Innvendig er fortsatt Subaru Advanced Tourer Concept en utpreget konseptbil, men langt fra så futuristisk som forgjengeren fra 2009 - Hybrid Tourer Concept. (Foto: Subaru)

Innvendig er fortsatt Subaru Advanced Tourer Concept en utpreget konseptbil, men langt fra så futuristisk som forgjengeren fra 2009 - Hybrid Tourer Concept. (Foto: Subaru)

Subaru med spennende konseptbil

Publisert: Tirsdag 8. november 2011 kl 06:00

Subaru ATC er en kompakt, men romslig hybrid med ny generasjon boksermotor.


Dinside Det har vært et ganske stille og rolig år for Subaru, et slags hvileskjær når det kommer til produktnyheter. Men det rustes opp til ny dyst.

Folke-SUV og familiebil

Vi skal for det første snart av sted og prøvekjøre den nye folke_SUV-en Subaru XV. For det andre vet vi at en sportskupé ved navn BRZ er rundt hjørnet - den skal vises på bilutstillingen i Tokyo helt i slutten av måneden. Den har Subarus egen drivlinje, men kommer også som Toyota - da med navnet FT-86. Og for det tredje, også ett trekkplaster i Tokyo, skal det vises en spennende familiebil med hybrid drivlinje. Det er bilen vi ser her, og som konsept heter den Advanced Tourer Concept.

Nærmere produksjon

Vi leser mellom linjene i Subarus pressemelding at bilen etterhvert kommer i produksjon, antakelig med et noe mer nøkternt utseende. Ordet Advanced får oss imidlertid til å tenke at dette er et stort skritt nærmere produksjon i forhold til den ganske spektakulære konseptbilen som ble vist i Tokyo i 2009 - ved navn Hybrid Tourer Concept. Den var for øvrig utstyrt med måkevingedører.



Dynamisk eleganse

Advanced Tourer Concept er designmessig ganske spenstig og forener etter vår mening dynamiske og elegante linjer, litt på samme måte som det man kan se i Citroëns nyere design. Og det er ment som et kompliment. Bildene viser ikke bilen fulllstendig, så vi venter med endelig dom til vi får se mer.

Relativt stor kompaktbil

Subarus motto "Tillit i bevegelse" ("Confidence in motion"), skal visstnok inkarneres i denne "revolusjonære sportstoureren", for å bruke marketing-guruenes blomstrende språk. Forstå den som kan. Mer prosaisk: Dette dreier seg om en familiebil i kompakt/mellomklassen; Subaru plasserer den i C-segmentet (der man finner biler som VW Golf, Ford Focus og ... Subaru Impreza, til tross for at ATC befinner seg mellom Impreza og Legacy (D-segmentet) størrelsesmessig. Men så dreier det seg altså om en stasjonsvogn og Advanced Tourer Concept kan sammenlignes med Golf stasjonsvogn og Skoda Octavia for eksempel. Den er 458 centimeter lang, 184 centimeter bred og 143 centimeter høy.

Downsizing

Teknologien skal være fremtidsrettet, hvilket innebærer økt hensyn til miljø og mer effektiv drivlinje. Sin tradisjon tro anvender Subaru en boksermotor- her en turboladet 1,6-liter (ned fra 2,0 - 2,5 i tidligere modeller). Ytelsestall glimrer med sitt fravær i pressemateriellet vi har mottatt. Det dreier seg uansett om en hybrid drivlinje; med andre ord er en elektromotor med på leken og hjelper på fremdriften (som i lave hastigheter kan foregå kun på strøm) og fungerer som generator for å lade batteriene ved retardasjon og nedbremsing. Batteripakken er av typen litiumion. Transmisjonen er trinnløs (CVT), av typen Subaru kaller Lineartronic. Subaru opplyser at det dreier seg om verdens første langsmonterte, kjededrevne CVT i kombinasjon med firehjulsdrift til bruk i en masseprodusert bil. (sic!)

For øvrig har konseptbilen naturligvis avansert, brukervennlig utstyr som syns-assistenten basert på stereo-kamera, et tak som er helt av glass, og en skjerm plassert i rattet som inneholder nødvendig informasjon.

Blir den slik?

Så gjenstår det å håpe at Subaru våger å ta den helt ut og la det endelige produktet få en tilnærmet like spenstig design som konseptet, noe eksempelvis Citroën nylig viste er mulig på en forbilledlig måte med sin DS5 - et smykke på hjul.

For øvrig mer om Subaru ATC når vi får se den på bilutstillingen i Tokyo.

subaru advanced tourer concept atc hybrid tokyo 2011

DEL

Nye tester på Dinside

Kan den fange det norske folk?

Renault Captur er en stor suksess i Europa, så hvorfor ikke i Norge?

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil