918 Spyder vakte enorm oppsikt på bilutstillingen i Genève tidligere i år (Foto: Knut Moberg)

918 Spyder vakte enorm oppsikt på bilutstillingen i Genève tidligere i år (Foto: Knut Moberg)

Porsche bekrefter superhybrid

Publisert: Tirsdag 3. august 2010 kl 14:43

Etter litt frem og tilbake bekrefter Porsche nå offisielt at deres superhybrid skal i produksjon.


Dinside Konseptbilen 918 Spyder overrasket mange på bilutstillingen i Genève tidlig i vår. En ting var selve bilen, en annen ting var de fantastiske spesifikasjonene den kunne vise til. Man var tidlig offensive og uttalte at man regnet med at den kom i salg. Siden den gang har signalene vært litt mer blandet og det har vært usikkert om dette ble noe mer enn en drøm.

Les mer om konseptbilen her.

Pressemelding

Nå slår Porsche selv fast i en pressemelding at bilen skal i produksjon, riktignok i et begrenset opplag. Den enorme responsen på bilen har vært medvirkende til klarsignalet man nå gir.

Over 700 hester

Årsaken til at dette er noe langt mer enn en ”vanlig” supersportsbil, er hybridsystemet. Konseptbilen 918 Spyder var rett og slett en ladbar hybrid (plug in-hybrid) med to elektriske motorer på 218 hestekrefter. Sammen med bensinmotoren kunne disse gi over 700 hestekrefter, og en 0-100-tid på 3,2 sekunder.

Ekstremt lavt forbruk

Men vel så imponerende var forbrukstallene. I den mest økonomiske kjøremodusen skulle 918 Spyder klare seg med et blandet forbruk på 0,3 liter per mil, og et dertil CO2-utslipp på 70 gram. Dette er bedre tall enn noen bil i salg i Norge i dag, med unntak av rene elbiler naturligvis.

En superbil med grensesprengende miljøegenskaper, med andre ord.

Denne bilen vil naturligvis være av mer akademisk interesse for de fleste av oss grunnet prisen. Men nettopp den biten er jo interessant nok i seg selv. Ny teknologi kommer ofte fra dyrere biler og sier noe om hva som kommer i vanlige biler senere.


Klarer de å beholde forbruket?

Det kanskje mest spennende med produksjonsutgaven av denne bilen blir hvorvidt Porsche klarer å beholde de utrolige forbrukstallene fra konseptbilen. Selv om vi har våre tvil til det, ville det være et nederlag for prestisjeprodusenten å måtte innrømme at en av deres viktigste konseptbiler de siste årene hadde spesifikasjoner som ikke var mulig å gjøre virkelighet av.

Vi regner derfor med at Porsche vil gjøre hva de kan for å nå standarden de selv har satt. Porsche selv trekker da også frem disse tallene i pressemeldingen om produksjonsbilen.

I tillegg skriver de at flere detaljer rundt bilen vil bli avslørt i de kommende månedene.

2013?

Vi regner nok med at tidspunktet for markedslansering er blant de opplysningene. I denne omgang gir de oss ingen hint om hvor lang tid det vil ta før bilen er på plass. Vi tipper minimum 2-3 år, selv om konseptbilen virker rimelig ferdig. Da har de i alle fall litt tid å jobbe på.

porsche 918 spyder plug-in hybrid ladbar hybrid

DEL

Nye tester på Dinside

Her er det beste juleølet

Se hvilket juleøl du bør kjøpe, hvilket som passer best til julematen eller kun til kos.

Støvsuger og vasker samtidig

Gjør rent uten at du trenger å svette en dråpe.

På godfot med juletreet?

Juletrefoten kan skape både panikk og stygge scener før jul. Med smarte løsninger unngår du dette.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil