DinSide har prøvekjørt Seat Toledo 1.6

TEST: Toledo 1.6 -- i mørket er alle ulver grå

Publisert: Torsdag 23. mars 2000 kl 06:57

Vi satte oss inn i testbilen første gang en mørk vårkveld. Og ble forbauset etter et par kilometer. Hva slags bil er dette? En VW Bora? En Audi? Hva?


Dinside

Jo mørkere det er ute, dess mer kan du være i tvil om hva slags bil dette egentlig er. For instrumentering, ratt og plassering av ymse betjeningshendler er så umiskjennelig fra VW-gruppen at vi virkelig var i tvil.

Bortsett fra det utvendige designet, selvfølgelig. Der har Seat greid å skape et svært vellykket design (etter vår smak). Vår oppfatning er at den som sedan er mer lekker og smekker enn VW's egen Bora.

Svak bak


Det største problemet med designet er hekken -- Octavia, unnskyld, Toledo har en kort rumpe med en smal og liten bagasjeromsluke som ikke på noen som helst måte yter det store bagsjerommet rettferdighet. Vi tipper at bilen er ubrukelig for mange småbarnsforeldre med barnevogn. Vogna vil i mange tilfeller være for stor til å komme gjennom bagasjeromsåpningen.

Innvendig er bilen langt mer barnevennlig med nokså høye sitteplasser og tilstrekkelig benplass. Til voksne -- eller barn som enda er så korte at de sitter med bena rett ut -- er benplassen i minste laget.

Kvikk 1,6-liter


Basismotoren i Toledo er den velkjente 1,6-literen, som er mer enn tilstrekkelig i Bora, unnskyld, Toledo. Vi er godt fornøyd med komforten i bilen, særlig på langkjøring. Problemet med dekkstøy som vi opplevde i vår test av Toledo 1,9 Tdi var eliminert, dels fordi 1,6-literen har smalere dekk, dels fordi vår testbil nå sto på piggfrie vinterdekk mens 1,9-literen sto på brede, harde sommerdekk.

…men faller som en stein

Joda. Toledo 1.6 Sport er definitivt en bil med kvaliteter, ikke minst i form av et design som behager manges øyne. Men sammenlignet med tilsvarende biler fra VW-gruppen er Toledo både dyr og dårlig utstyrt. Per dato er den til og med dyrere enn VW Bora, som nå har klimaanlegg som standard. I forhold til en annen VW-konkurrent, nemlig kombikupeen Skoda Octavia, er den enda dyrere -- utgangsprisen er nær 10.000 kroner dyrere, men Octavia 1.6 SLX har blant annet klimaanlegg (kroner 10.000) og elektriske vindusheiser også i baksetene (cirka 1.200 kroner) inkludert i prisen.

Sorry, Seat. Gled dere over at dere tross alt er rimeligere enn en tilsvarende Audi.

seat toledo toledo seat test

DEL

Nye tester på Dinside

Billigste nettbutikk for elektronikk

Vi har kåret Norges billigste nettbutikk!

Mercedes-AMG GT S: For en kjøretur!

Vi har kjørt den nye Mercedes-råtassen både på vei og bane.

Lenovo Yoga Tablet 2 Pro

Den innebygde projektoren fungerer overraskende bra.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil