Volvo trimmer med Polestar

Publisert: Mandag 10. oktober 2011 kl 17:00

Full fres med full gass. Nå skal Volvo selge ferdigtrimmet.


Dinside Hørt om Polestar? Hvis ikke, så har du helt sikkert hørt om Tommy Rustad. Han kjører STCC-serien for Polestar i en Volvo C30, og det er nettopp dette Polestar Performance i stor grad jobber med. I tillegg lager de oppgraderinger for ettermarkedet til først og fremst Volvo. Nå har dette gått så langt som til å bli et samarbeide hvor Volvo har bedt Polestar om å lage en pakke som de tilbyr som en modell i sitt eget sortiment.

Sjekk Polestars villeste C30

Originalutstyr

Volvo ønsker nemlig å tilby kundene det lille ekstra, og en oppgraderingspakke fra svenske Polestar er derfor utviklet og produsert på oppdrag fra Volvo. Du kan i utgangspunktet få både C30, S60, V60 og XC60 i en Polestar versjon, og vi har prøvekjørt de fleste.

Når du kjøper en utstyrsversjon som dette av Volvo så opprettholdes selvfølgelig alle garantier. Pakkene tilbys først og fremst sammen med den eksisterende pakken R-Design. Deretter kan du legge til Polestar-pakken.

R-Design viderefører tradisjonen fra de tidligere R-modellene, der Volvo selv laget de heftigste utgavene.


Prøvekjørt: Nye S60

Prøvekjørt: Nye V60

For de dyre

En Polestarversjon lages ut fra enten T5-motoren i C30, eller T6 og D5 i S- og V60. Naturlig nok er dette de største motorene, uavhengig av om du velger diesel eller bensin.

Se de forskjellige utgavene av Polestar og R-Design:



Det er først og fremst dreiemomentet ved lavere turtall som skiller en ordinær T6 og en T6 Polestar. Volvo selv har ikke fremlagt noen tall på hva de ekstra kreftene gjør i ytelse, men vi målte 0-100 km/t til å skille med 0,27 sekunder. Det stemmer bra, får vi vite av representanter fra Polestar. De opererer selv med ca. 0,3 sekunder.

Spørsmålet er om du syns det er verdt pengene for å få disse 0,3 sekundene ekstra i gevinst.

R'en lever i beste velgående

Kjøp utstyr, ikke krefter

Akselerasjonen gir først og fremst resultater ved endret effekt, mer enn forskjell i det lavere turtallsregisteret hvor dreiemomentet gjør seg gjeldende. Ved lavere turtall er det en merkbar forskjell i kraften ut av svingene og tilsvarende dynamiske øvelser, mens akselerasjonen rett og slett ikke er merkbart bedret.

Det kan dessverre virke som om opplegget med Polestar er laget mest for det svenske markedet, hvor prisforskjellen blir marginal. I Norge anbefaler vi heller å legge pengene i mer utstyr, enn mer krefter.

T5 og T6-modellene har med sine 300 hk et bra drag fra før, om de ikke skal økes til 329 hk for nær ingen ekstra effekt. Pakken som Volvo kaller R-Design er det derimot lite å klage på. Der vil jeg nesten heller si løp og kjøp. Det er med andre ord aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Volvos heftigste?

Pakke på pakke

Gotland Ring

Vi har testet alle versjoner på bane i Sverige, nærmere bestemt Gotland Ring, en bane som eies av en skikkelig entusiast med Nürburgring som sin favorittbane. Dette er på mange måter en bane med mange av de samme kvalitetene, men i miniatyrformat. Det går opp, det går ned, og den har mange svinger.
I utgangspunktet har den norske importøren valgt ikke å gjøre de store aktivitetene rundt Polestar. Den moderate effektøkningen, og endringene i ytelse, er for små i forhold til den prisen som oppgraderingen ender på. Du må først velge R-Design-pakken, for så å oppgradere til Polestar. Da ryker du på ca. 50-60.000 kroner.

Og når vi vet hva dette resulterer i med tanke på ytelser, så har vi full forståelse for importørens valg. Dette skaffes kun på bestilling til spesielt interesserte.

volvo polestar tuning styling

DEL

Nye tester på Dinside

På godfot med juletreet?

Juletrefoten kan skape både panikk og stygge scener før jul. Med smarte løsninger unngår du dette.

Mitsubishi Pajero, en bil fra forrige årtusen

2014-utgaven av Mitsubishi Pajero stammer fra forrige årtusen, men gjør det egentlig noe?

Kenwood Chef XL Sense er en god og kraftig maskin

Kenwood Major har skiftet navn, og blitt litt smartere.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil