Octavia kommer først som sedan. Stasjonsvognen dukker først opp til sommeren.

Octavia kommer først som sedan. Stasjonsvognen dukker først opp til sommeren.

TEST: Nye Skoda Octavia

Publisert: Mandag 28. januar 2013 kl 06:00

Her bys det på veldig mye godt, og svært lite ondt.


Dinside En ny Skoda Octavia er på vei, og dette er tredje generasjon Octavia. Den første kom i 1996, den andre i 2004, og nå altså tredje generasjon. Bilen er også den tredje bilen fra VW-konsernet som har den nye modulære MQB-plattformen, etter de siste utgavene av Audi A3 og VW Golf. Vi har prøvekjørt nykommeren, som skal bygges i Tsjekkia, nærmere bestemt Mlada Boleslav.

Det utrente øyet vil først og fremst kjenne igjen nye Octavia ved at den har fått skarpere linjer, og en strammere design. Dette gjør at man i sterkere grad enn før kan se hvorfor linjene er som de er, og de ender aldri opp på et tilsynelatende tilfeldig sted. Mye blir derfor seende riktigere ut, og ikke minst mer moderne.

Vokst seg stor

En ting er den generelle designen, men størrelsen er også med på å gjøre mye med utseendet. Nye Octavia har vokst mye fra utgående generasjon. Alle sentrale mål er blitt større, både utvendig og innvendig. Likevel har de klart å gjøre bilen så mye som 102 kilo lettere på det meste.

Storebror med firehjulsdrift

Bilen er blitt ni centimeter lengre, og den er blitt 4,5 centimeter bredere. Det mest interessante er likevel akselavstanden, som nå er 10,8 centimeter lengre enn på utgående Octavia. Dette gir automatisk bedre plass innvendig i kupeen, ettersom det i all hovedsak er plassen mellom de fire hjulhusene som definerer hvor mye man har til rådighet for interiøret.

 (Foto: Skoda)
Hva skal man med Skoda Superb, nå som Skoda Octavia har fått det lille ekstra? (Foto: Skoda)


Viet til baksetet

Skoda forteller at mesteparten av den økte akselavstanden er viet til bedre beinplass i baksetet, ytterligere 73 millimeter for å være helt eksakt. Nå kan voksne karer sitte bak, og fortsatt ha god plass til beina. I tillegg er sitteputen i baksetet blant de mer behagelige, og den er heller ikke kortet inn for å gi falskt inntrykk av god beinplass. Det er dessuten blitt bedre plass i både hofte- og skulderhøyde, noe som er å anse som ren bonus.

Digert bagasjerom

Selv om dette er sedanutgaven av Octavia, så har den et formidabelt bagasjerom. Uten å legge ned seterygger, eller ta andre grep, så har du 590 liter til rådighet. Det er eksempelvis over 200 liter mer enn i nye VW Golf, som er klasseleder i kompaktklassen. Legg så ned seteryggene i nye Octavia, og du får 1.580 liters bagasjeromsvolum å boltre deg med.

Bakseteryggene er forøvrig delt opp i en 40/60-splitt, med luke i midten for lange gjenstander. Når du åpner bakluken får du lett adkomst fra bakluken, ettersom bakruten følger med opp i en slags hatchback-løsning. Det er nesten så man kan spørre seg hva man skal med stasjonsvogn etter dette, men Skoda forventer fortsatt å selge mest av sistnevnte modell når den kommer til sommeren. Sedanen vil være tilgjengelig i mars.

HER FINNER DU ALT OM SKODA

Fem motorer

Nye Octavia blir i første omgang å få med tre bensinmotorer. Den minste er 1,2-literen, som kan fås med enten 85 eller 105 hestekrefter. Deretter er det en 1,4-liter på 140 hestekrefter, samt en 1,8-liter som yter 180 hestekrefter.
Av dieselmotorer har Skoda valgt ut to utgaver fra lageret til VW-gruppen, den kjente 1,6 TDI på 105 hestekrefter, og en 2-liters TDI på 150 hestekrefter.

Se Octavia utvendig:



Kvikke småtasser

Vi har prøvekjørt bilen med både 105 hestekrefter bensinmotor, og 105 hestekrefter dieselmotor. Den lille bensinversjonen er et prakteksemplar av en motor, og gir nok sprut til at det duger godt i Octavia, vel og merke dersom det er kjøring med lett bil du bedriver.

Dreiemomentet er der allerede fra 1.400 omdreininger, og opprettholdes til du når 4.000 omdreininger. Denne versjonen testet vi med sekstrinns manuell girkasse, en kasse som er svært samstemt med motoren og resten av bilen. Bilens lavere vekt gjør naturligvis at de små motorene kommer mer til sin rett enn tidligere.

Dreiemoment teller

Det blir derimot noe helt annet når vi snakker om dieselmotoren som også yter 105 hk. Når du har 75 Nm mer å rutte med allerede fra 1.500 omdreininger, så oppleves den langt sterkere enn bensinmotoren. Vi må dessuten langt opp i turtallsregisteret for å finne effekttoppen på bensinversjonen, noe som gir en helt annen kjørestil. De fleste vil nok trives best med å ha kreftene tidlig, med andre ord med dieselmotoren.

Den minste dieselutgaven kjørte vi i kombinasjon med en 7-trinns DSG automatkasse. Dette er en kombinasjon som har solgt svært godt i den utgående versjonen, og vil garantert bli en av de foretrukne løsningene også i nye Octavia, ikke minst når den i løpet av sommeren i tilegg dukker opp med firehjulsdrift.

Se Octavia innvendig:



Komfort, eller store hjul?

På testbilene vi nå har prøvekjørt satt det 225/45 R17 dekk på alle som en. Det er minst én tomme større enn standardhjulene som er å finne på de forskjellige utstyrsutgavene som skal selges i Norge. Det er i grunnen helt greit, for det lille ekstra som er å hente ved å gå ned til 16 tommer er jeg sikker på vil gjøre Octavia godt. Med 17 tommer er den på grensen til litt vel stump og stiv.

I tillegg er det med Octavia som med nye Golf. På utgavene med de mindre motorene sitter det torsjonsaksel bak, mot full uavhengig fjæring på det største motoralternativet i både bensin- og dieselleiren. Disse vil naturligvis være med på å yte mer rettferdighet for de større hjulene. De med torsjonsaksel bør i mine øyne vurderes med 16 tommer hjul.

En god mal

Ute på veien er det som forventet. Det er som om konsernet har funnet en mal på hvordan en bil skal oppføre seg, og denne malen bruker de på alle bilene de lager. Bilen byr på en eksemplarisk oppførsel innenfor normal kjøring, og man skal gjøre svært dumme eller uforutsette ting før noen nevneverdige svakheter viser seg frem i noen grad. I tillegg er det lite å utsette på komforten, bortsett fra det som følger store hjul.

Nye Skoda Octavia har et veldig ryddig og oversiktlig førermiljø, og alle funksjoner har fått de typiske plasseringene. Materialvalget gir også en god kvalitetsfølelse på de fleste steder, og bilen er full av smarte løsninger og oppbevaringsrom. Igjen, det meste er som forventet, eller bedre. Her er det lett å finne seg til rette, med gode justeringsmuligheter av både seter og ratt. Det er på ingen måte en selvfølge, selv i 2013.

 (Foto: Skoda)
Førermiljøet byr ikke på noen bomber, men er i velkjent og ryddig stil. (Foto: Skoda)


Standard eller tillegg?

Som alle andre bilprodusenter, så snakker også Skoda mye om sikkerhetsløsninger og avansert teknologi under lanseringen. Det er vel og fint, men man skal ha et våkent øye for å få med seg hva som er standard, og ikke. Ni kollisjonsputer er derimot standard på alle modeller og versjoner, det samme med tretthetsvarsler og dekktrykksindikator.

Utover dette kan stort sett det meste av nyere teknologi bestilles som ekstrautstyr, og bilen er produsert for å gi fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetsvurdering.

Her er lillebror

Tre nivåer

I alt blir det tre forskjellige utstyrsversjoner å få kjøpt, men importøren regner ikke med å selge veldig mange av minste utstyrsnivå. Den har blant annet stålfelger og ordinær radio som standard. Går du et hakk opp, så byttes dette med aluminiumsfelger og en 5,8 tommers skjerm hvor du blant annet kan styre underholdningssenteret.

Mellomlegget betaler utstyret med god margin, i tillegg til at det er lettere å selge bilen igjen når den tid kommer. Utstyrsversjonene er Active, Ambition og Elegance. I Norge vil sistnevnte leveres med blant annet 17” hjul, Bi-Xenon, LED kjørelys, og automatisk fjernlysassistent.

En klasse opp

Denne gangen byr Octavia på så mye at Skoda har funnet plass til en modell mellom Octavia og Fabia, nemlig den nylanserte Skoda Rapid. Da Octavia kom første gangen ble den raskt tatt inn i varmen hos den norske bilkunden, rett og slett fordi den var en nær innertier i forhold til våre bilbehov, og det til en fornuftig pris.

Andre generasjon fulgte opp denne trenden, og dersom vi kjenner den norske importøren rett, så gjentar dette seg nå for tredje gang. Det vil tiden vise når de norske prisene for tredje generasjon Octavia landes i nær fremtid.

Mens vi venter

Størrelsen på nye Octavia er nær skreddersydd for det norske markedet. Bagasjerommet er gedigent, og nå er også bakseteplassen gjort såpass mye større at det passer for absolutt alle, også voksne. Motoriseringene er kjente og for mange kjære, og alle kan pares med en helt riktig girkasse.

Når nordmenn i tillegg kan velge firehjulsdrift, så er veldig mye fra ønskelisten på plass. Alt ligger til rette for at nye Octavia kommer til å bli en storselger, men først må vi vente på stasjonsvognen. Den kommer i sommer.

Prisene på nye Skoda Octavia forventes klare rundt månedsskiftet februar/mars.

terningkast 5 Testresultat Skoda Octavia

Størrelse, plass, bagasjerom, og tilgjengelig utstyr. Kjøreegenskaper og ytelse på veien.
Lite konkret å sette fingeren på, annet enn smak. Vi venter på prisene.
Pris: Ikke kjent


Skoda Octavia 2013

  1,2 TSI 1,6 TDI DSG
     
Motor R4, 1.197 ccm, 16V R4, 1.598 ccm, 16V
Effekt @ o/min 105 hk @ 4.500-5.500 105 hk @ 3.000-4.000
Dreiemoment @ o/min 175 Nm @ 1.400-4.000 250 Nm @ 1.500-2.750
0-100 km/t 10,3 sek. 10,9 sek.
Toppfart 196 km/t 194 km/t
Forbruk 0,49 l/mil 0,39 l/mil
CO2-utslipp 114 g/km 102 g/km
Bagasjeromsvolum 590 / 1.580 liter 590 / 1.580 liter
LxBxH (m) 4,66/1,81/1,46 4,66/1,81/1,46
Akselavstand (m) 2,69 2,69
Egenvekt 1.230 kg 1.320 kg

.

skoda octavia mqb sedan c-segment d-segment

DEL

Nye tester på Dinside

Testet: Nye Ford Mondeo

Hvor bra er den, to år etter at den var klar?

Nå skal støvsugeren være «lydløs»

Merker man egentlig noen forskjell?

Playbulb: Lyspæren med innebygget høyttaler

Playbulb gir deg lys og lyd i ett.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil