Pepsi Raw fikk kort levetid i Norge. (Foto: Per Ervland)

Pepsi Raw fikk kort levetid i Norge. (Foto: Per Ervland)

Kort karriere for Pepsi Raw

Publisert: Tirsdag 3. mai 2011 kl 18:00

Solgte ikke godt nok til å være lønnsom.


Dinside I august/september i fjor ble den største brusnyheten siden Cola Zero, som kom høsten 2006, lansert. Med brask og bram kom PepsiCo med Pepsi Raw, en brus med bare naturlige ingredienser, og her i DinSide-redaksjonen ble brusen nøye testet.

Men bare et knapt halvår senere ble produksjonen stoppet.

Dette er Norges mest populære brus

- Vi stoppet produksjonen av Raw for noen måneder siden fordi den ikke solgte nok, forklarer Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes.

Det var Ringnes som produserte Pepsi Raw på vegne av PepsiCo. Pepsi Raw var tilgjengelig i 0,33 l glassflaske, og 0,5 og 1,5 l plastflaske.

Les også: Hvorfor smaker cola best på glassflaske?

- Det var ikke nok forbrukere som kjøpte Pepsi Raw, dessverre. Dette er en del av gamet. Som markedsleder må man komme med nye produkter og være innovative. Ofte lykkes vi, men ikke alltid, sier Bruusgaard.

- Kan distribusjonen ha vært et problem, tror du?

- Dette var en stor satsing fra oss og kjedene, så forutsetningene var tilstede, men dessverre så ble den ingen suksess. Det er forbrukerne som til syvende og sist bestemmer, sier Bruusgaard.

Pepsi Raw ble altså for smal for Norge.

Blir Norge for lite?

I forbindelse med Matkjedeutvalgets rapport som kom i april, fulgte en stor debatt om matvareutvalget i landet. Mange mente at det er altfor dårlig utvalg i butikken. Men som den feilslåtte lanseringen av Pepsi Raw viser, er det ikke økonomisk lønnsomt å fylle hyllene med nisjeprodukter bare en liten prosentandel kjøper i et land som bare består av 4,9 millioner mennesker.

Cola til 78 kroner literen

Når det er sagt, så gikk det ikke særlig bedre med Pepsi Raw i Storbritannia. Her ble brusen lansert i 2008, men i september 2010, samtidig som den ble lansert i Norge, ble det bestemt at Pepsi Raw skulle trekkes fra markedet. Heller ikke her solgte brusen nok til at det var lønnsomt å produsere den. Selv om den gikk unna i barer og puber, ble det ikke solgt nok av den i kiosker og dagligvarebutikker.

cola brus dagligvarer pepsi

DEL

Nye tester på Dinside

Test: Hyundai i20

Og det kan faktisk vise seg å være et smart trekk.

Snap'n Grip universalnøkler - fungerer de?

Kan disse to erstatte en hel haug med nøkler og piper?

TEST: Plantronics Backbeat Pro

Trådløse hodetelefoner med aktiv støydemping.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil