(Foto: worldwide unlimited)

(Foto: worldwide unlimited)

Porsche Cayman R: Tilbake til røttene

Publisert: Fredag 19. november 2010 kl 06:00

Etter Boxster Spyder kommer nå Cayman R. Dette er biler for puristene.


Dinside 0-100 på 4,7 sekunder er meget bra, men vi mistenker at det ikke forteller alt - og det på langt nær - om kjøregeleden som knytter seg til denne bilen.

På bilutstillingen i Los Angeles avduker Porsche en mer minimalistisk tolkning av Cayman, den vellykkede lille sportsbilen med midtmotor som er avledet av roadsteren Boxster. Da den ble lansert, i oktober 2005, omtalte vi den som en deilig kjøremaskin som gir en kombinasjon av effektivt veigrep og stor underholdning. (Les om prøvekjøringen her).

Underholdning for alle pengene

Og selv om Porsche allerede i utgangspunktet hadde bygget inn svært få kompromisser i Cayman forå gjøre den til en av de mest underholdende sportsbilene på markedet, lanserer de altså nå en Cyman for puristene. R står ifølge pressemeldingen for "responsive", "refined", men mest av alt for "racy". Det er kombinasjonen av de tre som gjelder og bilen er designet hovedsaklig for spektakulære veiegenskaper, ifølge produsenten.

Video:



Minnet om 911 R

Porsche brukte bokstaven første gang som versjonsbetegnelse på 911 R fra 1967, en begrenset serie på 19 biler bygget for racing, en prototype basert på standard 911, men med en Carrera 6-motor på 210 hestekrefter og en vekt på bare 830 kilo.

Lett og kraftig

Det er ikke den relativt moderate økningen i effekt som er poenget - den seks-sylindrede motoren på 3,4 liter er trimmet opp til 330 hk - men det kompromissløse oppsettet og den reduserte vekten. Bilen er senket med to centimeter og har fått en spesiell, fast hekkspoiler. Bilen er i tillegg 55 kilo lettere enn Cayman S og havner dermed under 1,3 tonn. Det tilsvarer bare 3,9 kilo per hestekraft for versjonen med manuell girkasse og fire kilo per hestekraft for PDK-versjonen med syvtrinns dobbelkløtsjkasse.

Ned til 4,7 sekunder

Kreftene blir overført til bakhjulene via en sekstrinns manuell girkasse som standard. I denne utgaven tar 0 til 100 km/t fem sekunder blank. Går man for dobbeltkløtsjgirkassen PDK, skal den klare samme øvelse på 4,9 sekunder og hvis man velger Sport Chrono-pakken, blir tiden redusert til den ganske imponerende tiden 4,7 sekunder.

Cayman R blir en god del dyrere enn standard Cayman. Prisen i Tyskland før moms blir på heftige 476.000 kroner. Med norske avgifter og moms havner vi på i underkant av 1,2 millioner kroner.

porsche cayman r

DEL

Nye tester på Dinside

På godfot med juletreet?

Juletrefoten kan skape både panikk og stygge scener før jul. Med smarte løsninger unngår du dette.

Mitsubishi Pajero, en bil fra forrige årtusen

2014-utgaven av Mitsubishi Pajero stammer fra forrige årtusen, men gjør det egentlig noe?

Kenwood Chef XL Sense er en god og kraftig maskin

Kenwood Major har skiftet navn, og blitt litt smartere.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil