Markedets mest spennende elbil må vi dessverre se langt etter.  (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Markedets mest spennende elbil må vi dessverre se langt etter. (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Svært sjelden Skoda Octavia

Publisert: Fredag 13. januar 2012 kl 12:04

Vi har prøvekjørt en Octavia det bare finnes ti av i verden. Dessverre.


Dinside i Mlada Boleslav: For halvannet år siden skrev vi om en svært spesiell versjon av Skoda Octavia stasjonsvogn. Håpet den gang var at tre elektriske prøverørsbiler engang skulle finne veien til Norge for å testes. Lei av og vente tok vi heller turen til Skodas hjemby, og har nå kjørt en elektrisk Octavia stasjonsvogn i Tsjekkia.

Lesernes favoritt

Interessen var stor da vi første gang omtalte prosjektet. Den gang ble bilen sett på som den første fullverdige familiebilen som ville komme med elektrisk drift, spesielt dersom spesifikasjonene ble som antatt, og dere lesere diskuterte så busta føyk i debattfeltet. Vi kan nå bekrefte at konseptet leverer til fulle.

Les vår første presentasjon av bilen

Prøvekjørt

Før prøvekjøringen måtte vi først gjennom en lengre presentasjon for å høre om bilens ytelser, alle dens hjelpemidler, og om skjermbilder som ville være til hjelp for både å få bilen til å gå lengre på den energien du har til rådighet, men også til å fortelle deg hvor langt du kan forvente å komme med det kjøremønsteret du har. Så langt, alt bra.

Se bilen utvendig:




Udelt positivt

Den elektriske Octavia er rett og slett like fleksibel som den mer ordinære, og det er interessant at Skoda har valgt stasjonsvognen. Det blotte øyet ser antagelig ikke forskjell på disse to, og det eneste som faktisk er merkbart er at gulvet i bagasjerommet er noe høyere enn i bilene med forbrenningsmotor. I tillegg har du et effektmeter i stedet for turteller i instrumentpanelet.

Skoda Citigo på vei

Fleksibel lading

Skoda har valgt å gi bilen to forskjellige ladekontakter, hvor den ene sitter bakenfor tanklokket, og den andre er gjemt bakenfor emblemet over grillen i front. Dette åpnes elegant med fjernkontrollen til sentrallåsen. På denne måten har Skoda klargjort for to typer ladekontakter, avhengig av om du skal benytte ordinær 230 Volts lading, eller lading via en 400 Volts hurtiglader. Førstnevnte er oppgitt til å ta åtte timer, mens hurtigladingen skal gjøres unna på to timer. Det dreier seg selvfølgelig om de vanlige 80 prosentene.

Guffe nok

Å kjøre den elektriske Skoda Octavia er i stor grad som å kjøre den ordinære. Det er formidabel plass, og en god kvalitetsfølelse i alle ledd. Forskjellen ligger først og fremst i funksjonene, og i trekkraften selvfølgelig. Effekten er oppgitt til maksimalt å være 85 kw, noe som tilsvarer 115 hk, og dreiemomentet er 270 Nm. Dette holder til en akselerasjon til 100 km/t på 12 sekunder, og en toppfart på 135 km/t.


Se bildene innvendig:



Ekstra tyngde

Batteriene er plassert under baksetet og under bagasjerommet. Lithium-ion pakken inneholder til sammen 180 celler, som samlet har en kapasitet på 26,5 kWt. Bare batteriet i seg selv veier 315 kg, og inneholder nok energi til en rekkevidde på 15 mil. Hvorvidt dette blir den endelige løsningen i en fremtidig endelig versjon er enda ikke avklart.

Flere bremsenivåer

Bilen har bare ett gir fremover, og ett bakover, selv om girspakvelgeren ser ut til å by på et fullverdig automatgir. Foruten P, R, N og D finnes det også en B. Denne gir deg en ekstra hard motorbrems når du slakker av på farten, for på den måten få en ekstra regenerativ bremsekraft. Da lader den ekstra mye, men også med girvelgeren i D kan du velge mellom tre forskjellige bremsenivåer. Dette gjøres med hendlene bak på rattet, som normalt er der for å gire på de ordinære bilene. Resultatet blir at du altså har fire nivåer på regenereringen av bremsekraften.

Elbilene raser i pris

Reduserte effekter

 (Foto: Fred Magne Skillebæk)
(Foto: Fred Magne Skillebæk)
Octavia Green E Line har også en funksjon hvor du kan velge mellom Normal, Eco, eller Range. Denne funksjonen gir deg full tilgang til alle 85 kilowattene i normalposisjon. i Eco er den begrenset til 60 kW, og i Range får du kun 50 kW til rådighet. Dette vil først og fremst gagne den uerfarne elbilsjåføren, hvilket vil si de aller fleste. På denne måten slipper systemet å levere effekt basert på kommandoer du egentlig ikke hadde tilhensikt å gi med høyrefoten, og du sparer således strøm som ellers ville gått til spille.

Gromlyd

Selv om en akselerasjon på 12 sekunder høres mye ut, så føles bilen faktisk ikke veldig treg. Det kommer først og fremst av at den er kjapp de aller første meterne. Helt til du når en fart på 50 km/t gir bilen fra seg en kunstig lyd for å varsle omgivelsene om at her kommer det en doning i bevegelse. Over 50 km/t er du antagelig utenfor de tetteste bebyggelsene uansett, og varsling anses ikke som like nødvendig.

LES ALT OM ELBIL PÅ DINSIDE MOTOR

Startskuddet

Med prøvekjøringen av den elektriske versjonen av Skoda Octavia har startskuddet gått for satsingen på elbiler, ikke bare fra Skoda, men fra hele VW-gruppen. Selv om det per i dag ruller ti elektriske biler av Octavia rundt i et testopplegg, så er dessverre fremtiden for bilen svært dyster. Øverste Doktor i Skoda, Winfried Vahland, forteller at de ikke ser på Octavia som urban nok til å få starte racet. Den første serieproduserte Skoda som kommer til å rulle ut på gatene blir derfor en elektrisk versjon av Skodas nye småbil, Citigo. Dette er Skodas versjon av VW Up, og en elektrisk Citigo vil først være på markedet i 2014. Om Octavia så skulle bli neste elbil på programmet, så blir dette da forskjøvet ytterligere, noe som tyder på at en elektrisk Octavia ikke kommer i denne generasjonen av bilen, men først på neste. Selv det blir ren gjetning.

skoda octavia green e line elektrisk elbil

DEL

Nye tester på Dinside

TEST: Pinell Go+

Forrige modell ble kåret til året julegave, men nå kommer det en ny versjon.

Med Jeep Cherokee unngår du ryggebulkene

Den rykker i foten din om du holder på å krasje.

Ja, det virker!

Da holder baksten lenger.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil