Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 
Strømvalget
Finn billigste strøm

Den sykeste Volvo noensinne

Frekkere Volvo har du aldri sett.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide Los Angeles Motor Show åpner i disse dager. Der skal over 50 nyheter lanseres, pluss noen rariteter. En av de rareste har svensk opphav, og er signert Volvo. Den svenske andelen er for øvrig ganske utvannet etter som kreasjonen er designet ved Volvos designstudio i Camarillo, rett nord for Los Angeles.

Styggere blir det ikke

To riktig, to feil

Selve designen er frekk som fy, og kan få hodet til å snurre på selv den minst bilinteresserte av oss. Skulle du noen gang få tilbud å sitte på med en Volvo Air Motion, så sørg for å være førstemann til å velge passasjersete. De to bakerste er nemlig vendt feil vei i forhold til kjøreretningen. Dette kan være upraktisk om man blir lett bilsyk, men er gjort for å få tanken plassert midt i bilen, altså mellom seteryggene. Den åpne bilen er kun ment for godværsdager, for den er så åpen som det er mulig å få den, men alt har en mening.

Se bildene av rariteten:



Canyon Carver

Volvo Air Motion har fått tilleggsnavnet Canyon Carver, noe som helt sikkert skal reflektere dens svingegenskaper, og når vi først er inne på det så svinger doningen på bakhjulene. Når den i tillegg drives av trykkluft, så kommer det ikke en lyd. Det kan by på en spesiell opplevelse å rase av sted gjennom svingete fjellveier – uten en lyd. At Volvo Air Motion i tillegg ser spenstig ut er ingen ulempe.

Har du sett Audi sin automobåt?

Spar vekt, spar utstyr

Vekt har vært et av de mest sentrale punktene under utviklingen. Volvo forteller at bilen er lettere enn en Formel-1 bil, og veier knappe 450 kg. Vekt har nemlig vært et av kravene i konkurransen som har resultert i blant annet Volvo Air Motion. Grensen ble satt til 1000 pund, kjøretøyet skulle være operativt, og det skulle være så sikkert som mulig. Derfor valgte Volvo å utstyre bilen med Drivkraften er heller ikke akkurat standard. Med miljøet i fokus har Volvo tatt i bruk komprimert luft som drivkraft. Dette bidrar til å lette konstruksjonen kraftig, selv om det ikke er første gang trykkluft blir benyttet som drivmiddel. Ettersom motorer av denne typen ikke blir varmet opp under drift, så slipper de unna tunge remedier for kjøling. Når vekten blir så lav som her, så er det heller ikke like store krav til bremser, og det ene drar med seg det andre. Sikkerhetsanordninger er et av elementene ved dagens biler som trekker vekten opp. Her er alt sånt utelatt, så ikke forvent å se Air Motion godkjent på veien. Ikke nå, ikke i fremtiden.

En POP-ulær bil?
Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Mest populære nå:

Se alle bilder

Damien Hirst

For the Love of God
For the Love of God
  • Galleripris:
    45 000,-

Nico Widerberg

Samstemt
Samstemt
  • Galleripris:
    4 700,-