JetCarrier fikser netthandelen

Mange har blitt skuffet over at nettbutikker i USA nekter å levere til Norge, men nå kan de igjen smile bredt. Selvfølgelig har det kommet en ny nettløsning på problemet.

Med dollaren nede i under 6.90 NOK fristes stadig flere til å handle varer fra nettbutikker i USA. Mange har blitt skuffet når butikker som Amazon.com ikke har villet sende annet enn CDer og bøker til handlelystne nordmenn.


Lesertips

Det er selvfølgelig våre lesere som har kommet med forløsende tips etter vår artikkel "Amerikanske nettbutikker vil ikke ha deg":

Øystein Kaldhol i Molde skriver: - Jeg har funnet en løsning på problemet du nevner i artikkelen. Det finnes et firma som heter JetCarrier/Magnum.no...
......Jeg har brukt dem mange ganger, med stor suksess.

- Jeg husker ikke hvordan jeg først kom i kontakt med Magnum, men tipper at jeg fikk vite om tjenesten på en news-gruppe, forteller Svein Ola Egseth i Oslo.

Ved registrering hos firmaet får du en privatadresse i USA. Pakker som kommer til den adressen, omadresseres til din norske adresse. På nettsiden magnum.no/jetcarrier.com annonserer de med at du kan få en 10 kg pakke fra USA levert hjem med fly for 465 kroner, inklusiv tollgebyr.

Egseth er også fornøyd etter sin erfaring med selskapet:

- I januar 2002 hadde jeg lest om et par stilige Harman Kardon pc-høyttalere i Wired Magazine, og bestemte meg for at disse ville jeg ha. Dessverre oppdaget jeg raskt at de ikke leverte utenfor USA eller Canada da jeg ville bestille på nett. Gjennom Magnum fikk jeg en adresse i USA som jeg registrerte som Ship to-adresse.

Kunne du tenkt deg å bruke en slik løsning?

(Avsluttet)
Ja(93%) 2791
Vet ikke(4%) 115
Nei(3%) 103
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Han forteller videre at han registrerte ordren hos Magnum, slik at de var klar over pakken som skulle komme. Via nettsiden deres kunne han følge med på om pakken var mottatt, ompakket og videresendt, slik at han hadde kontroll med hvor den lå i løypa.

- Fakturaen fra Magnum lød på 836 kroner. Av dette var 371 kroner merverdiavgift. Resten gikk med til frakt, forteller Egseth, som kan tenke seg å benytte seg av tjenesten ved en senere anledning.

Ny nett-idé

Vi finner ut at Magnum har byttet navn til JetCarrier, og får omsider tak i daglig leder Petter Lirvald over telefonlinjen. Han er i ferd med å bli pappa, og skulle egentlig ha vært på fødestuen akkurat nå.

- Vi er ikke et speditørfirma, men en ny nettløsning, forteller han, litt oppstemt.

- Foreløpig er vi de eneste i markedet med vår forretningside. Hittil har vi vært i pilotdrift, og ikke annonsert noe særlig. Vi ville se om konseptet holdt, og vi ser jo nå at det går.

- Vi har knyttet til oss to seriøse samarbeidspartnere innenfor spedisjon og fortolling. Pakken din blir fløyet over Atlanterhavet med DFDS, og hjem til deg via Posten, forklarer Lirvald.

Papirangst skaper marked

Lirvald mener at konsernenes inndeling av markeder bare delvis forklarer at amerikanske nettbutikker ikke vil sende varer til Norge. Han mener nettbutikkenes avsky for papirarbeid ved eksport er en viktig grunn til at det er behov for JetCarriers tjenester.

- I USA er det 265 millioner mennesker, og det er administrativt dyrt å sende varer til utlandet. Derfor er det mange nettbutikker som "struntar" i utlendinger, forteller svensken. - Når man da har en adresse i USA og andre tar hånd om papirarbeidet, er nettbutikkenes problem løst.

Hittil teller JetCarrier et par tusen kunder i Norge som handler jevnlig via dem, og firmaet har planer om å levere både i Danmark og i Sverige. Og utvidelsesplanene stopper ikke der:

- Ved siden av USA, har vi også opprettet terminaler i Hong Kong, Singapore og Kuala Lumpur, men ikke åpnet dem ennå. Vi er usikre på etterspørselen fra disse landene, sier Lirvald, som mener nordmenns frykt for å handle med kredittkort hos nettbutikker i Singapore er ubegrunnet.