(Foto: Porsche)

(Foto: Porsche)

OFFISIELL: GT3 RS 4.0!

Publisert: Torsdag 28. april 2011 kl 14:35

Ryktene har svirret lenge og nå er bildene her. Porsche forbereder en eksplosiv svanesang for generasjon 997.


Dinside Porsche 911 GT3 RS er den ultra-sportslige versjonen av den allerede ultra-sportslige GT3. Helt siden Paris-utstillingen i fjor høst har det gått rykter om at den ultimate versjonen, 4.0, var på trappene. Nå er bildene ute på nettet.

500 selvpustende hester

Dette blir en gateversjon av RSR, banebilen som veier 1.220 kg og er utstyrt med en 4.0 boksersekser som yter 455 hestekrefter. GT3 RS 4.0 for sin del blir enda heftigere, med 500 hestekrefter fra den ekstremt turtallsvillige, selvpustende motoren. Dette er ren og pur motorsport-teknologi og et smykke av en motor. Med sine fire liter er den ikke bare den hittil største i en 911; med sine 125 hester per liter slagvolum er den også den spesifikt sterkeste.

Nürburgring-fantom

Maksimal effekt henter motoren ut ved 8.250 omdreininger per minutt. Dreiemomentet på 460 newtonmeter dukker opp ved 5.750 omdreininger. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t går unna på 3,9 skeunder (bilen har selvsagt ikke firehjulsdrift som 911 Turbo), men mer interessant er at bilen bruker under 12 sekunder på å nå 200 km/t og Porsche oppgir rundetiden på Nürburgrings nordsløyfe til 7:27 hvilket er omtrent på nivå med monstere som Nissan GT-R og Corvette ZR-1.



Lettvekter

Mye av nøkkelen til de høye ytelsene GT3 RS 4.0 presterer, i likhet med den øvrige GT3-rekken, ligger i lav vekt. Standard er lettvekts-skålseter, karbon i panser og forskjermer samt plast i hekkvinduet. Dermed greier Porsche å presse bilen under den "magiske" grensen på tre kilo per hestekraft - nærmere bestemt med imponerende 2,72 kilo per gamp. Det er også jobbet mye med balanse og aerodynamikk. I topphastighet er marktrykket blitt øket med 190 kilo.

Begrenset

Denne lekkerbiskenen av en sportsbil for virkelige entusiaster kommer i salg i Tyskland i juni og koster før moms og avgifter 178.596 Euro, altså cirka 1,4 millioner kroner. Ønsker du å ta den inn i landet må du regne med oppunder en million i engangsavgift i tillegg til momsen. Det gjelder nok uansett å være kjapp, for bilen skal produseres i begrenset opplag - 600 eksemplarer.

Vi regner med at Porsche 997 med denne bilen synger sin svanesang og at en helt ny generasjon 911 (991) blir vist på bilutstillingen i Frankfurt i september.

I siget

Porsche er for øvrig i siget i Norge for tiden; i 2010 økte salget med 250 prosent, i løpet av årets første tre måneder er det registrert 38 nye Porscher - og nylig åpnet verdens nordligste Porscheforhandler i Tromsø.

Se video:

porsche 911 gt3 rs 4.0

DEL

Nye tester på Dinside

ASUS RT-AC87U

Dette er den klart raskeste trådløs-ruteren vi har testet.

Testet: Porsche Cayenne S E-Hybrid

416 hestekrefter til rett over 211-hesters pris.

Samsung Galaxy Note 4

Står den etterlengtede toppmodellen til forventningene?

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil