Rallyinspirert Subaru Forester

Publisert: Onsdag 2. februar 2011 kl 17:00

Det er mulig å kombinere familiebil med fart og spenning. Her er Forester S-Edition.


Dinside Hva gjør du når drømmen er en sportsbil, men familien trenger en SUV? Den perfekte kombinasjonen finnes ikke, men noen strekker strikken i riktig retning. Subaru viser nå sin Foreseter S-Edition, og den er ikke basert på hva som helst.

Pudderkongen på norsk jord

Motor i massevis

Under panseret sitter den samme 2,5-liters turbomotoren som vi finner i Impreza WRX, og leveransen er på 260 hk ved behov. Dette er riktig nok mindre enn de 300 gampene Impreza er tilgodesett med, men det burde duge. Heller ikke dreiemomentet er ueffent, med 347 Nm på det meste. Et av de spennende elementene for Norge er selvfølgelig utslippet, og der finner vi det store skåret i gleden. Selv om CO2-utslippet er redusert fra 227 til 220 g/km, så er dette fortsatt så mye at alle avgiftskalkulatorer går i spinn. Det eneste som gnir seg i hendene er de som styrer statskassa.

Les testen av den mer ordinære Forester

For ekte kjøreglede

Foruten en morsom motorisering, er Forester S-Edition utstyrt med en 5-trinns automatgirkasse som kan styres fra hendler på rattet, eller selvfølgelig gå helt automatisk. Dermed kan den gi de nødvendige egenskapene til både de som skal ha en lettbent langtraver, og til de som vil ut og more seg en dag. I tillegg er den utstyrt med en del stæsj som bare er å finne på denne S-Edition. Det skal synes og føles at man kjører noe mer enn en vanlig Forester.



Ingen norsk suksess

Om vi vil få se bilen i norske butikker er foreløpig ikke kjent. Dermed vet vi heller ikke prisene, men det har rullet ut noen Forester med turbomotoren i de tidligere modellene, så hvorfor ikke? Forgjengeren hadde 230 hk, men var også en noe lettere bil. På bruktmarkedet er fire år gamle biler å få for i overkant av 300.000. Da har du en morsom familiefrakter 230 hester. I den nye sitter tredje generasjon boxermotor.

Subaru sjokkerer

Blått er flott

Utvendig er S-Edition rimelig nøytral, men innvendig blir du påminnet om at du kjører noe spesielt. Her setter du deg inn i sportsstoler med blå dekor. Denne blåfargen finner du igjen i alt fra girspaken til et blått lys på gulvet ved føttene. Også instrumentene har fått en oppfriskning. Utvendig har Subaru plantet bilen på fire STI-felger, for selv om bilen er en såkalt crossover, så er det viktig for kundene at den ser noenlunde sporty ut.

Her finner du alt om Subaru

Det begynner å bli flust av biler som både er familievennlige og som leverer krefter i massevis. Likevel er det ingen soleklar konkurrent som kan trekkes frem. Dermed er det kanskje plass til en litt spesiell skapning i Norge likevel, bare prisen ikke ødelegger fullstendig. Det vet vi foreløpig ikke noe om.

subaru forester s-edition suv crossover

DEL

Nye tester på Dinside

Ford Focus ST vs. Skoda Octavia VRS

Vi har testet Ford og Skoda sine sportslige stasjonsvogner.

Test: Audi A3 Cabriolet 1,4 TFSI 150 hk S tronic

Akkurat slik en cabriolet skal være.

Nokia Lumia 930

Den mest gjennomførte Windows Phone-telefonen til nå.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil