Ingen revolusjon med tanke på design, men vi snakker tross alt om en Golf. I virkeligheten er forskjellene større.

Ingen revolusjon med tanke på design, men vi snakker tross alt om en Golf. I virkeligheten er forskjellene større.

Testet: VW Golf

Publisert: Onsdag 24. oktober 2012 kl 15:38

Det heter ikke Golf-klassen for ingenting, og nå har VW lagt lista enda høyere.


Dinside SARDINIA: Det går aldri stille for seg når VW skal lansere en ny Golf, heller ikke nå, med den syvende i rekken.

Bilen ble første gang vist på et lukket arrangement tidligere i år, og vil stå utstilt hos de norske forhandlerne fra 12. november med laveste prislapp på 225.900 kroner, pluss frakt og leveringsomkostninger. Vi har allerede vært og testet bilen, som er forhåndsdømt til å bli en suksess.

Men innfrir den? Svaret er i høyeste grad ja. Men vi får ta det fra begynnelsen.

Vokst seg stor

Nye Golf er blitt større enn sin forgjenger på alle områder, bortsett fra i høyden. Også aksellavstanden er forlenget. Dette er da også den første bilen fra VW som har den nye modulære plattformen (MQB) fra VW-gruppen, den samme som Audi benytter i nye A3. På sikt skal denne plattformen sitte i over 20 modeller, og er et nytt modulbasert konsept som skal gjøre det enklere å utvikle, og rimeligere å produsere biler.

Snart kommer Audi A3 Sportback

Fem motorer

Til å begynne med kommer bilen med fem motoralternativer, tre bensin og to dieselutgaver. På dieselsiden er det foreløpig en 1,6-liter på 105 hk, og en 2-liter på 150-hester som er gjeldende. Av bensinmotorer kan du velge innstegsmodellen med en 1,2-liter på 85 hk under panseret.

Vi tror likevel at de fleste vil velge mellom en 1,4-liter på 122 hk, og en 1,4-liter med aktiv sylinderkutt (ACT) på 140 hk. Neste år kommer det ytterligere motoriseringer av både svake og sterke utgaver i begge leire, og importøren regner med at splitten mellom diesel og bensin på nye Golf vil ligge et sted rundt midten.

Se store bilder:



3 utgaver

Innstegsmodellen er Trendline, også på Golf 7. Deretter kan du velge deg opp til Comfortline, eller aller helst Highline, dersom ønsket er mye utstyr. Importøren regner med at de fleste kundene i Norge kommer til å velge nettopp Highline, rett og slett fordi prisdifferansen er såpass gunstig i forhold til innholdet i pakken.

Golf GTI på vei

Kjent design

Når man snakker om VW Golf, så er det vanskelig å komme utenom den første, som kom til verden i 1974. Når VW selv ser tilbake på Golfens historie, så er det særlig to modeller de trekker frem. Det er den første, og det er den fjerde. Nå som 7’eren kommer på markedet, så er det blandet inn noen særtrekk fra nettopp fjerdegenerasjonen, blant annet sideprofilen, og hele formen rundt d-stolpen. Dette er metodikk som gjør at kundene aldri er i tvil om hva slags bil det er snakk om. En Golf kjenner du igjen uansett hvor mange logoer eierne river av.

Skarpere kanter

At fronten ble som den ble er ingen bombe. Selve ansiktet er en familiegreie, og Golf kunne ikke bli veldig forskjellig fra Passat, og de andre som har fått det nye designspråket. Likevel har hele bilen fått langt mer kanter enn tidligere. Den er ikke lenger det glatte såpestykket den var, særlig fireren. Dette er trender som også går igjen i markedet generelt, og vi ser det også på kommende Toyota Auris, som naturligvis er forhåndsdømt til å bli hovedkonkurrent.


Hovedkonkurrentene vil være:

- Toyota Auris
- Ford Focus
- Kia Cee’d
- Hyundai i30
- Volvo V40
- Mercedes-Benz A-Klasse
- Audi A3



Høy trivselsfaktor

Det er først når du kommer inn i nye Golf at VW viser sin trang til virkelig fornyelse. I motsetning til Audi, som har forenklet interiøret til det kjedelige i nye A3, så har VW gitt bilen en langt mer storbilfølelse. Dette har de gjort ved å gi hele førermiljøet et eksklusivt preg, og en veldig god lay-out. Alt er rettet svak mot føreren, og alle knapper og funksjoner er ryddig plassert akkurat der du forventer at de skal være. Her er det lett å trives.

Herlig finish

Materialkvaliteten er svært god, med myke overflater og forsvinnende lite hardplast. I Highline er det standard med paneler i sort pianolakk rundt instrumentpanelet og nedover i midtkonsollen, og på Comfortline er dette i en sølv finish. Standardsetene i Highline er veldig bra til å være standard, med god sidestøtte og lengre sitteputer enn før. I tillegg har du justeringsmuligheter i bøtter og spann, og det er nær umulig ikke å finne seg til rette. Rattet er naturligvis justerbart i fire retninger, og heldigvis er det mye å gå på både ut og inn, opp og ned.

Og dette er viktig: For enkelte konkurrenter som skryter av det samme, klarer ikke å levere i praksis. I stedet får du justeringsmuligheter som bare går fra ille til verre, mens på Golf fungerer det altså som bestilt.

Ingen store nyvinninger, bare ryddig fornuftig og komfortabelt.  (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Ingen store nyvinninger, bare ryddig fornuftig og komfortabelt. (Foto: Fred Magne Skillebæk)



Fin for voksne

Også i baksetet er det god plass. En typisk målestokk for oss biljournalister er å justere forsetet til å passe for oss selv, for deretter å sette oss bak og se hvordan landet ligger.

Med mine 176 cm., som antagelig er sånn midt på treet, så har jeg nesten unødvendig god plass i baksetet. I tillegg er sitteputen bak lengre enn på det meste andre jeg har sett i denne klassen, og således oppfattes de også som svært gode. På dette punktet er det umulig å ikke tenke på nye Volvo V40, som er helt i den andre enden av skalaen på dette punktet.

+ 30 liter

Som sagt har Golf vokst seg større, og bagasjerommet rommer nå 30 liter mer enn det gjør i Golf 6.

Det er ikke barnemat.

Fortsatt er bakseteryggen delt i 60/40-splitt, og du har et midtarmlene i bakseteryggen som kan legges ned. Innenfor der har du også en luke som kan legges ned for å kunne frakte lange gjenstander, som ski og lignende. Bagasjerommet har for øvrig et gulv som kan legges i to nivåer. Med nederste nivå har du litt ekstra dybde, og det er i dette nivået bagasjerommet har de nevnte 30 literne mer enn 6’eren. For å få et flatt bagasjerom med seteryggene felt ned, så må du legge gulvet i det bagasjerommet opp til øverste nivå. For de med barnestoler, så kan det nevnes at det er to fester av typen Isofix i baksetene.

Dilemmaet

Vekt er en utfordring når nye biler skal konstrueres. Mer utstyr på både komfort- og sikkerhetsnivå drar vekten opp. Den må derfor senkes på andre områder. I markedsføringen er det viktig for VW å fortelle at bilen har lavere forbruk og lavere utslipp.

Et av argumentene for hvordan de har fått til dette er vekten, som sies å være senket med opp til over 100 kg.. Dette er best-case-scenario. Middelverdien på vektbesparelsen ligger et sted nærmere 20 kg, avhengig av modell og utstyr.

Se flere bilder innvendig:




Mer og billigere utstyr

Det er blitt en trend at særlig nye og mindre biler får mer og mer utstyr som standard.

Golf er intet unntak, og nå er det masse utstyr på plass originalt som tidligere kostet en halv formue.

Trenden er også at det utstyret du ønsker å kjøpe blir billigere. Så også her. I Highline kan du eksempelvis velge deg seter i delskinn med elektrisk justering, uttrekkbar sittepute og massasje for bare 2.000 kroner i tillegg. Det må sies å være billig.

Elektronisk valg av bilens oppsett i forhold til gass-, gir-, og styrerespons koster bare 1.200 kroner. Slik kunne jeg holdt på, men prisen for utstyr sier sitt.

Last ned komplett pris- og utstyrsliste her.

Unntaket

Men unntaket finnes. Ønsker du nye Golf med Bi-Xenon, så må punge ut. Dette ble først prissatt til 14.300 kroner for Bi-Xenon med LED-kjørelys, noe som er 3.000 kroner mer enn for eksakt samme løsning i Passat, og over det doble i forhold til mange av konkurrentene.

Akkurat mens dette ble skrevet fikk vi imidlertid en e-post fra importøren som forteller at de har prutet med fabrikken, og fått det ned til 12.500 kroner. Det er 1.800 kroner spart, men fortsatt unødvendig dyrt.

4WD eller DSG?

Ønsker du deg en Golf med firehjulsdrift (4Motion), så har du kun to alternative motoriseringer å velge blant. Det er de to dieselene. I tillegg kan du kun velge manuelt gir.

Som trøst kan vi nevne at DSG nå er å få til alle motorene som kommer fra start, bare du ikke velger firehjulsdrift. DSG-kassen har dessuten et nesten flatt pristillegg på ca. 19.000 kroner, uansett hvilken motor du velger. I mine øyne er det verdt å ofre en god del utstyr bare for å få denne girkassen. Sammen med BMW sin løsning, så er dette noe av det beste som er å få.

Nydelig bensinmotor

Vi hadde ikke rullet mange meterne før de første bekreftende nikkene kom. Tidligere hadde vi kjørt den 140-hesters sterke 1,4-literen i både Audi A1 og Audi A3, og visste at den virket som forventet. Sylinderkutt-funksjonen merker du ikke noe til, men den går oftere på 2 sylindre enn du antagelig ville tippet.

Denne motoren er også hovedårsaken til at VW nå forventer en utvanning av dieselandelen: Den er rett og slett svært bra, og den er som lagd for en bil som Golf. I kombinasjon med DSG-kassen har du en strålende drivlinje.

SLIK VIRKER AKTIVT SYLINDERKUTT (ACT)

Diesel eller bensin?

Det var likevel ingen skuffelse å spore da vi byttet til dieselutgaven med 150 hk. Med høyere dreiemoment og mer effekt blir den faktisk en livlig sak. Komfortfaktoren er fortsatt høy, men det er ikke til å stikke under en stol at det bråker mer i dieselutgaven. Det blir mer knatring og langt hardere gange. Likevel har den sin forse i dreiemomentet ved lave turtall. De som har vent seg til dette vil sjelden gå andre veien. Det er da det er godt å vite at den nye bensinmotoren fra VW leverer 250 Nm allerede fra 1.500 omdreininger. Den store dieselen leverer 320 Nm fra 1.750 o/min, så forskjellen er ikke all verden. Prisforskjellen for denne forskjellen i dreiemoment koster deg 20.000 kroner, så kan du selv vurdere om det er verdt det.

Må-ha-utstyr

Dersom du velger en annen kjørestil når du er alene enn når familien er med, så kan jeg anbefale å spytte inn 1.100 kroner for et ”kjøreprofilprogram”. Da kan du velge mellom Eco, Sport, eller Normal. Da endres karakter på styring, gir (ved DSG), og gassrespons. Alle disse funksjonene er nå elektroniske, noe som gjør de enklere og billigere å justere, nå altså med et tastetrykk fra føreren selv. Dersom du bare ønsker å endre oppsett på eksempelvis styringen, så har du også et valg som heter ”Individual”. Til prisen av 1.100 kroner er det bare å taste kode og klar. Dessverre er det mange slike ”må-ha-greier” i nye Golf som er godt priset, så ikke glem totalen.

To forskjellige bakvogner

Nye Golf leveres med to forskjellige understell i bakvognen. Kjøper du bil med 122-hesteren, eller mer, så får du multilink bakstilling. Alt med lavere effekt har torsjonsaksel, en løsning som i enkelte kretser kalles en spareaksel. Hvorvidt enhver med hånden på hjertet kan si at han kjenner forskjell skal jeg ikke påstå, men det er ingen tvil om at løsningen med multilenker er bedre for både veggrep og kjøreegenskaper. Hvorvidt dette blir vekten som får valget til å tippe over må bli den enkeltes valg. Dette blir dessuten viktigere på et senere tidspunkt, da Golf kommer med enda mindre motoriseringer.

Historien, fra 1 til 7:




Ute på veien

Som sagt er det lite å si på komforten, og med de motoriseringene vi har kjørt bilen med, så er det lite å klage på også her.

Dette er rett og slett indrefileten blant motorer i denne klassen, uavhengig om du sikter deg inn på bensin eller diesel.

Støynivået er særlig lavt i utgavene med bensinmotorer, og det er tydelig at nettopp støy har vært vektlagt. Dette kommer også til sin rett for dieselmotorene, men utgangspunktet er av natur litt dårligere.

Henger med i svingene

Med økt akselavstand og generelt større karosseri har som sagt Golf blitt mer voksen i sin fremtreden. Det merkes også på kjøreegenskapene. VW har trukket balansepunktet en anelse lenger bakover, noe som gjør den godt.

Kjør bilen riktig, og du vil bli overrasket over hvor langt den henger med før noen som helst unoter melder seg. Da kommer de gjerne i form av en understyring. Nettopp styringen er også et punkt hvor Golf skårer bra. Den nye progressive styringen er rett og slett veldig bra. Noen tilbakemeldinger i stor grad får du ikke, men det er er typisk for biler med elektronisk servo, og det kommer vi ikke utenom i en bil anno 2013.

Gratulerer

Når Golf leverer så godt på så mange områder som den gjør, så er dette rett og slett en bil som kan ta pusten fra mange av konkurrentene.

Den er en læremester i hvordan en bil i Golf-klassen skal være, så det er liten tvil om at klassen fortsatt får beholde navnet en stund til. Faktisk blir navnet Golf-klassen bare forsterket med denne syvende generasjonen av folkebilen, for det er mange år siden Golf er så endret som nå. I mine øyne har Golf vært en bil som bare oser fornuft. Nå vekker den begjæret i tillegg, og da er det vanskelig å ikke gi den terningkast 6. Gratulerer!


terningkast 6 Testresultat VW Golf 1,4 TSI

God plass, god komfort, bra drivlinjer, mye utstyr og riktig pris. Den nye Golf blir vanskelig å komme utenom i denne klassen.
Bi-Xenon er fortsatt kostbart, alternativet er å velge uten.
Pris: Fra kr. 225.900




LAST NED KOMPLETT PRIS- OG UTSTYRSLISTE.

  Golf 1,4 TSI ACT (140hk) Golf 2,0 TDI (150hk)
     
Motor R4, 16V, ACT R4, 16V
Slagvolum 1395 ccm 1968 ccm
Effekt v/turtall 140 hk @ 4.500-6.000 150 hk @ 3.500 - 4.000
Dreiemoment v/turtall 250 Nm @ 1.500 - 3.500 320 Nm @ 1.750 - 3.000
0-100 km/t 8,4 sek 8,6 sek
Toppfart km/t 212 216
Forbruk l/mil 0,47 0,41
CO2-utslipp g/km 109 106
Tankvolum 50 liter 50 liter
LxBxH 4,25/1,79/1,45 4,25/1,79/1,45
Akselavstand 2,64 2,64
Sporvidde f/b 1,55/1,52 1,55/1,52
Vekt 1.268 kg 1.268 kg
Bagasjerom 380 - 1.270 liter 380 - 1.270 liter

vw golf volkswagen c-segment golf-klassen kombi

DEL

Nye tester på Dinside

Ja, det virker!

Da holder baksten lenger.

TEST: Sony Bravia KDL-60W855B

Det er ikke mange år siden Sonys storhetstid så ut til å være over.

Microsoft Surface Pro 3

Nå går Microsoft i strupen på Macbook Air.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil