Volkswagen Golf er Norges klart mest solgte nybil (Foto: Volkswagen)

Volkswagen Golf er Norges klart mest solgte nybil (Foto: Volkswagen)

Volkswagen beholder teten

Publisert: Onsdag 4. august 2010 kl 13:05

Volkswagen er fortsatt Norges mest solgte bilmerke.


Dinside I 2009 var Toyota Norges mest solgte bilmerke. I år er det Volkswagen som virker å være sterkest. Skjønt med 11.358 registrerte biler er de ikke så langt foran Toyota med deres 10.330 eksemplarer. Begge tallene gjelder antall registrerte nybiler per 1. august.

Norges tredje mest solgte merke er Ford. Ganske tett på følger Volvo som har fått skikkelig fart i spesielt V70- og V50-salget sitt. På femteplass finner vi Peugeot og deretter i Audi, Skoda, BMW Nissan og på 10.plass Opel.

Modeller

På tampen av fjoråret hadde Toyota hele 6 ulike bilmodeller inne på topp 20-lista. I dag er det så vidt de klarer å beholde den fjerde på en 20.-plass, samme antall som Volkswagen har. Men Volkswagen har Norges desidert mest solgte modell, nemlig Golf.

Ubestridt vinner

Golf leder nemlig soleklart med ganske nøyaktig dobbelt så mange registrerte eksemplarer som andremann på listen. Interessant nok er dette Volvo V70. Vi har kommentert dette før og fortsatt er det oppsiktsvekkende at en stor bil fra en premiumprodusent selger så bra i Norge. Forklaringen ligger for en stor del i Drive-versjonen som takket være en liten og gjerrig motor har fått en meget lav pris.

På en tredjeplass på modellstatistikken følger Nissan Qashqai og deretter Toyota Avensis, Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Volkswagen Polo, Volvo V50, Skoda Octavia og Peugeot 3008 på en 10.plass.

Salget øker

 (Foto: Cato Steinsvåg)
Volvo V70 gjør det svært skarpt om dagen (Foto: Cato Steinsvåg)
Totalt sett er nybilsalget i full fart i Norge for tiden. Sammenlignet med fjoråret er årets juli-salg 22,5 prosent høyere. Også sammenlignet med gjennomsnittet for juli måned de siste 10 årene, er årets tall høye, nærmere bestemt 19,7 prosent over snittet. Det er altså ikke mye tegn til finanskrise lenger når det gjelder nybilmarkedet.

Mindre CO2

Samtidig fortsetter trenden med lave CO2-tall. Gjennomsnittelig CO2-tall for juli er 140 gram. Sammenlagt i år ligger vi på 141 gram per kilometer. Det er 11 gram lavere enn på samme tid i fjor.

Mer firehjulsdrift

Litt paradoksalt har andelen biler med firehjulsdrift samtidig økt. I juli måned hadde 27 prosent av de registrerte nybilene drift på alle fire. Totalt så langt i år er tallet 26,1 prosent.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

bilsalg opplysningsrådet for veitrafikken volkswagen toyota volvo v70

DEL

Nye tester på Dinside

Kan den fange det norske folk?

Renault Captur er en stor suksess i Europa, så hvorfor ikke i Norge?

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil