SENSASJONEN: Teslas Model S blir nå ifølge Teslas salgsansvarlige, Kjell-Arne Wold, ansett som et alternativ til velspekkede Passater eller Mondeoer av mange kunder.   (Foto: KNUT MOBERG)

SENSASJONEN: Teslas Model S blir nå ifølge Teslas salgsansvarlige, Kjell-Arne Wold, ansett som et alternativ til velspekkede Passater eller Mondeoer av mange kunder. (Foto: KNUT MOBERG)

Bilsalget i første kvartal

Publisert: Onsdag 2. april 2014 kl 14:13

1.493 Tesla Model S på én måned: Det er sensasjon, og tidenes rekord - uansett drivstoff!


Dinside Men det skjer mer enn det i bilmarkedet for tiden:

  • Det totale bilsalget øker enda mer enn noen trodde på forhånd
  • Utslippene faller raskere
  • Dieselandelen stuper
  • Det er ikke bare Tesla som har elbil-suksess

Tesla passerte Toyota

Når det er sagt: Det som har skjedd kan ikke undervurderes: Tesla gikk forbi Toyota som andre best selgende bilmerke i mars og Model S ble suverent mest solgte modell, langt foran VW Golf, og også på tredje plass finner vi en elbil: Nissan Leaf.

Sist det ble registrert så mange eksemplarer av en modell på en måned var i mai i toppåret 1986, da det ble levert ut 1.454 Ford Sierra. Det sier litt om omfanget av hva som har skjedd.

 (Foto: PEUGEOT)
IKKE BARE TESLA: Årets bil 2014 i Europa ble Peugeot 308. Den er også en vinner i salgsstatistikken i mars og sørger dermed for at Peugeot igjen er i økning i det norske markedet. (Foto: PEUGEOT)
Her finner du DinSides folkesuv-tester

Dieselandelen stuper

Men for å løfte blikket til totalmarkedet: I mars hadde for eksempel bare 43,6 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. Dette tallet var 54,7 prosent i mars 2013. Her kan du for øvrig lese om hvilke biler som ble taperne og vinnerne i 2013.

En av fem kjøper elbil!

Elbiler: Modellrangering i mars 2014

Kilde: OFV AS Antall Andel, %
TOTALT 2.813 100
1. Tesla Model S 1.493 53,1
2. Nissan Leaf 425 15,1
3. Volkswagen e-up! 378 13,4
4. BMW i3 336 11,9
5. Mitsubishi i-MiEV 54 1,9
6. Citroen C-Zero 93 3,3
7. Peugeot iOn 8 0,3
8. Renault Zoe 16 0,6
9. Ford Focus 9 0,3
10. Renault Fluence 1 0

Bilmerkenes rangering - mars 2014

  Kilde: OFV AS Antall
  TOTALT 13.861
1 Volkswagen 1.722
2 Tesla 1.493
3 Toyota 1.441
4 BMW 1.016
5 Nissan 924
6 Volvo 915
7 Ford 700
8 Audi 570
9 Mitsubishi 560
10 Mazda 555
11 Skoda 543
12 Mercedes-Benz 523
13 Peugeot 490
14 Opel 334
15 Kia 307
16 Citroen 270
17 Renault 240
18 Suzuki 238
19 Subaru 236
20 Honda 236
Det ble solgt utrolige 2.813 elbiler i mars. Det er åtte ganger mer enn for et år siden. Det utgjør er en markedsandel på 20,3 prosent, altså mer enn en femdel av totalmarkedet.

I mars 2013 hadde elbilene en markedsandel på 3,2 prosent - som da ble ansett som høyt. OFV opererer nå med begrepet «nullutslippsbiler», men vi fortsetter å kalle dem elbiler, da det ikke er andre nullutslippsbiler som blir registrert her i landet for tiden.

Hybrider også i fremgang

Men elektrifiseringen av bilparken stopper ikke der: Det ble registrert 1.029 nye personbiler med bensin-diesel/elektrisk hybriddrift i mars.

Det er nesten 50 prosent flere enn i mars 2013. Personbilene med hybriddrift hadde 7,4 prosent markedsandel i mars i år, i mars 2013 var denne 6,4 prosent.

CO2: Ned mot 100 gram

Gjennomsnittlige utslipp fra de nye bilene som selges i Norge har gått betydelig ned, med en kraftig akselererende trend det siste året.

Dette har selvfølgelig i størst grad elbilsalget hovedansvaret for, men også både bensin- og dieselbilene blir jevnt og trutt renere.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i hittil i år er 109 gram per kilometer, hele 19 gram lavere enn i samme periode i fjor. For bensinbiler er CO2-utslippet 122 g/km hittil i år, 3 g/km lavere enn i fjor. For de dieseldrevne bilene er CO2-utslippet 135 g/km, 2 g/km lavere enn i samme periode i 2013.

CO2-utslipp for nye personbiler i mars 2014 (endring i forhold til mars 2013):

• Alle personbiler 101 g/km (-27 g/km)
• Bensinbiler 122 g/km (-4 g/km)
• Dieselbiler 135 g/km (-2 g/km)

Status bilmerker, første kvartal 2014

Kilde: OFV AS Antall Andel i % Endring i %
      Fra 2013
TOTALT 36.492 100 8,3
1. Volkswagen 4461 12,2 -5,3
2. Toyota 4294 11,8 5
3. BMW 2831 7,8 70,7
4. Nissan 2657 7,3 47,1
5. Volvo 2292 6,3 -8,6
6. Tesla 2056 5,6 205.500
7. Ford 1825 5 -14,9
8. Peugeot 1759 4,8 19,1
9. Audi 1746 4,8 1,2
10. Skoda 1630 4,5 20,5
11. Mercedes-Benz 1549 4,2 2,7
12. Mazda 1537 4,2 -16,6
13. Mitsubishi 1400 3,8 -7,7
14. Suzuki 927 2,5 85,8
15. Opel 890 2,4 -17,7
16. Kia 878 2,4 -28,4
17. Citroen 625 1,7 -5,3
18. Subaru 623 1,7 -21,3
19. Hyundai 623 1,7 -43,3
20. Honda 502 1,4 -42,4
21. Renault 373 1 157,2
22. Land Rover 239 0,7 32,8
23. MINI 203 0,6 2
24. Chevrolet 156 0,4 59,2
25. Lexus 148 0,4 32,1

bilsalget ofv opplysningsrådet for veitrafikken statistikk nyregistreringer

DEL

Nye tester på Dinside

Lenovo Yoga 3 Pro

Tynnere, lettere, og fortsatt veldig smart.

Hyundai i30 stasjonsvogn med automat testet

For her får man mye for pengene.

TEST: Sony S90

Sjekk sortnivået! På sitt beste er det helt glimrende.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil