Peugeot 208 kommer både med tre og fem dører (Foto: Peugeot)

Peugeot 208 kommer både med tre og fem dører (Foto: Peugeot)

Peugeot 208 - tilbake til røttene

Publisert: Torsdag 3. november 2011 kl 06:00

Peugeot viser helt nye 208, en bil som er både mindre og lettere enn forgjengeren 207.


Dinside 208 blir Peugeots nye småbil, og nettopp småbilegenskapene skal rendyrkes i denne bilen. Mens forgjengeren 207 var en relativt stor og tung småbil, skal nye 208 være et lite hakk mindre og to hakk lettere. Det er positivt for de som er opptatt av småbilenes sterke sider, håndterbarhet, forbruk, miljø og pris.

208 er syv centimeter kortere og én centimeter lavere enn 207. Viktigst er likevel kanskje at vekten har blitt redusert med opptil 173 kilo. Den letteste varianten veier nå 975 kilo. Til tross for dette lover Peugeot at den innvendige plassen har blitt merkbart bedre. Så er heller ikke plassutnyttelsen i 207 all verdens.

Ny design

Designmessig er dette et klart brudd med forgjengeren. Dette er en helt ny bil, og ikke bare en oppdatering. Det syns på designen. Visse likhetstrekk med storebror 508 kan anes i fronten, men alt i alt er dette ganske nyskapende i Peugeot-sammenheng.

Også innvendig er det helt nye toner. La oss håpe at vektbesparelsene ikke har gått utover den fine kvalitetsfølelsen som er i dagens 207. Bildene ser i alle fall lovende ut. Legg merke til den store berøringsskjermen og det lille rattet. Head-up Display blir også tilgjengelig.


Mange og gjerrige motorer

208 blir i utgangspunktet tilgjengelig med syv motoralternativer – hvorav hele fem går på diesel. Alle motorene med unntak av den største bensinmotoren slipper ut under 100 gram CO2. Det er sterkt, og aller best er den ene dieselmodellen som nøyer seg med 87 gram.

Tre sylindre

Ellers er man sparsomme med opplysningene om motorene. De to bensinmotorene er tresylindrede og måler beskjedne 1,0 og 1,2 liter. Det er trolig at det kommer en kraftigere RC-utgave senere. Uavhengig av den, lover Peugeot at man har lagt vekt på de sportslige egenskapene i 208, og den reduserte vekten er i alle fall positivt for dette.

Bilen skal lanseres til våren. Da møter den konkurrenter som Volkswagen Polo og nye Toyota Yaris.

peugeot peugeot 208 208 småbil

DEL

Nye tester på Dinside

Mini Cooper Hatch

Det herlige kompromisset fra Mini.

Sony Xperia Z3 Compact

Vi har testet Sonys nyeste kompaktmodell.

En parade i saus og dvaske grønnsaker

Mye saus og lite grønnsaker: 17 nye retter på bordet.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil