(Foto: Aston Martin)

(Foto: Aston Martin)

Splitter ny Aston Martin Virage

Publisert: Onsdag 23. februar 2011 kl 12:06

Aston henter frem Virage-navnet igjen og lanserer sin tiende modell på få år.


Dinside Aston Martin overrasker med å lansere en helt ny modell, Virage. Tradisjonen tro blir dette en luksus-GT av ypperste klasse og Aston presiserer at den settes sammen for hånd av ekspert-håndverkere som trenger over 200 timer på å bygge et eksemplar, hvorav 70 går med bare til interiøret.

Gjenbruk

Forrige gang Aston Martin brukte Virage-navnet var i 1989, da etterfølgeren etter V8 og V8 Vantage-modellene fra 80-tallet kom på markedet. Virage kom både som Volante (kabriolet) og Vantage (med kompressor og superkrefter) i tillegg til "bare" Virage. I 1996 gikk Aston Martin tilbake til V8-navnet igjen.

Virage er for øvrig det franske ordet for sving eller endring av retning.

Fornyede Aston Martin

Dette er altså en slags renessanse, men Aston Martin er blitt et helt annet selskap siden den gangen. Den britiske sportsbilprodusenten, som har greid å overleve bra som uavhengig merke etter at Ford solgte seg ut, har modernisert sine metoder og produserer nå flere tusen biler i året, mot noen få hundre maksimum på tidlig nittitall. Bilene produseres på mer industrielt vis i fabrikkanleggene i Gaydon enn i tidligere tider i verkstedet i Newport Pagnell.

VH-plattform

James Bond-bilen DBS ble lansert i 2007 og var basert på DB9 som fornyet Astons GT-produktrekke i 2004 og introduserte den mye mer moderne VH-plattformen. DBS var mer sportslig og hentet 517 hestekrefter ut av V12-motoren på seks liter mot 456 hester i den mer luksusbetonte DB9. Nå skriver vi 2011 og VH-plattformen er videreutviklet for å tjene som basis i nok en ny Aston-modell, nemlig nye Virage.

Virage kupé:



Sport + luksus = sant

Denne gangen har Aston Martin valgt å lansere den nye modellen som kupé og kabriolet samtidig, altså Virage og Virage Volante. Bilen plasserer seg mellom DB9 og DBS i modellhierarkiet og skal utgjøre et idealkompromiss mellom sports- og luksusbil. Den bygger altså, som de to foregående modellene, på VH-plattformen og den blir likeledes motorisert med seks-liters V12.

Nok krefter

I Virage yter motoren 497 hestekrefter og 570 newtonmeter. Dette er tilstrekkelig til å nå en toppfart på 299 kilometer i timen og akselerere fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder, dette med automatgirkassen Touchtronic II som er standard.

Bilen er 470 centimeter lang, 190 centimeter bred og 128 centimeter lav. Kupéen veier 1.785 kilo mens Volante-utgaven legger på drøye 100 kilo til 1.890 kilo.

Adaptivt

Fremdriften foregår på førerens premisser også når det kommer til komfort / sportslighetsforholdet som kan justeres via girkasse og de adaptive demperne med fem mulige innstillinger. Hjulene er skodd med Pirelli P-Zero med dimensjonene 245/35-20 foran og 295/30-20 bak. Virage er utstyrt med karbonkeramiske bremser.

Alskens luksusutstyr er selvsagt standard og enda mer tilgjengelig som ekstrautstyr - deriblant et 1.000 watts premium-anlegg fra Bang&Olufsen.

Aston Martin Virage skal stilles ut i Genève neste uke og da får vi vite mer om bilen - også prisene.

Virage Volante:


aston martin virage geneve 2011

DEL

Nye tester på Dinside

TEST: Panasonic 65AX900

Har du sverget til plasma sier du?

Test av juleøl fra butikk

I årets test av 36 juleøl som selges i butikk, er det tre forskjellige bryggerier som stikker av med topplasseringene.

Apple Mac mini (2014-utgaven)

Liten, lekker og billigere enn før.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil