Porsche lanserer en helt ny generasjon av det som er blitt referansen blant roadsterne, nemlig Porsche Boxster. Til venstre, nye Boxster S. (Foto: Porsche)

Porsche lanserer en helt ny generasjon av det som er blitt referansen blant roadsterne, nemlig Porsche Boxster. Til venstre, nye Boxster S. (Foto: Porsche)

Her er nye Porsche Boxster

Publisert: Torsdag 12. januar 2012 kl 15:23

Over 15 år etter at første Boxster ble lansert, kommer tredje generasjon.


Dinside Det er faktisk 19 år siden, og det var i Detroit. På den store amerikanske bilutstillingen viste Porsche et konsept, en ny roadster som fikk entusiaster og nostalgikere til å fryse på ryggen. Porsches roadster-tradisjon skulle gjenopplives.

S-modell i 2000

I 1996 kom produksjonsbilen på markedet. Den skuffet de mest sportslige blant entusiastene, som syntes den var undermotorisert, noe det ganske snart ble bøtet på. I 2000 fikk bilen en 2,7-liters boksermotor på 220 hestekrefter, og en kraftigere, 3,2-litersutgave på 252 hester ble lansert. Den fikk navnet Boxster S, og DinSide testet den nye kraftpluggen. Les vår første test av Porsche Boxster S her!

I 2005 kom annen generasjon Boxster på markedet, med ny design og oppgraderte motorer. Det er allerede syv år siden, så det er naturlig at et generasjonsskifte finner sted i disse dager.

Les også: Test av Porsche Boxster S



Alu-lettvekter

Så her er nykommeren, en helt ny Porsche Boxster og ifølge Porsche det mest omfattende generasjonsskiftet i modellens historie. Kjennere vil da også se at stylingen er helt ny, selv om temaet toseters roadster med midtmotor ikke gir rom for de helt revolusjonære fornyelser. Men altså: Karosseriet er helt nytt og det er av aluminium, noe som holder vekten nede. Nye Boxster er lettere enn forgjengeren. Den har også et helt nytt chassis med lengre akselavstand. I tillegg er sporvidden økt og hjuldimensjonene har økt.

Mer kraft, lavere forbruk

Alt dette borger for forbedrede kjøreegenskaper - og de var allerede klasseledende på den utgående generasjonen. Det gjør at bilen fint kan takle mer krefter enn tidligere. Så går da ytelsene også opp - mens forbruk og utslipp er i nedgang - opptil 15 prosent, ifølge Porsche. I rene tall betyr det 0,77 liter per mil for Boxster og 0,8 liter per mil for Boxster S.

Enda raskere

Førstnevnte er fortsatt utstyrt med en 2,7-litersmotor, men den er nå basert på S-modellens 3,4-liter. Den yter nå 265 hestekrefter. Boxster S har en toppeffekt på 315 hester. 0-100-sprinten tar de to på henholdsvis 5,7 og 5,0 sekunder. Tallene kan ytterligere forbedres hvis man går for tilvalget Sport Chrono-pakke. Nye Boxster kan utstyres med såkalt Torque Vectoring og mekanisk differensialbrems på bakakselen.

Nye Boxster kommer på markedet i april i år.

Porsche er tydeligvis i en dynamisk fase for tiden. For ikke lenge siden prøvekjørte vi helt ny Porsche 911. Les om det her!

porsche boxster porsche roadster sportsbil

DEL

Nye tester på Dinside

Instrumentpanelet på Audi TT kan redde liv

Audis nye TT vil sørge for at færre liv går tapt i trafikken.

Apple iPhone 6

Endelig har Apples telefon blitt stor.

Yoghurtmaskin fra Clas Ohlson

Vi har testet yoghurtmaskin mot gamlemåten.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil