TESTLABORATORIUM: Ford gjør sitt ytterste for å finne ut hvordan interiøret i bilene ser ut under skiftende lysforhold.

TESTLABORATORIUM: Ford gjør sitt ytterste for å finne ut hvordan interiøret i bilene ser ut under skiftende lysforhold.

Slik forsker Ford på farger

Publisert: Mandag 28. mars 2011 kl 14:49

Det er ikke bare-bare å fargelegge en bil.


Dinside På samme måte som Jerry Seinfeld måtte slite med en kjæreste som så vekselvis veldig bra ut og veldig stygg ut avhengig av lysforholdene, har også bilbransjen sine utfordringer med sola og andre lyskilders mer lunefulle sider.

Ifølge Gizmag har blant annet Ford sett seg lei på å bruke tid utenfor produksjonslokalene for å se hvordan bilene ser ut under skiftende værforhold, ikke minst fordi en ikke kan velge hvordan været, og dermed også utelyset, ser ut på et gitt tidspunkt av døgnet.

Inn i sol-labben

Derfor har de siden 2006 brukt det de på engelsk kaller en "Visual Performance Evalutaion Lab" (VPEL), eller et "visuelt prestasjons-laboratorium" hvis en skal kløne det til på norsk.

Her kan Ford simulere mer eller mindre alle tenkelige og utenkelige lysforhold, alt uten å bevege seg utenfor husets fire vegger.

Hovedpersonen i det kuppelformede testkammeret er fire 1500-watts lyspærer montert på én og samme arm. Alle har samme fargetemperaturen som utelys, og kan bevege seg relativt fritt rundt i rommet. Dermed kan testbilen, som parkeres midt i kammeret, belyses fra en rekke ulike vinkler, slik at Ford best mulig kan se hvordan alt fra sort til rødt til blått tar seg ut når "utelyset" for eksempel skifter høyde og styrke.

Flommer over av lys

Klynga med fire 1500-wattere er likevel ikke nok. I taket finnes det en rekke flomlys som fyller ut lys- og fargespekteret, og tilsammen har de 270 lysene som finnes i Fords spesielle
I AKSJON: Fire pærer skyves opp og ned på en skinne, og kan dessuten roteres rundt i rommet. Det gir Ford mye kunnskap om hvordan sollys og andre lyskilder påvirker alt fra fargevalg til sikt fra kupéen.
lyskammer en effekt på 6.000 watt når alle er i bruk.

Lysrigget brukes også til å simulere ulike værforhold, og selv det kunstige lyset fra demorommene til bilforhandlerne (eller en messehall) og ulike former for gatelys skal være mulig å framstille i VPEL-rommet.

Ford-ingeniørene har ifølge nettstedet autovolution.com også finjustert den relativt ferske LED-teknologien innendørs.

Svarte natta

Det enkleste testprogrammet av dem alle er "natt". Da skruer simpelthen Ford av alle lysene ...

Også interiøret gjennomgår tilsvarende lystesting som eksteriøret, for ikke å snakke om instrumentpanelene - den kanskje, tross alt, viktigste delen for føreren når det kommer til lyssetting. I VPEL-rommet er det enkelt å simulere hvordan eksterne lyskilder treffer speedometer, GPS-skjerm og andre kontrollenheter som tilhører dashbordet.

Du kan se video av hvordan lyslaben fungerer her:

ford farger forskning kupéen

DEL

Nye tester på Dinside

Microsoft Surface Pro 3

Nå går Microsoft i strupen på Macbook Air.

Lékué bread maker

Perfekt for nybegynneren.

Mye å spare på løpesko

Se hvordan norske butikker måler seg med utenlandske.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil