TEIP STEINSPRUTSKADEN: Sett en blank teipbit på steinsprutskaden dersom du ikke kommer deg til verkstedet for å fikse skaden med en gang. Dette for å forhindre at fuktighet og skitt setter seg i skaden. (Foto: KRISTIN SØRDAL)

TEIP STEINSPRUTSKADEN: Sett en blank teipbit på steinsprutskaden dersom du ikke kommer deg til verkstedet for å fikse skaden med en gang. Dette for å forhindre at fuktighet og skitt setter seg i skaden. (Foto: KRISTIN SØRDAL)

Derfor bør du teipe frontruta

Publisert: Lørdag 24. mars 2012 kl 08:00

Fått steinsprutskade? - Sett på teip!


Dinside Her du vært så uheldig at du har fått steinsprutskade på frontruta? Da bør du finne fram teipen.

– Hvis du ikke har mulighet til å komme og fikse det med en gang, så anbefaler vi at du tar en teipbit over, sier Patrick Hindahl hos Hurtigruta Carglass.

Fyller opp med skitt

 (Foto: Per Ervland)
Vi har fått være med når Patrick Hindahl ved Hurtigruta Carglass reparerer en steinsprutskade. Du kan se video av reparasjonen her på DinSide. (Foto: Per Ervland)
– Hver gang du drar vindusviskeren, så vil du jo fylle skaden med støv og skitt, og da er det ikke alltid at resultatet blir like bra som det ellers ville blitt, sier Hindahl ved Hurtigruta Carglass videre.

Hvilken teip du bruker, er egentlig det samme.

– Du kan bruke hva som helst, men gjenomsiktig da, selvfølgelig, sier Hindahl og ler.

– Det spiller ingen rolle bare det er tett, sier Tore Berget, kjedeleder i Riis bilglass, til DinSide.

Fuktighet gjør skaden grå

– En steinsprutskade bør teipes for å hindre at fuktighet og møkk skal komme til, sier Berget videre.

Frontruta består av to lag med glass og folie imellom. Dersom fuktigheten går inn til folien, blir det nesten umulig å reparere med godt resultat, forteller han og forklarer at dersom det kommer fuktighet i skaden, vil det bli et grått felt i folien.

– Så skaden bør teipes for at det ikke skal komme fuktighet i skaden, og for at skaden skal bli minst mulig synlig etter at den er reparert, presiserer bilglasseksperten.

Les også: Rabatt på bilforsikringen?

Fiks skaden raskest mulig

For et best mulig resultat, bør du få fikset skaden så raskt som mulig.

– Dersom du får kommet og fikset det med en gang, så vil resultatet bli desto bedre. Jo mere møkk og smuss og støv som samler seg, jo dårligere blir resultat. Selv om det fortsatt går greit å reparere skaden, sier Hindahl ved Hurtigruta Carglass til DinSide.

Berget ved Riis bilglass understreker også viktigheten av å få fikset skaden raskest mulig - også på grunn av risikoen for at hele ruta kan sprekke dersom du kjører rundt med en steinsprutskade.

– Man bør gjøre det fortest mulig. Spesielt når det bli kuldeperioder, og det skifter mellom varm og kaldt vær, blir det spenninger i glasset - og dersom du da for eksempel kommer i en dump, vil du risikere at frontruta sprekker lettere, advarer Berget.

Slik unngår du biltrøbbel i kulda

steinsprut reparasjon frontrute

DEL

Nye tester på Dinside

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

Volkswagen Passat: Førsteinntrykket er imponerende

Her er førsteinntrykket etter noen kilometer bak rattet.

TEST: Nye BMW X6 viser pondus

Nye BMW X6 er fortsatt rar, men sååå klar!

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil