BRUKTBILKJØP: NAF-tester Jarl Asbjørn Tyldum forteller oss hva vi bør sjekke inni kupéen, før vi kjøper bruktbil. (Foto: Per Ervland)

BRUKTBILKJØP: NAF-tester Jarl Asbjørn Tyldum forteller oss hva vi bør sjekke inni kupéen, før vi kjøper bruktbil. (Foto: Per Ervland)

Dette bør du sjekke inni bilen

Publisert: Fredag 3. juni 2011 kl 06:00

- Varmesetene, for eksempel, er veldig lett å ødelegge, og veldig dyre å reparere, sier Jarl Asbjørn Tyldum i NAF.

Sjekk at de virker!


Dinside Er du i markedet etter bruktbil, bør du først gjøre hjemmeleksa grundig, før du drar for å ta bilen i nærmere øyesyn.

I en serie med artikler vil vi med hjelp av biltester Jarl Asbjørn Tyldum ved NAF-senteret på Haslevangen i Oslo, guide deg til hva du bør og kan se etter på bruktbilen.

Dette er andre del av en videoguide til hva du bør se etter, når du skal kjøpe bruktbil. I tiden fremover vil du kunne se hva eksperten sier om blant annet motorrom og understell.

Se tidligere tips:

1: Slik gjør du et trygt bruktbilkjøp
I første del har vi gjennomgått hva du kan og bør gjøre av undersøkelser og papirarbeide hjemmefra, før du reiser ut for å se på bilen.

2: Slik sjekker du bilen for rust
I andre del forteller biltester Jarl Asbjørn Tyldum deg hvor på bilen du bør se etter rust, og hvordan du kan avsløre om bilen har vært omlakkert.


I denne delen forteller biltester Tyldum deg hva du bør sjekke når du setter deg inn i bilen. Noe er veldig lett å ødelegge og veldig dyrt å reparere:




Har du gjort et bruktbiljøp du angrer på, hvor du ser i ettertid at du skulle gjort ting anderledes? Tips oss gjerne!

Dersom du ønsker en mer grundig undersøkelse av et potensielt kjøpsobjekt, kan du ta en kjøpstest av bilen hos NAF. De utfører både salgstest og kjøpstest av bruktbiler. En salgs- eller kjøpstest koster 2.390 kroner for ikke-medlemmer og 1.990 kroner for NAF-medlemmer.

bruktbil kjøpe bil interiør

Nye tester på Dinside

TEST: Fitbit Blaze

Vi sier det først som sist: Ja, vi liker Fitbit Blaze.

Test: Volvo S90 og Volvo V90

Med nye S90 og V90 setter Volvo ny standard for både kjøreopplevelse, premium-følelse og ikke minst sikkerhet.

TEST: BMW X4 M40i

Så var tiden kommet til å kjøre den råeste BMW X4-versjonen på norske veier. Det opplevdes enda bedre.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 7 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil