Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 
Strømvalget
Finn billigste strøm
 (Foto: Fred Magne Skillebæk)
(Foto: Fred Magne Skillebæk)

Helt elektrisk Volvo C30

Dette er en svært uordinær Volvo.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide Av og til får man anledning til å kjøre fremtidsbiler, og her sitter jeg da, bak rattet på den helelektriske C30 BEV (Battery Electric Vehicle). Den kommer først på markedet i 2014. Det meste er til å kjenne igjen. Instrumentpanelet vitner likevel om noe spesielt. Her er det wattmeter og et noe begrenset speedometer, i stedet for turteller og oljetrykksmåler. Vi er på Volvos egen testbane i Göteborg, og jeg gir gass. Det rører seg, men det kommer ikke en lyd.

Ikke første forsøk

Første gang jeg kjørte en bil fra Volvo på strøm var i 2001. Volvo S80 ISG het vidunderet, en bil som var en fullverdig hybrid allerede den gang. Likevel kom den ikke i produksjon.

– Det skyldes rett og slett finansielle årsaker, forteller Patrik Larsson, Volvos ”batteriguru”. Han har vært med Volvo i all den tid de har forsket på å blande strømdrift inn i bilene sine. Patrik forteller at de har kjørt S80 ISG som studiemodeller i trafikken helt til nylig. Nå er den godt plassert i kjelleren for bevaring, men Patrik Larsson er mer spent enn noen gang.

– I fjor fikk vi vite at vi kan sette C30 i produksjon som ren elbil, forteller han med et stort smil om munnen.

Legg merke til effekt og forbruksmåleren til høyre.  (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Legg merke til effekt og forbruksmåleren til høyre. (Foto: Fred Magne Skillebæk)


Penger på bordet

Saken er nemlig den at Volvo søkte svenske Energimyndigheten om støtte på 150 millioner kroner til prosjektet Volvo C30 BEV. De fikk pengene, og jobben med å sette konseptbilen i produksjon tok til for alvor. C30 BEV blir dermed en realitet før vi aner ordet av det. I praksis betyr det at en testflåte skal være på veien allerede i 2011.

At det ble nettopp C30 er naturlig. Den er Volvos minste bil, men det er også en fireseter med plass til bagasje. I Norden kjører de aller fleste en distanse på under 9 mil per dag. Det er ingen problem for C30 BEV, som har en rekkevidde på 15 mil. Har du lademuligheter mens du er på jobben, så kan rekkevidden dobles. Det tar nemlig ikke mer enn 8 timer å lade for nye 15 mil.

Volvo forsker også på Plug-In hybrider.

Science Fiction

Det føles faktisk litt Star Trek å ligge i 70 km/t med C30 BEV. Motoren gir fra seg en svak, høyfrekvent lyd, slik alle elektromotorer gjør. Summingen blander seg med dekkstøyen, og det er de eneste lydene jeg registrerer. Chassis og styrefølelse er som alle andre C30, og balansen skal til og med være bedre.

Batteriene er plassert under bagasjerommet og langs tunnelen på midten. Dette gir lavt tyngdepunkt, og god vektfordeling. Den er oppgitt til 56 prosent foran, og 44 prosent bak. Det er tross alt 300 kg batterier som skal med. Selve elektromotoren er fornuftig plassert mellom framhjulene.



En luring

Hvem som blir den endelige produsenten av batteriene for Volvo vil ikke Patrik Larsson si noe om, men ramser opp tre alternativer. En liste uten overraskelser, for det er de tre eneste produsentene av denne type Lithium-batterier som finnes i verden i dag. Han er med andre ord en luring, Herr Larsson, og gleden over at Volvos elektriske bil skal i produksjon, den er stor.

Utviklingen går raskt. Så raskt at det vi fikk vite for to år siden nå er forkastet.

For mye motorbrems

Selv om jeg ikke forsøker å tyne bilen for alt den har å gi, merker jeg lite til mangel av kraft. Akselerasjonen er oppgitt til 10,5 sekunder på 0-100 km/t, og toppfarten skal ligge rundt 130 km/t. Batteriene har en kapasitet på 24 kWh, og motoren er på 110 hk. Til forskjell fra en forbrenningsmotor, er effektiviteten på en elektromotor nær utrolige 90%. Det er ren effekt for pengene. Jeg diskuterer bremseenergi med Patrik som sitter i passasjerseter. Han er helt enig med meg i at det er lagt inn for mye motorbrems i denne konseptbilen. Aller helst burde den vært justerbar, sier vi i munnen på hverandre.

Det er ikke alltid så ryddig i motorrommet på forskningsbiler. Likevel har denne en fordel. Den virker.  (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Det er ikke alltid så ryddig i motorrommet på forskningsbiler. Likevel har denne en fordel. Den virker. (Foto: Fred Magne Skillebæk)


Lite å frykte

Noen ganger ønsker man bare å trille videre i samme fart, uten at motorbremsen slår inn for hardt for å lade batteriene.

– Det er kun snakk om programmering, sier Patrik, som håper dette blir et førervalg på den endelige løsningen.

Jeg parkerer pent utenfor Volvos hovedbase i Göteborg, og er imponert. C30 BEV er det nærmeste jeg har kommet en fullverdig bil av de elektriske variantene, og dersom Volvos spådommer slår til, har vi ”petrolheads” svært lite å frykte angående framtiden. Den er nemlig elektrisk!

>> Volvofil? Da kan du kose deg lenge her.

Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Mest populære nå:

Se alle bilder