Nå er prisene for Norge klare. Model S får en knallpris.  (Foto: Tesla Motors)

Nå er prisene for Norge klare. Model S får en knallpris. (Foto: Tesla Motors)

Knallpris: Tesla Model S

Publisert: Fredag 21. desember 2012 kl 06:00

Nå er prisene klare på Tesla i Norge. Løp og kjøp, eller…?


Dinside Elbilen Tesla har lenge vært omtalt som den første fullverdige elbilen som er ventet på markedet, ettersom den har en god rekkevidde. Nå er bilen snart klar for de norske veiene, og prisene er ikke bare klare:

De er rett og slett knallgode.

En fullverdig elbil høres spennende ut i all den tid den er så godt som avgiftsfri, og dermed kan risikere å bli billig. Men hva menes med billig?

Jo, en Tesla Model S med et batteri på 60 kWt får en startpris på kr. 446.600 kroner. Det er særdeles interessant. Se flere priser nederst.

Dette sa vi om Tesla i 2008

Amerikansk nivå

Vi har også tidligere skrevet om prisene for Tesla S, men da med utangspunkt i de amerikanske modellene og prisene. Fakta er at de norske prisene blir på høyde med de amerikanske, noe som ikke er tilfelle på noen annen bilmodell på markedet, og i hvert fall ikke biler med ordinær forbrenningsmotor. Eksempelvis koster en VW Golf med 170-hesters motor fra 90.000 kroner i USA, mens rimeligste i Norge runder 230.000 kroner.

Se flere bilder her:



Flere drivlinjer

De aller fleste biler på markedet kan velges med forskjellig drivlinjer. Slik blir det også på Tesla S. I Norge vil det være tre alternatviver å velge blant, og de har alle forskjellige ytelser, på henholdsvis 60 og 85 kWt. I tillegg kommer en versjon de har kalt Performance, som også har 85 kWt. Utover batterikapasitet kan du også velge blant en mengde utstyr for å individualisere bilen.

Sportsbil

Felles for alle tre er at de yter som en sportsbil. De to utgavene på 85 kWt gjør 0-100 km/t på henholdsvis 5,9 sekunder og 4,6 sekunder (Performance). Minste utgave i Norge, versjonen på 60 kWt, har foreløpig ikke fått fastsatt tiden, men den er ikke veldig mye tregere enn standardversjonen på 85kWt. Rekkevidden på de tre utgavene er satt til 37,5 mil for 60 kWt, og 50 mil for utgavene med batteripakke på 85 kWt. Dette fordrer selvfølgelig at du ønsker å bruke batterikapasiteten til rekkevidde i stedet for sportslig kjøring, som naturligvis koster mer strøm.

Snart kommer en SUV: Tesla Model X

Raskt ute

Er du ute etter å få bilen tidlig, så bør du gå for en av utgavene med 85 kWt batteri. De settes i produksjon til våren. Først på sommeren 2013 blir minste versjon satt i produksjon, og da kan du regne med å kanskje ha den til høsten en gang.

Før den tid må du derimot bestemme deg for hvordan du ønsker å spesifisere bilen din med ytterligere tilvalg. Tesla i Norge har satt opp en oversikt som gjør det litt lettere å se hva du har å velge blant. Nå er det snart på tide å gjøre en grundig test av Tesla Model S, ettersom bilen snart nærmer seg butikken.

Her pris på alle modeller:


TYPE KAPASITET PRIS
Model S 60 kWt 446.600
Model S 85 kWt 506.700
Model S Performance 85 kWt 595.000
Model S Signature 85 kWt 620.200
Model S Signature Performance 85 kWt 679.000

tesla model s elbil miljøbil

DEL

Nye tester på Dinside

Mini Cooper Hatch

Det herlige kompromisset fra Mini.

Sony Xperia Z3 Compact

Vi har testet Sonys nyeste kompaktmodell.

En parade i saus og dvaske grønnsaker

Mye saus og lite grønnsaker: 17 nye retter på bordet.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil