Den sykeste Volvo noensinne

Publisert: Onsdag 17. november 2010 kl 12:00

Frekkere Volvo har du aldri sett.


Dinside Los Angeles Motor Show åpner i disse dager. Der skal over 50 nyheter lanseres, pluss noen rariteter. En av de rareste har svensk opphav, og er signert Volvo. Den svenske andelen er for øvrig ganske utvannet etter som kreasjonen er designet ved Volvos designstudio i Camarillo, rett nord for Los Angeles.

Styggere blir det ikke

To riktig, to feil

Selve designen er frekk som fy, og kan få hodet til å snurre på selv den minst bilinteresserte av oss. Skulle du noen gang få tilbud å sitte på med en Volvo Air Motion, så sørg for å være førstemann til å velge passasjersete. De to bakerste er nemlig vendt feil vei i forhold til kjøreretningen. Dette kan være upraktisk om man blir lett bilsyk, men er gjort for å få tanken plassert midt i bilen, altså mellom seteryggene. Den åpne bilen er kun ment for godværsdager, for den er så åpen som det er mulig å få den, men alt har en mening.

Se bildene av rariteten:



Canyon Carver

Volvo Air Motion har fått tilleggsnavnet Canyon Carver, noe som helt sikkert skal reflektere dens svingegenskaper, og når vi først er inne på det så svinger doningen på bakhjulene. Når den i tillegg drives av trykkluft, så kommer det ikke en lyd. Det kan by på en spesiell opplevelse å rase av sted gjennom svingete fjellveier – uten en lyd. At Volvo Air Motion i tillegg ser spenstig ut er ingen ulempe.

Har du sett Audi sin automobåt?

Spar vekt, spar utstyr

Vekt har vært et av de mest sentrale punktene under utviklingen. Volvo forteller at bilen er lettere enn en Formel-1 bil, og veier knappe 450 kg. Vekt har nemlig vært et av kravene i konkurransen som har resultert i blant annet Volvo Air Motion. Grensen ble satt til 1000 pund, kjøretøyet skulle være operativt, og det skulle være så sikkert som mulig. Derfor valgte Volvo å utstyre bilen med Drivkraften er heller ikke akkurat standard. Med miljøet i fokus har Volvo tatt i bruk komprimert luft som drivkraft. Dette bidrar til å lette konstruksjonen kraftig, selv om det ikke er første gang trykkluft blir benyttet som drivmiddel. Ettersom motorer av denne typen ikke blir varmet opp under drift, så slipper de unna tunge remedier for kjøling. Når vekten blir så lav som her, så er det heller ikke like store krav til bremser, og det ene drar med seg det andre. Sikkerhetsanordninger er et av elementene ved dagens biler som trekker vekten opp. Her er alt sånt utelatt, så ikke forvent å se Air Motion godkjent på veien. Ikke nå, ikke i fremtiden.

En POP-ulær bil?

volvo air motion konseptbil konsept los angeles 2010

DEL

Nye tester på Dinside

Kan den fange det norske folk?

Renault Captur er en stor suksess i Europa, så hvorfor ikke i Norge?

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil