Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 
Strømvalget
Finn billigste strøm
HERFRA: En stor del av drivstoffet vårt kommer fra dette anlegget på Mongstad. Bensinen er i utgangspunktet prikk lik uansett hvilken bensinstasjon som kjøper den, men de tilsetter hemmelige dråper.  (Foto: Helge Hansen/Statoil)
HERFRA: En stor del av drivstoffet vårt kommer fra dette anlegget på Mongstad. Bensinen er i utgangspunktet prikk lik uansett hvilken bensinstasjon som kjøper den, men de tilsetter hemmelige dråper. (Foto: Helge Hansen/Statoil)

Bensin er bensin

99,9 prosent av bensinen i Norge er prikk lik. Det innrømmer selv Statoil.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide Det spiller en rolle hvor du kjøper noe. De fleste smaker for eksempel forskjellen mellom en biff kjøpt på den lokale burgersjappa og en biff fra en fin restaurant.

Men kan man merke forskjell på bensinen fra Shell og Statoil?

- Nei, mener professor og petroleumskjemiker Tanja Barth ved Universitetet i Bergen (UiB).

Alle bruker det samme

All bensin og diesel i Norge kommer fra et knippe anlegg. Disse deles mellom de forskjellige bensinstasjonene.

Norges største oljeraffineri, Statoils anlegg på Mongstad, er ett eksempel. Her kommer det tankbiler fra alle bensinkjedene og tapper bensin fra samme depot. Bensin og diesel følger europeiske standarder og krav, og Statoil sørger for at drivstoffet alle får følger disse.

Glem bensin - drømmebilen fra åttitallet er tilbake, og går på strøm!

- Bensin er i utgangspunktet bensin, forteller sivilingeniør Ann-Cathrin Vaage i Statoil til DinSide.

De leverer den samme råbensinen til både Shell- og Statoil-stasjoner. Men det er likevel ikke nøyaktig den samme bensinen tankbilene kjører ut av depotet med.

De ulike kjedene har nemlig sine egne additiver: Tilleggsstoffer som blir tilsatt all bensin og diesel for å gi den ulike egenskaper. Disse dråpene er hemmelige, men oppbevares side om side på depotene. Når en tankbil fra Shell kommer, vet kranen hva slags dråper den skal tilsette bensinen, og Shell kan dermed kjøre avgårde med sitt eget produkt.

Men råbensinen utgjør fortsatt omtrent 99,9 prosent av den ferdige bensinen. Additivene står altså bare for omlag 0,1 prosent, og forskjellen mellom kjedene blir dermed forsvinnende liten, ifølge professor Barth ved UiB.

- Som kjemiker vil jeg nok kunne se forskjell på bensinen til de ulike kjedene. Men den vanlige bilist vil ikke merke noe, sier hun til DinSide.

- Som petroleumskjemiker, hva tenker du selv på når du fyller bensin?

- Prisen.

Statoil innrømmer liten forskjell

Kjernen i spørsmålet om hvor forskjellig bensinen fra de ulike aktørene kan være, er altså spørsmålet om hvor forskjellig denne ene 0,1 prosenten med additiver kan være.

EKSPERT: Sivilingeniør Knut Skårdalsmo i Statoil mener additivene i drivstoff har mye å si, mener tror forskjellen mellom merkene er liten.  (Foto: Statoil)
EKSPERT: Sivilingeniør Knut Skårdalsmo i Statoil mener additivene i drivstoff har mye å si, mener tror forskjellen mellom merkene er liten. (Foto: Statoil)
Petroleumskjemikeren mener den er liten. Og hun får overraskende støtte fra Statoil, som i tillegg til å selge råbensin driver egne bensinstasjoner.

- Jeg tror du vil slite med å merke noen umiddelbar forskjell mellom bensinmerkene. Det er min ærlige og oppriktige mening, sier Statoils senior produktspesialist, additivansvarlig og sivilingeniør Knut Skårdalsmo til DinSide.

- Så om du går tom for bensin, og det ikke finnes noen Statoil-stasjoner i nærheten, har du ikke problemer med å fylle hos konkurrenten?

- Bortsett fra at jeg får god rabatt hos Statoil, gjør det meg ikke noe. Det er ikke slik at jeg heller ringer Viking enn å fylle hos konkurrenten, humrer Skårdalsmo.

Skum, korrosjon, rens

Statoil kjenner ikke detaljene rundt additivene til konkurrentene. Dette er som nevnt godt bevarte hemmeligheter. Men Skårdalsmo innrømmer å ha "en liten uoffisiell oversikt" over hva Shell og resten av konkurrentene bruker, og etter det han har grunn til å tro, er additivene hos de ulike kjedene relativt like.

Aldri mer diesel, sier Lexus - diesel er vinneren, sier andre

Derfor mener sivilingeniøren at forskjellen mellom aktørene kan være liten, selv om additivene i seg kan være viktige.

- Additivene utgjør faktisk en ganske stor forskjell. Det kan bety utrolig mye for opplevelsen, sier Skårdalsmo.

I diesel er det i hovedsak tre additiver som blir tilsatt:

  • Skumdempende middel for enklere fylling av tanken.
  • Middel mot korrosjon, altså rust.
  • Rensemiddel for å unngå belegg og avleiring i motoren, både med tanke på effekt og miljø.


Hva er egentlig dieseldyr?

I bensin er det stort sett de samme additivene, med unntak av det skumdempende middelet. Bensin kan også ha midler for å redusere friksjon.

Man kan ifølge sivilingeniør Skårdalsmo fint fylle flere tanker med råbensin uten en eneste additiv. Men etter en stund vil det oppstå problemer, for eksempel rust og skitt i motoren. Og å tilsette egne additiver, vil han ikke anbefale. Dette snakket DinSide med Skårdalsmo om i fjor vinter.

Les saken her: Drivstoff-tilsetninger - bortkastede penger!

Holder seg unna de minste

Så råbensinen er prikk lik, additivene gjør stort sett det samme og den ferdige bensinen vi kjøper hos kjedene er summa summarum ganske så lik.

Men bensineksperten i Statoil vil likevel ikke fylle tanken sin hvor som helst.

- Jeg føler meg tryggere hos de store aktørene, som har et teknisk miljø som ivaretar drivstoffkvaliteten, sier Skårdalsmo.

- Men for all del: Det kan jo hende de minste bruker akkurat de samme additivene som oss.
Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Tenker du over kvalitetsforskjell når du fyller tanken?

Mest populære nå:

Se alle bilder

Odd Nerdrum

Ettårsdagen
Ettårsdagen
  • Galleripris:
    20 000,-

Silvia Papas

Miami vice
Miami vice
  • Galleripris:
    7 000,-

Nico Widerberg

Samstemt
Samstemt
  • Galleripris:
    4 700,-