Import: Billig båt hos Søta Bror

Publisert: Onsdag 14. juni 2000 kl 19:28

Planlegger du å kjøpe deg ny båt før sesongen? Da bør du undersøke om båten du ønsker deg selges i Sverge. DinSide har dokumentert at det er mange tusenlapper å tjene på å importere båt.


Dinside
Importerer du båt sparer du penger, hestekreftavgiften til tross.
Å nyte skjærgården er ingen billig fornøyelse. For i Norge blir lystbåter stadig dyrere. Dette skyldes til dels den forhatte ”HK-avgiften”, eller BM-avgiften som den egentlig heter. Men selv om importører og produsentene ynder å legge skylden på denne avgiften er sannheten at også båt uten motor er dyrt her til lands.

Norske båter billigere i Sverige


Et paradoks er at selv norskproduserte båter selges billigere i Sverge. Som et eksempel undersøkte vi veiledende pris på Askeladden 505 Excel, en typisk skjærgårdsjeep, i de to landene:

I Norge opererer produsenten i Bergen med en veiledende pris på 92.900 kroner, levert uten motor. Den samme båten har, til tross for høyere transportutgifter, en veiledende pris på 87.335 kroner (omregnet til norske valuta) på det svenske markedet. Dette utgjør en differanse på 5.565 kroner i favør av det svenske markedet.

Billig å importere båt med motor


Sverige har ikke noen avgift tilsvarende den norske BM-avgiften. Allikevel må du betale BM-avgift til den norske statskassen i det du seiler inn i norsk farvann. Spiser denne avgiften opp det du tjener på å handle motor til båten din i Sverige?

Nei, den gjør ikke det. Også motorer er radikalt billigere på andre siden av grensen. Dessuten er svenske forhandlere ofte behjelpelige med å gi deg en hyggelig pakkepris ved kjøp av båt og motor samtidig. Derfor kan du sitte igjen med flere titalls tusen kroner selv etter at norske avgifter er betalt.

Toll og avgifter


Hvis du tenker på å importere båt er det visse ting du bør være klar over:

I dag kreves det ingen tollavgift på innførsel av båt fra EU til Norge. Hvis du importerer fra et land utenfor EU må du belage deg på å betale toll tilsvarende 5% av båtens tollverdi (det vil si innkjøpspris og transportutgifter).

Du må derimot alltid betale moms ved innførsel av båt. Momsen i Norge lyder på 23%. Dette viker kanskje skremmende, men husk at du samtidig kan få refundert momsen du betaler i kjøperlandet. I Sverige er momsen på hele 25 %. Dette gjelder imidlertid kun ved kjøp av ny båt (mer informasjon om moms på båt finner du på denne lenken)

Har båten motor som yter mer enn 9,9 hk må du i tillegg betale en avgift for motorens effekt (BM-avgift). Her må du punge ut med stive 121 kroner for hver hestekraft. I tillegg krever selvfølgelig myndighetene deg for moms også på denne avgiften.

Regnestykket

Vi vender tilbake til vår skjærgårdsjeep, Askeladden 505 Excel. Fra en svensk båtforhandler får du en pris på 138.000 svenske kroner for denne båten, med en påhengsmotor på 75 hk fra Mercury.

Først må du omregne prisen til norske valuta. 138.000 svenske kroner er for tiden 135.571 norske kroner.

Deretter må du regne ut avgifter. Denne båten er kjøpt i Sverige, ergo ingen tollavgift. BM-avgiften kommer du imidlertid ikke unna. For en motor på 75 hk blir avgiften på 75 hk x 121,-, det vil si 9.075 kroner.

Tilslutt skal momsen beregnes. Først kan du trekke fra de 25 prosentene du betalte i Sverige. I dette tilfellet gikk 27.114 av de 135.571 kronene du betalte for båten til den svenske staten. Når beløpet er trukket fra kostet båten deg 108.457 norske kroner uten moms. Så skal den norske staten ha sitt: Du legger derfor sammen den momsfrie prisen og hestekreftavgiften. For vår skjærgårdsjeep blir dette 108.457,- + 9.075,-, noe som tilsvarer 117.532 kroner. Det er dette beløpet du skal betale moms av. Etter at de 23% er betalt blir totalsummen for båten 144.564. Til sammenligning koster Askeladden 505 Excel med 75 hk Mercury 153.000 i Norge.

Flere prissammenligninger finner du på denne lenken

DEL

Nye tester på Dinside

Kan den fange det norske folk?

Renault Captur er en stor suksess i Europa, så hvorfor ikke i Norge?

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil