Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 
Strømvalget
Finn billigste strøm
Subaru XV skal utfordre biler som Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai (Foto: Per Ervland)
Subaru XV skal utfordre biler som Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai (Foto: Per Ervland)

Splitter ny Subaru-SUV klar

FRANKFURT (DinSide Motor): Subaru viser en helt ny og produksjonsklar kompakt-SUV som kommer til Norge allerede i januar. Navnet er XV.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide Vanligvis tar det en god stund fra første gang man hører om en ny bilmodell til den faktisk er klar på markedet. Subaru derimot somler ikke. I vår ble det vist en konseptversjon av XV og allerede nå er den fiks ferdig og klar for produksjon.

Hit til Norge kommer den allerede om få måneder. Rett over nyttår skal den være klar for norske kunder og det åpnes for bestilling med en gang bilen er avduket på bilutstillingen i Frankfurt som holder på i disse dager.

Crossover

XV er en kompakt SUV, eller kanskje mer presist en crossover, som skal ta opp konkurransen med biler som Nissan Qashqai og Mitsubishi ASX, biler som er svært populære i Norge. I forhold til den mer tradisjonelle SUVen og storebroren Forester, er XV mindre og litt rundere i formene.

Fra 300.000 kroner

Den norske Subaru-importøren legger ikke skjul på at de tror det er nye XV som kommer til å bli deres viktigste modell i 2012. Og prisene er allerede klare. Billigste variant starter på 300.000 kroner. Da dreier det seg om en 1,6-liters bensinmotor med 114 hestekrefter og 150 newtonmeter. Denne blir også tilgjengelig med en trinnløs automatkasse til 35.000 kroner ekstra.


En større bensinmotor på 2,0 liter og 150 hestekrefter blir også tilgjengelig med en sekstrinns manuell girkasse eller den trinnløse automaten. Sistnevnte variant koster fra 405.000 kroner.

Diesel fra 315.000 kroner

Mest interessant for norske kunder er nok likevel dieselvarianten med en 2,0-liters boksermotor. Denne koster fra 315.000 til 400.000 kroner. Dieselmotoren har i utgangspunktet 147 hestekrefter og 350 newtonmeter, men vi i Norge finnes det også en nedtrimmet variant med 109 hester. Det er denne som koster fra 315.000. Bare manuelt gir er tilgjengelig til denne motoren.

Firehjulsdrift

Alle motorvariantene har Subarus vanlige firehjulsdriftssystem som standard. Dieselmotoren har naturligvis lavest forbrukstall med sine 0,56 liter. CO2-utslippet er 146 gram, det samme som den minste bensinmotoren med automatgir. Den største bensinmotoren ligger heller ikke langt over med sine 153 gram. Det er bra for en bensinmotor med firehjulsdrift og automat.
Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Mest populære nå:

Se alle bilder

Runi Langum

Lilje
Lilje
  • Galleripris:
    3 600,-

Nico Widerberg

Familie
Familie
  • Galleripris:
    6 500,-

Odd Nerdrum

Ettårsdagen
Ettårsdagen
  • Galleripris:
    20 000,-