Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 
Strømvalget
Finn billigste strøm
Nytt og nesten nytt side om side (Foto: Brynjulf Blix)
Nytt og nesten nytt side om side (Foto: Brynjulf Blix)

Flirt - NSB viser fram nytt tog

Endelig kommer det nye tog, vi har vært om bord.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide De fleste av oss som bruker tog daglig er godt kjent med den sterkt varierende kvaliteten både på materiell, infrastruktur og tjenester. Etter mange år med hodet godt nede i pukken har politikerne gravd fram pengesekken og gjør det mulig å ta noen krafttak for å rette opp tilstandene.

Etter en foreløpig vellykket fornyelse av spor, kjøreledninger og signalanlegg rundt Oslo S i sommer er det nå duket for et enda mer merkbart innslag - det nye togsettet.

NSB hadde rullet ut den grønne løperen søndag den 28. august, og inviterte alle ombord for å sjekke ut vidunderet. Det ble ingen tur, men man fikk se seg om over alt og spørre NSB sine folk om det man måtte lure på.

Den korrekte grønne løperen er rullet ut (Foto: Brynjulf Blix)
Den korrekte grønne løperen er rullet ut (Foto: Brynjulf Blix)


Langt fra noen flørt

Det nye toget har fått navnet Flirt, men det har lite med tilsynelatende uhøytidelige henvendelser med mulige saftigere baktanker å gjøre, får vi håpe. Flirt er et akronym, som på tysk står for "Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug" og på engelsk "Fast Light Innovative Regional Train". På norsk finner vi ikke noe ord på f som passer, men det er uansett snakk om et raskt, innovativt regiontog.

En stor fordel med dette togsettet er at det ikke er noe eksperiment. Det er et velprøvd, men likevel et moderne tog, som har vært i bruk siden 2004. Produsenten Stadler har til nå levert 285 Flirt til Sveits, Ungarn, Tyskland, Polen og Italia, og det er bestilt totalt 413 Flirt til Sveits, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Italia, Ungarn, Algerie, Polen og Finland.

14.000 nye seter

NSB har bestilt 50 sett med fem vogner i hvert sett, og kan bestille 100 til. I følge NSB sine nettsider gir kjøpet NSB mer enn 14.000 ekstra seter. (NSB Persontog har i dag 52.213 seter tilgjengelig, fordelt på 183 togsett, 32 lokomotiver og 170 vogner.)

Toget er 100 meter langt og har 295/274 seter avhengig av versjon.

Den første leveransen som skal kjøre i de regionene hvor type 70 kjører i dag, vil ha typenummer 74. Den neste varianten som skal kjøre som lokaltog, vil ha typenummer 75.

Snøplog og smeltesystemer

NSB har i kuldeperioder hatt store problemer med eksisterende materiell. Dette toget har gjennomprøvd utendørs teknologi som skal ha gode vinteregenskaper. Motorene sitter inne i toget, mye av annen kritisk teknisk installasjon sitter på taket eller er bygget inn, og det har både snøplog og snøsmeltesystem for bremser.

Toppfarten er 200 km/t, men det er ikke mange og lange strekninger hvor dette er mulig å oppnå på dagens traséer og ruter. Viktigere er akselerasjon og nedbremsing som skal være svært god.

Togets nummer og topphastighet (Foto: Brynjulf Blix)
Togets nummer og topphastighet (Foto: Brynjulf Blix)


Ny front

Den norske utgaven har noen tilpasninger, særlig gjelder dette fronten som gir bedre beskyttelse av føreren ved påkjørsel av f.eks. elg og annet som måtte havne i sporet.

Førerplassen er romslig med oversiktlige paneler og kontroller, og gir meget god utsikt framover.

Mange togintereserte i alle aldre var på plass (Foto: Brynjulf Blix)
Mange togintereserte i alle aldre var på plass (Foto: Brynjulf Blix)


Førerutsikt (Foto: Brynjulf Blix)
Førerutsikt (Foto: Brynjulf Blix)


Mange i bredden


I likhet med de eksisterende lokaltogene har det nye toget komfortable sitteplasser med både 2 og 3 seter i bredden. Setene er regulerbare, selve setet går fremover når ryggen legges bakover, og den myke nakkeputen kan også flyttes opp og ned.

Tre seter på den ene siden (Foto: Brynjulf Blix)
Tre seter på den ene siden (Foto: Brynjulf Blix)


En liten knott på seteryggen kan trykkes ut og inn, og fungerer som knagg til jakker eller handleposer.

Knaggen (Foto: Brynjulf Blix)
Knaggen (Foto: Brynjulf Blix)


Det er stikkontakter under og mellom setene over alt, med to vanlige jordede uttak.

Stikkontakter under setene (Foto: Brynjulf Blix)
Stikkontakter under setene (Foto: Brynjulf Blix)


Belysningen styres med berøringsfelter på lyslisten, og selve armaturen er også skjult bak denne.

Lyslist (Foto: Brynjulf Blix)
Lyslist (Foto: Brynjulf Blix)


Noe vi setter pris på er at vinduskarmen er ganske bred og flat, slik at det går an å legge armen i vinduet uten at den sklir nedover. En liten, men viktig detalj.

God plass til albuen (Foto: Brynjulf Blix)
God plass til albuen (Foto: Brynjulf Blix)


Informasjonsskjermer, vognkart og annen merking er store og oversiktlige.

Skjerm og informasjonskart (Foto: Brynjulf Blix)
Skjerm og informasjonskart (Foto: Brynjulf Blix)


Lave gulv

Alle dørene har lave gulv innenfor, og store deler av sitteavdelingene har lave gulv. Unntakene er over boggiene (hjulrammenene), som er felles i overgangen mellom noen av vognene og separat mellom motorvognene. Der er det høyere gulv over større del av sitteavdelingene.

Separate boggier mellom motorvogner (Foto: Brynjulf Blix)
Separate boggier mellom motorvogner (Foto: Brynjulf Blix)

Større platå over separate boggier (Foto: Brynjulf Blix)
Større platå over separate boggier (Foto: Brynjulf Blix)


Det er også klappseter i området rett innenfor dørene.

Terskel til plassen over fellesboggien (Foto: Brynjulf Blix)
Terskel til plassen over fellesboggien (Foto: Brynjulf Blix)


Togene har innebygd rullestolheis, som enkelt kan brettes ned, kjøres ut og til og med dreies i togets lengderetning ute på platformen, hvis dette skulle være nødvendig.

Det kan også vippes opp en sperre slik at stolen ikke kan trille av.



Bagasje


Bagasjehyllene ved dørene er stilige, de kan felles opp hvis det er snakk om høye kolli, eller ned hvis de skal fungere som hylle. Det er også gjennomsiktige vegger mellom hyllene og setene slik at passasjerene kan holde øye med bagasjen.

Bagasjehyllen felt opp (Foto: Brynjulf Blix)
Bagasjehyllen felt opp (Foto: Brynjulf Blix)

Bagasjehylle nedfelt (Foto: Brynjulf Blix)
Bagasjehylle nedfelt (Foto: Brynjulf Blix)


Bagasjehyllene over setene er godt tilgjengelige og har god plass i høyden.

God bagasjeplass over setene (Foto: Brynjulf Blix)
God bagasjeplass over setene (Foto: Brynjulf Blix)


Tålmodighet ...

Det nye togsettene vil bli levert i 2012 og den nye ruteplanen vil gi en mye tettere togtrafikk med flere og tettere avganger.

Så vi får bare fortsette å være tålmodige med NSB og Jernbaneverket, nå vet vi i hvert fall hva slags tog vi får, og det ser svært lovende ut.

Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Mest populære nå:

Se alle bilder

Kjell Nupen

Sentimental reise
Sentimental reise
  • Galleripris:
    9 000,-

Damien Hirst

For the Love of God
For the Love of God
  • Galleripris:
    45 000,-

Runi Langum

Lilje
Lilje
  • Galleripris:
    3 600,-