Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 
Strømvalget
Finn billigste strøm
200 BONUSPOENG: Flyr du innenlands, tjener du ikke inn bonuspoeng, men på Flybussen til Gardermoen er dette mulig. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
200 BONUSPOENG: Flyr du innenlands, tjener du ikke inn bonuspoeng, men på Flybussen til Gardermoen er dette mulig. (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Disse får bonuspoeng

Byfolk får bedre tilbud enn bygda. Favoriserer fire byer.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide I 2002 ble det slutt på bonuspoeng på innlandsreiser for SAS, men den tid er nå over.

Konkurransetilsynet har nemlig anbefalt å videreføre bonusforbudet på de aller fleste rutene i Norge, men med ett viktig unntak: De foreslår å oppheve forbudet på de tre største rutene mellom Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger.

– Vi vurderer at konkurransen er tilstrekkelig robust på de tre mest trafikkerte rutene i landet til å anbefale at disse unntas fra bonusforbudet, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer, i en pressemelding.

Les også: Hva får du ut av flyselskapenes fordelsprogram?

– 37 ruter havner utenfor

SAS gleder seg over Konkurransetilsynets beslutning, men skulle ønske hele Norge var inkludert.

Korte fakta om SAS EuroBonus

  • Opptjening av poeng ved flyreiser med SAS eller de 33 samarbeidspartnerne.
  • Opptjening av poeng ved hotellovernattinger og billeie hos samarbeidspartnerne
  • Poengene kan brukes på flybilletter, handel hos SAS EuroBonus Shop, hotellovernatting eller bilutleie.
  • Poengopptjeningen avhenger av hva slags billett du kjøper, og hvor du flyr.
  • Et bonuspoeng har ingen "fast" verdi, derfor er det vanskelig å få oversikt.
  • Forskjellige flyreiser koster forskjellig antall bonuspoeng.
  • Det er et begrenset antall seter tilgjengelige for bonusreiser.
  • Flyr du mye, får du oppgradert EuroBous-kortet til Sølv eller Gull, noe som gir flere fordeler.
– SAS og Widerøe flyr til 41 destinasjoner i Norge og 37 av disse havner utenfor. De blir de eneste i hele verden som ikke får EuroBonus, sier Knut Morten Johansen, informasjonsjef i SAS, til DinSide.

Dette er midt i blinken for forretningsreisende og folk som pendler mellom de største byene i landet.

Så langt er det konkurranse på 23 av rutene i Norge, og Johansen er ikke bekymret for hvordan Norwegian skal takle dette.

– Forutsetningen for forbudet er ikke lenger gjeldende. Norwegian er en sterk og dyktig aktør, som ikke trenger myndighetenes hjelp til å kneble hovedkonkurrentens produktverktøy, forteller Johansen.

SAS ser fram mot Fornyings-, administrasjons,- og kirkedepartementets endelige beslutning, og lover å være raskt ute med en ordning.

– Det vil nok ikke ta lang tid for SAS å innføre dette, men foreløpig kan vi ikke si noe om hvor mange bonuspoeng du kan tjene på innlandsreiser, opplyser informasjonssjefen.

  • Nå kan du betale med bonuspoeng
  • Tjen bonuspoeng med Flybussen

  • – Skal klare å konkurrere

    Norwegian har lenge vært skeptiske til at det skal bli lov med bonusordning på innenriksfly. I januar sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos til Dagbladet at de vil innføre sitt eget bonusprogram, dersom SAS får gjeninnført bonusordningen på norsk innenriks. Der innrømmet han også at han helst ville slippe hele styret med bonusordningen.

    Korte fakta om Norwegian Reward

    • Med Norwegian Reward opptjener du poeng tilsvarende to prosent av billettpris for lavprisbilletter, og ti prosent for fullflexbilletter (med billettpris menes pris før skatter og avgifter legges til).
    • Ett poeng tilsvarer én krone.
    • Du kan bare bruke poengene på å kjøpe nye flybilletter.
    • Du trenger ikke betale hele billetten med bonuspoeng - du kan velge å betale bare deler av den.
    – Et eget bonusprogram vil bare føre til dyrere billetter. Likevel må vi svare på konkurransen - dersom den kommer, uttalte Kjos til avisen.

    Nå som Konkurransetilsynet har godtatt å gjeninnføre bonusordning på tre flyreiser i Norge, er ikke Norwegian redd for å konkurrere mot SAS.

    – Bonusprogrammer er i sin natur fordyrende fordi de koster å etablere og drifte, og i tillegg låser kundene til ett selskap. Men når de åpner for bonuspoeng på noen få ruter, og vi vet at vi i Norwegian har et veldig godt bonusprogram, som er enkelt laget og ikke fordyrende, skal vi klare å konkurrere, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, til VG Nett.

    SAS eller Norwegian? >>> De viktigste forskjellene
    Les mer om:

    Diskutér dette temaet

    Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

    Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

    • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
    • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

    Mer om vilkårene her

    Mest populære nå:

    Se alle bilder

    Damien Hirst

    For the Love of God
    For the Love of God
    • Galleripris:
      45 000,-

    Tone Flesche

    Kattevask
    Kattevask
    • Galleripris:
      2 200,-