NYE KRAV: Miljømerking spår at svanemerket drvistoff snart vil være på plass i Norge, med strengere miljøkrav. (Foto: Miljømerking)

NYE KRAV: Miljømerking spår at svanemerket drvistoff snart vil være på plass i Norge, med strengere miljøkrav. (Foto: Miljømerking)

Skjerper kravene til svanemerket drivstoff

Publisert: Mandag 7. mars 2011 kl 13:00

Vil komme på markedet i Norge.


Dinside Nylig sendte Miljømerking nye miljøkrav for biodrivstoff ut på høring, med høringsfrist 15. april. De nye kravene er en revidering av tidligere miljøkrav fra 2008. Kravene utgjør grunnlaget for å kunne svanemerke biodrivstoff.

- Bakgrunnen for en såpass rask revidering av kravene, er at det skjer store teknologiske omstillinger i bransjen, både i forhold til produkter og drivstoff. Dessuten retter vi oss etter EUs Fornybardirektiv, forteller Kristian Kruse, fagrådgiver i Miljømerking og prosjektleder for de nye miljøkravene.

Blant hensiktene med fornybardirektivet, er å redusere klimagassutslipp.

Denne bilen er best på miljø

Eneste med energikrav

De nye miljøkravene til biodrivstoff innebærer blant annet skjerpede krav til energibruk.

- Energieffektivitet er veldig viktig i hele produktets livssyklus, og vi er alene om å ha dette kravet, forteller Kruse.

Kravene er også strengere for klimagassutslipp sett i forhold til Fornybardirektivet, og stiller dessuten krav i forhold til helserisiko.

- På disse punktene går Miljømerking lenger enn henholdsvis EU-direktivet og myndighetene, forteller Kruse.

Endringene innebærer også å forby bruken av ukonvensjonelle fossile råvarer og av genmodifiserte råvarer. Bruken av sistnevnte vokser både innen matproduksjon og innen drivstoff, blant annet i storprodusentene USA og Brasil.

Miljømerking ønsker også nye krav til sporbarhet, som skal være i takt med kravene fra Fornybardirektivet, og dermed mindre rigide enn i dag.

Drivstoff uten utslipp

Ingen i Norge

Per i dag er det ingen som tilbyr svanemerket drivstoff i Norge, og Fordongass i Sverige er eneste produsent med et svanemerket produkt.

- Fordongass er biogass, som er tilgjengelig i Stockholmsområdet og noen andre byer i Sverige, forteller Kruse, som har stor tro på at vi vil se svanemerket drivstoff i Norge innen kort tid.

- Det er bare et tidsspørsmål før vi får svanemerket biodrivstoff i Norge. Dette er en voksende bransje som har et stort potensiale, sier Kruse.

Han påpeker at avfallsprodukter gir en naturlig miljøgevinst, og at restprodukter gir enorme CO2- og energibesparelser.

- For eksempel har produsentene av biogass fra matavfall i Oslo, som nå starter opp, gode forutsetninger for å klare kravene for miljømerking, påpeker han.

Gladmelding til biodiesel-brukere

drivstoff bensin diesel miljøvennlig drivstoff

DEL

Nye tester på Dinside

- Ikke kjøp ferdig-tzatziki

Er det én ting du skal lage selv i sommer, er det tzatziki.

Kantklipper i system - Clas Ohlson eller Ryobi?

Det er ikke så enkelt å velge når du må velge system. Eller er det? Hvorfor ikke satse på flere?

Dinside har kjørt Mercedes-Benz GLC

GLK er død - leve GLC! Mellomklasse-SUV-en til Mercedes er et solid løft i forhold til forgjengeren.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 7 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil