(Foto: Alfa Romeo)

(Foto: Alfa Romeo)

Akk, så nære

Publisert: Torsdag 2. desember 2010 kl 06:00

Kåret til vinner blant taperne.


Dinside Ingen kan ta fra Nissan Leaf tittelen som Årets Bil 2011. Den saken er grei, men reaksjonene har vært både kraftige, saftige, og tvetydige. Det har vært alt fra stormende jubel, til harselering rundt det i det hele tatt å ha elbiler med i konkurransen. Når det dukker opp en elbil i en europeisk konkurranse, så deltar den med visse handikap. I enkelte markeder er elbiler et ikke-eksisterende fenomen, og hele konkurransen blir lidende av kulturkollisjoner. Enkelte mener derfor at elbiler burde stilt i en egen klasse, men hvem ville i så fall stukket av med seieren ved Nissan Leaf sitt fravær?

Vinneren av Årets Bil 2011 er...

Best blant taperne

En vis mann sa en gang at det å bli nummer to er det samme som å bli kåret til vinneren blant taperne. Vinneren blant taperne i dette tilfellet heter Alfa Romeo Giulietta. Den kom på andre plass, bare fire poeng foran tredjeplassen, der Opel Meriva slo leir. Resultatlisten taler et klart språk. Den som ville vunnet dersom Leaf ikke hadde blandet seg inn i toppsjiktet er altså Alfa Romeo Giulietta.

Leserne har stemt, her er resultatet.

Hele resultatlisten over de syv finalistene:

  • 1. Nissan Leaf 257 poeng
  • 2. Alfa Romeo Giulietta 248 poeng
  • 3. Opel Meriva 244 poeng
  • 4. Ford C-Max 224 poeng
  • 5. Citroen C3 / DS3 175 poeng
  • 6. Volvo V60 / S60 145 poeng
  • 7. Dacia Duster 132 poeng


Opel Meriva ble henvist til tredjeplass.  (Foto: Opel)
Opel Meriva ble henvist til tredjeplass. (Foto: Opel)


En interessant øvelse er å se hvor de forskjellige landene plasserer poengene sine. Det forteller litt om kulturforskjeller og hva de forskjellige nasjonene vektlegger. I år har juryen måttet trekke inn elbilfaktoren i tillegg. For noen har det nesten blitt litt vel mange hensyn å ta. Når vi ser hvordan landene har behandlet nykommeren, så er det lett å lese hvilke land som rett og slett ikke har modnet i forhold til elbiler i sitt eget hjemmemarked. Dette gjelder først og fremst Italienerne og spanjolene.

Dette stemte våre lesere.

Skjev fordeling

Italia sine seks dommere ga Nissan Leaf kun 6 poeng til sammen, mot Alfa Romeo Giulietta som fikk 31 poeng. Dette er derimot ikke enestående. Spanjolene smykket Nissan Leaf med kun to enkle poeng, og til sammeligning ble Giulietta kronet med 32 poeng. Stort sett alle andre land hadde en lik verdivurdering av de to, eller bedre i favør Nissan Leaf. At Italia og Spania så tydelig markerte sin holdning ovenfor Nissan Leaf som en elbil i kåringen sier litt om resultatet. Det viser en enorm tydelighet til fordel for Leaf i de resterende land, ettersom den til slutt stakk av med totalseieren.

58 dommere fra 23 nasjoner

Totalt er det 58 medlemmer i juryen, og de stammer fra 23 forskjellige nasjoner. Nasjonene er under stilt opp etter hvor mange medlemmer de har. Hver dommer har 25 poeng til rådighet, og plasserer poengene i stigende rekkefølge, hvor høyest sum er best. Dersom du ønsker å se de individuelle stemmegivningene fra hver enkelt dommer, så finner den her.

Dette er de 23 nasjonene:

  • Italia 6 medlemmer
  • Spania 6 medlemmer
  • England 6 medlemmer
  • Frankrike 5 medlemmer
  • Tyskland 5 medlemmer
  • Østerike 2 medlemmer
  • Belgia 2 medlemmer
  • Sverige 3 medlemmer
  • Nederland 3 medlemmer
  • Polen 2 medlemmer
  • Portugal 2 medlemmer
  • Ungarn 2 medlemmer
  • Russland 2 medlemmer
  • Sveits 2 medlemmer
  • Tsjekkia 1 medlem
  • Danmark 1 medlem
  • Finland 1 medlem
  • Hellas 1 medlem
  • Irland 1 medlem
  • Norge 1 medlem
  • Romania 1 medlem
  • Slovenia 1 medlem
  • Tyrkia 1 medlem
  • Hellas 1 medlem


Italia og Spania har tilsammen 12 dommere. Disse 12 har gitt Nissan Leaf kun 8 poeng, mens de har gitt Alfa Romeo Giulietta 63 poeng. Likevel holdt det ikke til italiensk seier. Vi anbefaler deg til å gå inn og lese de respektive poengtildelingene hver enkelt dommer, og hver enkelt nasjon har gitt de respektive bilene. Ingen kan deretter ta fra Nissan Leaf seieren, og ingen kan ta fra Alfa Romeo Giulietta andreplassen.

Det vi derimot kan stille spørsmål rundt, er om fordelingen på dommerne er riktig i forhold til totalmarkedet, for uansett hvordan vi vender og vrir på det, så er bil kultur. Men er resultatlistene gjennom tidene representabel for den generelle europeiske bilkulturen? Det danner grunnlag for en helt annen debatt.

Her finner du listen over alle vinnerne gjennom tidene.

Nissan Leaf er en omstridt, men verdig vinner.
Nissan Leaf er en omstridt, men verdig vinner.

alfa romeo giullietta årets bil 2011 c-segment

DEL

Nye tester på Dinside

Microsoft Surface Pro 3

Nå går Microsoft i strupen på Macbook Air.

Lékué bread maker

Perfekt for nybegynneren.

Mye å spare på løpesko

Se hvordan norske butikker måler seg med utenlandske.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil