Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 
Strømvalget
Finn billigste strøm

Volvo fornyer storselger

Volvo oppdaterer V70, XC70 og S80. Mest interessant er nok en forbedret innstegsversjon av V70.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide Volvo gjorde det bra i fjor og var Norges fjerde mest solgte bilmerke. Deres mest solgte bil var V70 som faktisk kapret en andreplass på modellstatistikken, bak suverene Volkswagen Golf. En betydelig del av æren for dette må nok innstegsversjonen DRIVe med en 1,6-liters dieselmotor ta.

Vi testet denne i fjor og kunne konkludere med at 109 hestekrefter og 240 newtonmeter i alle fall ikke er mer enn det bør være. Nå får denne forbruksoptimerte utgaven 115 hestekrefter og 270 newtonmeter, og dessuten et ekstra gir i den manuelle girkassen. Det vil nok bidra merkbart til en litt sprekere kjøreopplevelse.

Med denne motoren slipper både V70 og S80 ut 119 gram CO2, og begge har automatisk start/stopp-teknologi.

Her er prøvekjøring av lillebror V60 DRIVe.




215 hester

I den andre enden av dieselskalaen finner man den femsylindrede D5-motoren. Denne har fått effekten høynet fra 205 til 215 hestekrefter, og dreiemomentet fra 420 til 440 newtonmeter. Samtidig skal forbruket være senket med åtte prosent. En S80 med D5-motoren skal nå bruke 0,49 liter per mil og slippe ut 129 gram CO2 per kilometer.

Den andre femsylindrede dieselmotoren, D3, har også blitt finpusset, men ytelsene på 163 hestekrefter og 400 newtonmeter er de samme.

Design

De tre søskenmodellene V70, XC70 og S80 har også blitt fornyet på flere områder. Utvendig har de fått nye frontlykter og LED-blinklys i sidespeilene (gjelder ikke XC70). Innvendig har man også fått på plass noen nye detaljer, som eksempelvis et nytt ratt og en litt annerledes utforming av midtkonsollen.

Fotgjengerbeskyttelse

På utstyrssiden har dessuten listen over førerassistentsystemer nå blitt enda lengre og inneholder ting som fotgjengervarsling, kollisjonsvarsling, City Safety og adaptiv fartsholder som fungerer helt ned til stillestående. City Safety er for øvrig standard på alle tre modeller.

Vi regner ikke med noen store prissprang i forbindelse med oppgraderingen. V70 begynner i dag like under 340.000 kroner.
Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Mest populære nå:

Se alle bilder

Silvia Papas

Miami vice
Miami vice
  • Galleripris:
    7 000,-

Pushwagner

Sitting down
Sitting down
  • Galleripris:
    12 000,-

Tone Flesche

Kattevask
Kattevask
  • Galleripris:
    2 200,-