NYE KRAV: Miljømerking spår at svanemerket drvistoff snart vil være på plass i Norge, med strengere miljøkrav. (Foto: Miljømerking)

NYE KRAV: Miljømerking spår at svanemerket drvistoff snart vil være på plass i Norge, med strengere miljøkrav. (Foto: Miljømerking)

Skjerper kravene til svanemerket drivstoff

Publisert: Mandag 7. mars 2011 kl 13:00

Vil komme på markedet i Norge.


Dinside Nylig sendte Miljømerking nye miljøkrav for biodrivstoff ut på høring, med høringsfrist 15. april. De nye kravene er en revidering av tidligere miljøkrav fra 2008. Kravene utgjør grunnlaget for å kunne svanemerke biodrivstoff.

- Bakgrunnen for en såpass rask revidering av kravene, er at det skjer store teknologiske omstillinger i bransjen, både i forhold til produkter og drivstoff. Dessuten retter vi oss etter EUs Fornybardirektiv, forteller Kristian Kruse, fagrådgiver i Miljømerking og prosjektleder for de nye miljøkravene.

Blant hensiktene med fornybardirektivet, er å redusere klimagassutslipp.

Denne bilen er best på miljø

Eneste med energikrav

De nye miljøkravene til biodrivstoff innebærer blant annet skjerpede krav til energibruk.

- Energieffektivitet er veldig viktig i hele produktets livssyklus, og vi er alene om å ha dette kravet, forteller Kruse.

Kravene er også strengere for klimagassutslipp sett i forhold til Fornybardirektivet, og stiller dessuten krav i forhold til helserisiko.

- På disse punktene går Miljømerking lenger enn henholdsvis EU-direktivet og myndighetene, forteller Kruse.

Endringene innebærer også å forby bruken av ukonvensjonelle fossile råvarer og av genmodifiserte råvarer. Bruken av sistnevnte vokser både innen matproduksjon og innen drivstoff, blant annet i storprodusentene USA og Brasil.

Miljømerking ønsker også nye krav til sporbarhet, som skal være i takt med kravene fra Fornybardirektivet, og dermed mindre rigide enn i dag.

Drivstoff uten utslipp

Ingen i Norge

Per i dag er det ingen som tilbyr svanemerket drivstoff i Norge, og Fordongass i Sverige er eneste produsent med et svanemerket produkt.

- Fordongass er biogass, som er tilgjengelig i Stockholmsområdet og noen andre byer i Sverige, forteller Kruse, som har stor tro på at vi vil se svanemerket drivstoff i Norge innen kort tid.

- Det er bare et tidsspørsmål før vi får svanemerket biodrivstoff i Norge. Dette er en voksende bransje som har et stort potensiale, sier Kruse.

Han påpeker at avfallsprodukter gir en naturlig miljøgevinst, og at restprodukter gir enorme CO2- og energibesparelser.

- For eksempel har produsentene av biogass fra matavfall i Oslo, som nå starter opp, gode forutsetninger for å klare kravene for miljømerking, påpeker han.

Gladmelding til biodiesel-brukere

drivstoff bensin diesel miljøvennlig drivstoff

DEL

Nye tester på Dinside

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

Volkswagen Passat: Førsteinntrykket er imponerende

Her er førsteinntrykket etter noen kilometer bak rattet.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil