(Foto: Automedia)

(Foto: Automedia)

One-77 på Nürburgring

Tidenes råeste Aston Martin på vei

Publisert: Fredag 17. desember 2010 kl 13:00

Nå nærmer den store dagen seg - lanseringen av superbilen Aston Martin One-77.


Dinside Disse bildene har Automedia tatt på den legendariske nordsløyfa av Nürburgring, "Det grønne helvetet". Det betyr at bilen er inne i sin endelige testfase før den skal ut på markedet.

Markedet det er snakk om er lite og eksklusivt. Grunnen til at bilen heter det den gjør - Aston Martin One-77 - er nemlig at det kun skal bygges 77 eksemplarer og at hver bil derfor er nettopp én av 77. Vi skrev om denne bilen så tidlig som i august 2008 da et første bilde ble offentliggjort.

Her kan du forresten lese om den første presentasjonen - med video - som kom fra Aston Martin i oktober samme år.

Større enn noen sinne

Bilprodusenten har flere ganger vært nær ved å forsvinne, men under Fords eierskap ble firmaets eksistensgrunnlag konsolidert og antall produserte biler økte til rekordnivåer. Dagens modeller DB9, DBS og særlig V8 og V12 Vantage er de mest suksessrike i Aston Martins historie. Nylig lanserte Aston en luksussedan, Rapide, og til og med en eksklusiv småbil: Cygnet. Idag er altså det britiske luksusmerket bedre rustet enn noen gang før til å møte fremtiden.

Vår test av V8 Vantage.


Eksklusivt

Samtidig glemmer ikke firmaets ledere at grunnverdien i Aston Martin er eksklusivitet. Dette er blitt understreket i enda større grad etter at Aston ble separert fra Ford og overtatt av et konsortium ledet av Prodrive-sjef David Richards. Det er derfor viktig til enhver tid å tilby noe helt utenom det vanlige. Siden superbilen Vanquish forsvant ut av modellrekken har vi ventet på et nytt flaggskip.

Hyper-rask

Og her er den. One-77 (vi vet ikke om modellen faktisk kommer til å hete det), er altså til testing på bane og de som har hørt lyden av den bedyrer at det er en fantastisk opplevelse. Bilen er utstyrt med en V12-motor på 7,3 liter som yter minimum 700 hestekrefter. Dette skal gi ytelser på ypperste superbilnivå: En toppfart på godt over 350 kilometer i timen og 0-100 på 3,3 sekunder. Til sammenligning bruker en Mercedes SLS AMG 3,8 sekunder.

Nå gleder vi oss til å få se den ferdige produksjonsmodellen i virkeligheten. Vi regner med at den vil bli vist i Genève i mars.

Bilder fra Aston Martins fantastiske historie kan du se her.

aston martin one-77 v12 Nürburgring

DEL

Nye tester på Dinside

Mye å spare på løpesko

Se hvordan norske butikker måler seg med utenlandske.

Peugeot 308 SW testet: Velkjørende plassmester

Peugeot er den overlegent mestselgende franske bilprodusent i Norge. 308 SW er en god grunn til at det kan fortsette.

Lékué bread maker

Perfekt for nybegynneren.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil