(Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei)

(Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei)

VW Beetle gjenoppstår

Publisert: Onsdag 20. april 2011 kl 06:00

En ny Beetle er igjen lansert, og denne gangen som Coupé.


Dinside BERLIN: Et nytt kapittel i historien må nå skrives, en historie som startet i 1938. Siden er den blitt kjent over hele verden. I Norge som Bobla, og Beetle. Å telle generasjoner er ingen enkel operasjon, men nå er nok en Beetle lansert. VW kaller den Beetle Coupé.

Full fest

Til teknorytmer, diskokuler og neonlys arrangerte VW lanseringsparty for pressen i Berlin. Og i Shanghai. Og i New York. Alt i samarbeid med MTV, som filmet alle som gikk opp den røde løper. I anledningen var den forresten ikke rød, men svart med hvite racingstriper. Som dekor hadde de hentet frem bobler som var stæsjet opp av Pimp-My-Ride gutta. Sammen med pressen var også byenes selebriteter invitert til å ta bilen i nærmere øyesyn, eller nippe til et av de velfylte glassene. Sånt blir det Beetle-fest av, til langt på natt.

Er dette den nye Golf'en?

Kamp om de første

Feiringen av nye Beetle Coupé fant sted i et nedlagt kraftverk i Berlin.
I løpet av et langt liv er det produsert hele 21,5 millioner av det som har vært symbolet på selve folkevogna. I tillegg må det legges til vel 1 million av Beetle, som kom i 1998. Det er altså tretten år siden forrige Beetle kom på markedet, og da er det ikke merkelig at salget mildt sagt har dabbet av. Egentlig har det heller ikke tatt helt av, for Beetle fikk en trang fødsel da den kom. Interessen i Norge var enorm, og det gikk inflasjon i å komme langt opp på de nummererte opsjonene. Aller gjevest var selvfølgelig nummer 1, men den var ikke mye verdt etter at en biljournalist ble først etter å ha hentet et eksemplar i Kanada (tror jeg det var). Dessverre ble også prisen på bilen ugrei, så mange falt av lasset før de engang kom på.

Nostalgitripp i Beetle

Kjent, men bedret

Nye Beetle Coupé har klare likhetstrekk med forgjengeren, men det er likevel gjort store endringer. Visuelt er det først og fremst selve taklinjen som er endret, og derfor heter den nå Beetle Coupé. Fortsatt har den skjermene som ser ut som om de er puttet utenpå en ellers slank kropp. Glippen mellom skjermene og resten av bilen er til og med gjort større for å synliggjøres bedre. Baklyktene er ikke lenger runde som de mer eller mindre har vært på alle forgjengere. Nå er de trukket inn mot bagasjeromsluken. Frontlyktene har fått LED-dekor som i mørket gir inntrykk av to sinte øyne. Nederst langs siden har Chris Lesmana, som har designet bilen, satt på en diger list han kaller mud-flaps. I praksis binder den for- og bakskjermen visuelt sammen, og gir bilen et inntrykk av å ha stigtrinn slik vi kjenner det igjen fra gamle dager.



Tilbake til røttene

Innvendig har du ikke lenger det digre dashbordet som den første retromodellen fra 1998 hadde. Nå har den et oppreist dashbord nærmere frontruten. Også her har VW-gutta smilt et lurt smil mens de jobbet. Du finner nemlig et hanskerom med en hengslet luke som på de gamle bilene. Hvorfor de derimot har valgt å sette henglsene oppe, og ikke nede som på originalen er for meg litt pussig. Dette er dog ikke stort, så under dette, ved føttene, finner du et digert tilleggsrom bak nok en luke. Det du kanskje kommer til å savne er blomsterkvasten. Den har de droppet, ettersom bilen skal være en maskulin coupé.

Under desiliteren på mila

God plass til fire

Selv om taklinjen ser ut til å være lav, så er det god nok takhøyde i baksetet til fullvoksne menn. Beinplassen er også akseptabel. Dette er derimot ikke bilen for deg som skal frakte barn hver dag. De kommer til å bli lut lei av å ikke se ut. Vinduskarmene er veldig høye der bak, og sikten bakover er heller ikke all verden for den som skal ratte bilen. Men, kjøper du en Beetle Coupé, så har du antagelig andre motiver. Det er i tillegg verdt å merke seg at den er en fireseter.



God pris

Med nye Beetle Coupé skal ikke VW gjøre samme tabba som første gangen. Nå er prisen moderert til skinnet for at bilen skal lykkes. I praksis er bilen på størrelse med en Golf, men prisen skal ligge et sted midt mellom Golf og Polo, melder VW. Antydningen er en startpris på ca. 235.000. Da får du en 1,2-liters TSI bensinmotor på 105 hk under panseret, og ja, som på den første retro-Beetle sitter selvfølgelig motoren foran. Og nei, den er ikke luftavkjølt. Prisen er derimot så interessant, så kanskje VW er ute etter en ny folkevogneffekt? Foruten den nevnte 1,2-literen vil bilen også bli å få med 1,4 TSI på 160 hk, og en 105-hesters 1,6 TDI diesel med BlueMotion Technology. Alle motorer vil kunne fås med DSG-girkasse. Alle modellene vil først komme i 2012, bortsett fra innstedsmodellen. Den vil være på gata i Norge i november. Høsten 2012 vil også en Beetle Cabriolet dukke opp.

Godt utstyrt

Basisversjonen vil faktisk ha godt med utstyr. Den har blant annet stereopakke med 8 høyttalere og DAB-mottager, klimaanlegg, midtarmlene, cruisekontroll, stor kjørekomputer, skinntrukket ratt, girkule og håndbrekk, 16” lettmetallfelger, adaptive tåkelys, komfortseter, og 6 kollisjonsputer. Kjøper du Beetle Coupé Sport, så får du også hekkspiler og nyutviklet elektronisk differensialbrems. Ønsker du ytterligere utstyr, så er listen over tilgjengelig utstyr lang. Veldig lang.

vw volkswagen beetle beelte coupé boble folkevogn

DEL

Nye tester på Dinside

Zoku quick pop maker

Hjemmelagede ispinner på ti minutter.

Lexus NX 300h

Og det skjønner vi godt.

Ford Focus ST vs. Skoda Octavia VRS

Vi har testet Ford og Skoda sine sportslige stasjonsvogner.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil