Når utseendet teller

Publisert: Fredag 24. september 2010 kl 18:00

Du trenger ikke skamme deg over at utseendet teller.


Dinside Volvo har nå sett seg lei av at andre skal gjøre bilene deres mer sporty. Selskaper som Heico Sportiv og Evolve har spesialisert seg på nettopp å gjøre ulv av får, men nå skal Volvo ta hånd om saueflokken sin selv.

Skal det være en 60-serie?

I sommer var vi på lanseringen av Volvo S60, og for ikke lenge siden var det V60 som ble prøvekjørt. S60 lanseres i disse dager, og V60 kommer på veiene i november en gang. Felles for begge prøvekjøringene var at vi fikk rattet en svært fin kjøremaskin, vel å merke for de som er i kundegruppen. De er først og fremst små familier, eller firmabilkunder, men også blant disse finnes kjøpere som vil ha en bil med sporty utseende og sporty kjøreegenskaper.

Svaret er R-Design

Det er her Volvo nå gjør grep. Under bilutstillingen i Paris viser Volvo frem 60-serien med R-Design. Disse må ikke blandes med de R-modellene Volvo hadde for noen år tilbake, modeller som ikke bare var design, men som siktet på de som ville ha det heftigste som var mulig å få i en Volvo-innpakning. R-Design skal by på noe mindre brutalt, men mer atletisk enn hva de vanlige S- og V60 har å by på. Dette til tross for at nye 60-serien har fått enormt god mottagelse og omtale i original utførelse..



Ungdommelige triks

I bunn og grunn har Volvo gjort det samme som de fleste bilinteresserte unge gjør med bilene sine. De har satt på et stabilisatorstag over fjærbeinene for å øke torsjonsstivheten i hele bilen. Når vridningsstabiliteten er bedre, blir også veigrepet bedre og mer kontrollerbart.
Deretter har de skiftet ut støtdemperne med doble sylindere til dempere med enkle sylindere. Dette høres kanskje bakvendt ut, men fakta er at demperne blir mye raskere, og på den måten har de mye bedre forutsetning for å holde hjulene ned til bakken til enhver tid. Mange tror nemlig at en dempers jobb først og fremst er å opprettholde komfort, men en demper jobber aller mest med veigrep. Hovedoppgave: holde hjulene ned mot bakken.

Ikke en herregårdsvogn, men en V60

Senket mot moder jord

Fjærene er blitt 15 millimeter kortere for å gi bilen et friskere utseende, men selvfølgelig også for å gjøre den stivere. Dette er gjort ved å gjøre de 15 % stivere enn fjærene på det dynamiske understellet man kan få på originalversjonen. Her forteller Volvo at mye av jobben gikk med. Stiver man av for mye, så blir bilen gående å stumpe. Det er ikke behagelig, og det er ikke bra med tanke på kjøreegenskapene.



Mindre slark

Så til et punkt også mange hobbytunere har jobbet med - foringene. En følsom sjåfør leser ethvert signal i en riktig rigget bil. Mange av de signalene sjåføren trenger for å lese bilens oppførsel kan bli spist opp av mye foringer. Volvo har satt i foringer i demperfestene som er 20 % stivere enn de originale. Derimot, de som holder bakvogna på plass er så mye som 400 % stivere enn originalt. Da snakker vi. –Ved å bytte til stivere foringer blir det mindre avvik mellom chassiset og karosseriet, forteller Stefan Sällquist i Volvo. Dette gjør at alt blir mer merkbart, eller mer lesbart om du vil. Du vet tidligere hva som er i ferd med å skje, og kan handle deretter.

Et skikkelig generasjonsskifte

Med enkle midler

Utvendig er det gjort grep som en grill med sort pianolakk. For å bygge opp om det modifiserte chassiset har Volvo puttet på et sett med 18” hjul. Det høres ikke mye ut, men det er det optimale i forhold til kjøreegenskaper. Alt for mange putter for store hjul på bilene sine. Volvo har her gjort det eneste riktige.
Av farger er det syv forskjellige å velge blant, men det er rødfargen på bildene som er Volvo sitt førstevalg, eller signaturfarge om du vil.



Innvendige tiltak

Innvendig er det kommet sportsstoler på plass. Er det noe Volvo har vært gode på i all tid, så er det stolene deres. Nå er det delskinn som gjelder. Skinn på yttervangene og andre slitasjesteder, og stoff i de vanlige sitte/rygg partiene. Rattet og girspakkulen er også byttet ut for å gi et mer sporty look. Resultatet er enkelt. Enten liker du det, eller så må du finne deg en annen bil å tilbe. Volvo R-Design vil uansett få sin herskare av tilhengere. Skulle du falle for den røde fare fra Sverige, så har du fortsatt mulighet til å bestille en av bilene som kommer på slutten av året.

Hørt om Volvoen som ikke kan kræsje?

Ulv i ulveklær

Som sagt, i gamle dager leverte Volvo egne R modeller, spesielt designet for de som ønsket rå kraft og en bil som taklet det. Nå kan du kun velge R-Design som et designalternativ, men til gjengjeld er det gjort nødvendige endringer for å gi en så atletisk opplevelse som mulig. Dette betyr at du egentlig kan få deg en Volvo med et råere og tøffere utseende uansett hvilken motor du velger. Da kan du jo velge deg 304-hesteren T6 om du virkelig er villig til å betale for kraften. Med R-Design i tillegg får du både i pose og sekk. En ulv i ulveklær.

volvo s60 v60 r-design paris 2010 bilnyhet

DEL

Nye tester på Dinside

OVERSIKT: Dinsides folkesuv-tester

Dinside tester folkesuver løpende, og her har vi plukket ut 20 av våre favoritter på markedet. God biljakt!

Philips Steam & Go

Smart damppistol fikser jobbene der strykejernet blir for varmt.

Gator Grip - skrur alt med en pipe?

Den skal kunne skru bolter i flere dimensjoner, kroker og annet - fungerer det?

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil