(Foto: GWA)

(Foto: GWA)

Mercedes C 111 gjenoppstår

Publisert: Lørdag 26. mars 2011 kl 09:00

Måkevingene er noe de fleste forbinder med klassiske SL 300 - og moderne SLS AMG. Men denne?


Dinside I 1970 presenterte Mercedes-Benz en av tidenes mest avanserte prototyper: Mercedes C 111. Den første versjonen var utstyrt med midtmontert wankelmotor og bilen hadde en fasong som var en krysning mellom en hai og en futuristisk supersportsbil. C 111 ble bygget i forskjellige versjoner og det ble eksperimentert med forskjellige motorer, deriblant en dieselutgave, en rekkefemmer på 230 hester, som satte en rekke rekorder.

Verdensrekorder

En V8 biturbo-versjon, ganske kraftig bearbeidet for bedre aerodynamikk, satte rundetidsrekord på Nardo-banen i 1979 med en snittfart på over 400 km/t - 404 for å være mer presis. Det var sjefsingeniøren selv, tyskeren Hans Liebold, somsåledes pulveriserte den forrige verdensrekorden på bane -356 km/t, satt på Talladega-banen i 1975 av en Porsche 917 CanAm med amerikaneren Mark Donahue bak rattet.

Nytolkning

Det er denne serien av prototyper - som fungerte som laboratorier for en rekke av nyvinningene som skullle dukke opp på serieproduserte biler senere - som har inspirert firmaet GWA, basert i San Antonio i Texas. Sjefen der på huset, Arturo Alonso, er Mercedes-entusiast på sin hals og hans første bil var en Mercedes 220 S fra 1964. Han hevder å være best på å forene klassisisme og modernisme i sin nytolkende bildesign. GWA har begått egne "Mercedes"-modeller tidligere - med mer eller mindre hell. Vi kan for eksempel styre oss for deres nytolkning av den klassiske "Pagode"-modellen - se bilde nedenfor.



Ciento Once

Men denne modellen, Ciento Once - som er spansk for hundreogelleve - synes vi de har lykkes med.

Den er konstruert rundt en gitter/rørramme av typen space frame. Hele bilen er håndbygget i aluminium. Midtmotoren er V12-motoren fra Mercedes (M120) og produserer 408 hestekrefter. Den synes gjennom et glassdeksel over hekken. Motoren er koblet til en sekstrinns Cima-girkasse av transaksel-typen.

Interiøret ligner en god del på originalen fra 1970, men setene er i karbon.

Kom aldri i produksjon

For å avslutte historikken bak denne enestående bilen: En oppfølger til den opprinnelige C 111 ble presentert i 1991 - den var basert på baneraceren C11 gruppe C-prototype og fikk navnet C 112. Den var utstyrt med en V12 midtmotor med seks liter slagvolum og utviklet 408 hestekrefter - akkurat som Ciento Once. Dessverre ble produksjon av den bilen avlyst til tross for at det var kommet inn hundrevis av bestillinger.

Og i dag lever altså drømmen videre - takket være GWA Tuning. Men, som tilfellet var med dens forgjengere, er det fare for at dette forblir en prototype i ett eksemplar.

GWA Tunings hjemmeside finner du her.
Tja, hva skal vi si? Denne nytolkningen kan i hvertfall vi styre oss for. Vi foretrekker den klassiske SL-pagoden. (Foto: GWA)
Tja, hva skal vi si? Denne nytolkningen kan i hvertfall vi styre oss for. Vi foretrekker den klassiske SL-pagoden. (Foto: GWA)

mercedes-benz gwa tuning ciento once mercedes c 111 mercedes c 112

DEL

Nye tester på Dinside

Peugeot 308 SW testet: Velkjørende plassmester

Peugeot er den overlegent mestselgende franske bilprodusent i Norge. 308 SW er en god grunn til at det kan fortsette.

Ja, vi er sjarmert

Vi tester smart-vannkoker.

21,5" iMac (2014) mot Dell Inspiron 23

Mac og Windows i alt-i-ett-duell.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil