Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 
Strømvalget
Finn billigste strøm
Volvo Concept You er en ny etappe på veien mot en ny storbil fra den kinesisk-eide svenske produsenten. (Foto: Volvo Cars)
Volvo Concept You er en ny etappe på veien mot en ny storbil fra den kinesisk-eide svenske produsenten. (Foto: Volvo Cars)

FRANKFURT 2011: Volvo Concept You

FRANKFURT (DinSide Motor): Dette er Volvos neste store skritt i utviklingen av selskapets neste store sedanmodell.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide Våre utsendte i Frankfurt har fått anledning til å prøvesitte etterfølgeren til Concept Universe, som vi har skrevet om tidligere. Nå nærmer Volvo seg ytterligere det som sannsynligvis skal bli merkets flaggskip.

Kupélignende luksussedan

Designen karakteriseres nå ved en fallende, kupé-lignende taklinje som ifølge Volvos designsjef, Peter Horbury, er i vinden hos det europeiske publikum i målgruppen for luksuriøse sedaner. (Jfr. Audi A7 Sportback eller Mercedes CLS, Porsche Panamera eller Aston Martin Rapide).

Noen sære elementer

På standen har det foreløpig vært vanskelig å få tatt bilder som viser helheten i designen, men Volvo har forsynt oss med ekstra bildemateriale (se nederst i artikkelen). En del konsept-typiske "gimmicks" går igjen, som de noe urealistiske dørene med motsatt åpningsvinkel kombinert med fravær av B-stolpe, de svære (21-tommers-) og glorete felgene, samt - snodig interiørdetalj - dørpaneler kledd som en dressjakke med lommer (til og med med penn i "brystlommen")!

Smartpad-betjening

Volvos designsjef, Peter Horbury, virker her fornøyd med sin nyeste konseptbil, luksussedanen Concept You. (Foto: Per Ervland)
Volvos designsjef, Peter Horbury, virker her fornøyd med sin nyeste konseptbil, luksussedanen Concept You. (Foto: Per Ervland)
Målet med bilens interiørinnredning forøvrig har ifølge Horbury vært å skape den optimalt intuitive bilen som skal gjøre den klassiske instruksjonsboken overflødig.

DinSides "prøvesitter" kan da også opplyse at bilen teknologisk karakteriseres ved at betjening og informasjons- og underholdningssystemer er løftet til smarttelefonens og nettbrettenes tidsalder. Fire hovedkomponenter utgjør kontrollene i bilen: Et digitalt instrumentpanel, frontruteprojisert informasjonsdisplay, en "smartpad"-berøringsskjerm (iPad-inspirert), i øvre del av midtkonsollen og en tilsvarene skjerm for baksetepassasjerene.

Aktivt interaktiv

Spesielt er at skjermen i midtkonsollen befinner seg i hvilemodus helt til føreren fester blikket på den. Da registrerer infrarøde sensorer øyebevegelsene og informasjonen dukker opp. Når hånden nærmer seg skjermen, aktiveres betjeningsfunksjonene. Data kan "flippes" fra en skjerm til en annen, eller fra skjermen til head-up-displayet.

Selvsagt er det meningen at det hele skal være koblet til Internett, men selve surfingen er forbeholdt passasjerene når bilen er i bevegelse. Bilen "ser" hvem det er som bruker systemet.



Friskluft-lydanlegg

Av andre nyvinninger i denne konseptbilen kan nevnes det spesielle lydsystemet fra Alpine som består av små enheter som gir betydelig vektbesparelse. Subwooferen er av en type som ennå ikke finnes på markedet; kalt "FreshAir". Den bruker luften utenfor bilen for å skape det Volvo kaller "den ultimate lydopplevelsen".

Skandinavisk nøktern luksus

For øvrig er designen, i tråd med Volvos nyere historie på området, ment å gjenspeile skandinaviske trender, det vil si ukomplisert og brukervennlig. De fire individuelle setene er trukket med kromfritt lær og økologisk alcantara. Tregulvet er dekket av tepper av ull. Utvendig finner man design inspirert av Georg Jensen både i felgene, grillen og detaljene i hovedlyktene.

Nærlyset kommer for øvrig fra de diodebaserte isblokk-inspirerte lampene over fjernlysene, montert slik en juvelér innfatter edelstener...

Som vi sa - ikke helt klar for serieproduksjon, kan man si. Men et interessant bekjentskap.

Nå gleder vi oss til å få se fortsettelsen, og håper for vår del det da vil foretas en del endringer når det gjelder fronten.

Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Mest populære nå:

Se alle bilder

Damien Hirst

For the Love of God
For the Love of God
  • Galleripris:
    45 000,-

Pushwagner

Sitting down
Sitting down
  • Galleripris:
    12 000,-

Odd Nerdrum

Ettårsdagen
Ettårsdagen
  • Galleripris:
    20 000,-