(Foto: Polestar)

(Foto: Polestar)

Volvo-råskinn

Publisert: Torsdag 7. juli 2011 kl 18:00

Ryktene svirrer angående Volvos fremtidige satsning på sportslige versjoner av sine modeller.


Dinside Denne bilen er det mulig du har sett før. Det dreier seg om Volvo C30 Polestar Performance Concept Prototype (PCP), som ble vist i fjor. Nå viser det seg at Volvo har tenkt å lansere en sportsligere serie - ikke bare basert på C30, men også andre modeller. Vi har nylig omtalt Volvos sportsligere R-Design-serie, men denne omfatter bare det ytre og inkluderer ikke sterkere motorer.

Volvo, Polestar og Heico

Ifølge det britiske nettstedet WhatCar? vurderer Volvo nå å skape en høy-ytelsesdivisjon, på samme måte som BMW med M GmbH og Mercedes med AMG.

Første modell ut vil i så fall sannsynligvis bli en C30-variant etterfulgt av en S60-utgave. Mye tyder på at Volvo vil sette i system samarbeidet de har med Polestar, firmaet som rigger racing-versjonene av Volvomodeller for Touring-mesterskapene, og Heico Sportiv, kjent som både trimmere og tunere med Volvomodeller som spesiale.

Hva er det så vi har i vente hvis prosjektet realiseres? To smakebiter foreligger allerede; det er det tidligere nevnte Polestar-konseptet samt en sportslig versjon av S60 utviklet av Volvo Car Australia. Det er tydelig at ressursene benyttes der de finnes.

Volvo C30 Polestar:


405 hestekrefter

Volvo C30 Polestar Performance Concept Prototype (PCP) er utstyrt med en 2,5-liters femsylindret motor kjent fra standardmodellrekken. I Polestars C30 får den hjelp av to KKK26-turboladere og en stor ladeluftkjøler og yter dermed 405 hestekrefter. Disse finner veien til bakken via firehjulssystem fra Haldex og to Qualife mekaniske differensialer. For bedre veigrep og sportslige kjøreegenskaper er råskinnet utstyrt med fjæring og dempere fra Ohlins, mens styringen er mer direkte.

WhatCar annonserer at en eventuell produksjon av C30 PCP vil begrenses til 500 eksemplarer, og at prisen vil ligge på rundt 50.000 pund - altså rundt 430.000 kroner med dagens - lave - kurs. Med norske avgifter ville prisen her til lands havne på omtrent 1,4 millioner kroner.

Volvo S60 Performance Project


Fastere og sprekere

Smakebit nummer to er en S60 R-design som har fått benevnelsen Performance Project. Her har både Polestar og Heico trådt til og denne tøffingen har både høyere ytelser og fordelene med R-design-oppsettet - 15 prosent stivere fjæring, 20 prosent fastere foringer og et understell som er senket 1,5 centimeter.

Under panseret finner vi motoren fra S60 T6 med en effektøkning på 25 hester til 329 hester totalt, samt en økning i dreiemoment på 40 newtonmeter til 480 newtonmeter totalt.

Når det gjelder denne S60 Performance Project, dreier det seg her om et enkeltstående eksemplar som skal brukes til å evaluere publikums interesse. På grunnlag av denne, vil en avgjørelse om eventuell produksjon tas.

Bilen kommer med Heico 19-tommere kledd i Pirelli-dekk.

volvo polestar c30 heico s60 performance project frankfurt 2011

DEL

Nye tester på Dinside

Zoku quick pop maker

Hjemmelagede ispinner på ti minutter.

Lexus NX 300h

Og det skjønner vi godt.

Ford Focus ST vs. Skoda Octavia VRS

Vi har testet Ford og Skoda sine sportslige stasjonsvogner.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil