Cadillac ELR er nå klar for produksjon og skal lanseres enten sent i år eller tidlig til neste år - førproduksjonseksemplarer gjennomgår nå utstrakt testing. I etterkant vil det også komme en elbil, som skal få en rekkevidde på 32 mil. Men den skal også koste en god del mindre enn Teslas Model S. (Foto: Cadillac)

Cadillac ELR er nå klar for produksjon og skal lanseres enten sent i år eller tidlig til neste år - førproduksjonseksemplarer gjennomgår nå utstrakt testing. I etterkant vil det også komme en elbil, som skal få en rekkevidde på 32 mil. Men den skal også koste en god del mindre enn Teslas Model S. (Foto: Cadillac)

Cadillac med Tesla-konkurrent

Publisert: Lørdag 5. oktober 2013 kl 06:00

GM-sjef Dan Akerson lover at Tesla skal få smake konkurranse i løpet av kommende år.


Dinside Etter finanskrisen og General Motors-konkursen i 2009, som til slutt ble redningen for bilgiganten fra Detroit, søkte GM om 14,4 milliarder i føderale lån for å finansiere utviklingen av energieffektive lavutslippsbiler og elbiler.

En av de første avgjørelsene som ble tatt av Dan Akerson, den nye sjefen som tiltrådte i januar 2011, var å trekke tilbake søknadene. Heretter skulle GM greie seg på egenhånd.

Med Tesla i siktet

Nå kan bilbyens lokalavis Detroit News melde at GM skal gå i konkurranse med elbilprodusenten Tesla, og det er Dan Akerson selv som har uttalt dette overfor avisen. Og det er det ærverdige, men noe fallerte, merket Cadillac som får æren av å påta seg oppgaven.

Forberedelsene startet omtrent på den tiden - faktisk noe før, for i første omgang var det en elbil med rekkeviddeforlenger som lå i kortene. Den bilen er nå klar for produksjon og skal lanseres rundt årsskiftet.

I 2009 viste Cadillac frem sin konseptbil Converj. To år senere ble luksuskupéen vist under navnet ELR og det ble presisert at bilen skulle få samme drivlinje som Chevrolet Volt.

Vi kjørte Chevrolet Volt fra Oslo til Bergen

Cadillac ELR:




Rekkevidde: 32 mil


Neste etappe er i følge Akerson en ren elbil, som skal koste rundt 30.000 dollar. Om dette ikke kan kalles billig i USA (Cadillac posisjoneres tross alt som et premium-merke), er det i det minste en god del rimeligere enn en Teslas model S. Men Cadillac vil ikke kunne konkurrere med Tesla på rekkevidde - 200 miles eller cirka 320 kilometer er målet til Akerson, ifølge Detroit News.

Les mer om elbiler på DinSide Motor

Elon fornøyd

IKKE REDD: Tesla-sjef Elon Musk (her avbildet i Oslo i vinter), er glad for at GM forbereder elbil-planer. (Foto: KNUT MOBERG)
IKKE REDD: Tesla-sjef Elon Musk (her avbildet i Oslo i vinter), er glad for at GM forbereder elbil-planer. (Foto: KNUT MOBERG)
GM-sjefen tar Tesla på ramme alvor, og bare det er jo en fjær i hatten for Tesla-sjef Elon Musk. Han har til og med sørget for at det ble nedsatt en egen arbeidsgruppe for å studere Tesla spesielt.

Tesla for sin del ser ut til å ta den annonserte konkurransen med stor ro. Elon Musk twitret: – Glad for å høre at GM planlegger å utvikle en elbil med 320 km rekkevidde som folk får råd til. Riktig mål. Håper andre gjør det samme.

GM satser ifølge Detroit News på å lansere sin elbil i 2016.

tesla model s konkurrent cadillac elr

DEL

Nye tester på Dinside

Kan den fange det norske folk?

Renault Captur er en stor suksess i Europa, så hvorfor ikke i Norge?

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil