V60 er blant bilene som har City Safety (Foto: Volvo)

V60 er blant bilene som har City Safety (Foto: Volvo)

Volvo-system gir færre ulykker

Publisert: Onsdag 27. juli 2011 kl 13:00

Volvos City Safety-system fungerer i virkeligheten og reduserer risikoen for påkjørsler bakfra i lave hastigheter, ifølge ny rapport.


Dinside Volvo er gjennom sin sikkerhetssatsning kommet langt i utviklingen av førerhjelpsystemer. De var først ute med elektroniske systemer for å unngå påkjørsler av både fotgjengere og andre kjøretøy i lavere hastigheter.

Vi har testet fotgjengerbeskyttelsen.

City Safety

City Safety heter systemet som skal unngå påkjørsler av andre kjøretøy, eller i det minste redusere skadene, kom med XC60 allerede i 2008. Visse problemer har det vært, men Volvo har likevel fremholdt at det skal være til hjelp i virkeligheten.

Nå bekrefter uavhengige og amerikanske Highway Loss Data Institute (HLDI) langt på vei at dette fungerer etter hensikten når de i en ny rapport konkluderer med at systemet gir en betydelig redusert risiko for påkjørsler i lavere hastigheter. Rapporten baserer seg på undersøkelser av data fra forsikringsselskap. Sammenlignet med snittet for andre kjøretøy i samme klasse, ble det rapportert inn 27 prosent færre materielle skader forårsaket av en XC60. Antall kollisjoner er redusert med 22 prosent og tilfeller med personskader (på andre enn Volvo-føreren) med 51 prosent.

Stor effekt

 (Foto: Volvo)
XC60 var først med City Safety da den ble lansert i 2008 (Foto: Volvo)
Dette er betydelige tall og direktøren i HLDI kaller effekten ”veldig stor”. Det undersøkes forøvrig også i rapporten hvordan dette står seg mot andre Volvoer uten dette systemet. Tallene er tilsvarende her, men et lite hakk lavere, henholdsvis 19, 17 og 49 prosent for materielle skader, antall kollisjoner og antall ulykker med personskader. Dette betyr altså at effekten ikke kan reduserer ned til at Volvo-føreren generelt krasjer mindre. Det ble også kontrollert for en rekke andre antatt relevante faktorer.

Dyrere kollisjoner

Riktignok var gjennomsnittelig kostnad ved kollisjoner høyere enn for andre biler, men det skyldes nettopp det faktum at mange av de mindre og ”rimeligere” kollisjonene ble unngått, slik at det ble en forholdsvis større andel med dyrere skader i større hastigheter.

Slik fungerer det

City safety fungerer i hastigheter opp mot 30 kilometer i timen. Når hastighetsdifferansen mellom bilen og objektet det skal bremses for er mindre enn 15 kilometer i timen, unngås sammenstøt helt. Dersom differansen er mellom 15 til 30 kilometer i timen, garanterer Volvo ikke at bilen klarer å stoppe helt, men hastigheten reduseres før sammenstøtet.

Her kan du lese mer om City Safety. Og her kan du se det demonstrert i praksis.

Sjekker større hastigheter

 (Foto: VOLVO)
Volvo jobber også med et system som skal hindre viltpåkjørsler (Foto: VOLVO)
Volvo har i likhet med flere andre produsenter også et system som skal redusere skadeomfanget av ulykker i større hastigheter, ved å først varsle og om nødvendig bremse bilen i det den ”ser” at sammenstøtet er uunngåelig. HLDI varsler at de vil se nærmere på disse systemene fremover.

Hele rapporten kan leses her.

Visste du forresten at Volvo også vil unngå viltpåkjørsler?

volvo city safety sikkerhet pedestrian detection

DEL

Nye tester på Dinside

Test: Hyundai i20

Og det kan faktisk vise seg å være et smart trekk.

Snap'n Grip universalnøkler - fungerer de?

Kan disse to erstatte en hel haug med nøkler og piper?

TEST: Plantronics Backbeat Pro

Trådløse hodetelefoner med aktiv støydemping.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil