Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 
Strømvalget
Finn billigste strøm

På tur i bilenes helvete

Her torturerer Volvo sine nye modeller. 24 timer i døgnet, syv dager i uken.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide GÖTEBORG/HÄLLERED /DinSide Motor: Kjører man inn til Göteborg, tar riksvei 40 mot Borås forbi Göteborg flyplass Landvetter, og tar av til venstre langt inn i de dype skoger, kommer man til Volvos hovedanlegg for testing av nye biler i Hällered, åtte mil fra Volvos hovedanlegg i Göteborg. Volvo selv kaller den "bilenes helvete".

Torturkammer

Her plages Volvo-modellene under svært tøffe forhold, døgnet rundt. Målet er at bilene på bare to måneder skal slites slik at de blir tilsvarende mye "eldre" i bruksekvivalens som under hele dens normale levetid.

Tøffe forhold

På hovedbanen presses bilene til det ytterste i hastigheter over 250 kilometer i timen i runde etter runde. På de andre banene testes chassis og andre komponenter, veigrep og kjøreegenskaper. Testførerne sliter hvert år ut rundt 2.000 dekk. Egne baner muliggjør testing av de firehjulsdrevne bilene under offroad-forhold og en egen landeveisbane byr på alle mulige slags underlag av typene man kan finne på virkelige landeveier. Her finnes egne rigger for testing av sikkerhetssystemer, grusbane og lavfriksjonsbane. På "livslengde-banen" sprøytes det saltvann for å teste ut bilenes antirust-beskyttelse.



Da vi besøkte banen var det i anledning testkjøring av nye S60 og V60 R-design. Det kan du lese om her. Det ble ganske mange runder i høye hastigheter rundt den største "handling-banen", banen hvor kjøreegenskapene blir satt på prøve med sporet asfalt, sjikaner, feildoserte svinger og dumper som gir brå kompresjon. I tillegg til R-Design-bilene fikk vi kjøre biler med normalt oppsett under de samme forholdene. Vi forlot anlegget med en fornyet respekt for den jobben som utføres av bilprodusentene før kjøretøyene slippes ut på markedet.

Her er videoen fra anlegget - som dere som har lest om R-Design-modellene nevnt ovenfor antagelig har sett før. Til glede for nye lesere, altså.
Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Mest populære nå:

Se alle bilder

Silvia Papas

Miami vice
Miami vice
  • Galleripris:
    7 000,-

Odd Nerdrum

Ettårsdagen
Ettårsdagen
  • Galleripris:
    20 000,-