Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
918 Spyder vakte enorm oppsikt på bilutstillingen i Genève tidligere i år (Foto: Knut Moberg)
918 Spyder vakte enorm oppsikt på bilutstillingen i Genève tidligere i år (Foto: Knut Moberg)

Porsche bekrefter superhybrid

Etter litt frem og tilbake bekrefter Porsche nå offisielt at deres superhybrid skal i produksjon.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide Konseptbilen 918 Spyder overrasket mange på bilutstillingen i Genève tidlig i vår. En ting var selve bilen, en annen ting var de fantastiske spesifikasjonene den kunne vise til. Man var tidlig offensive og uttalte at man regnet med at den kom i salg. Siden den gang har signalene vært litt mer blandet og det har vært usikkert om dette ble noe mer enn en drøm.

Les mer om konseptbilen her.

Pressemelding

Nå slår Porsche selv fast i en pressemelding at bilen skal i produksjon, riktignok i et begrenset opplag. Den enorme responsen på bilen har vært medvirkende til klarsignalet man nå gir.

Over 700 hester

Årsaken til at dette er noe langt mer enn en ”vanlig” supersportsbil, er hybridsystemet. Konseptbilen 918 Spyder var rett og slett en ladbar hybrid (plug in-hybrid) med to elektriske motorer på 218 hestekrefter. Sammen med bensinmotoren kunne disse gi over 700 hestekrefter, og en 0-100-tid på 3,2 sekunder.

Ekstremt lavt forbruk

Men vel så imponerende var forbrukstallene. I den mest økonomiske kjøremodusen skulle 918 Spyder klare seg med et blandet forbruk på 0,3 liter per mil, og et dertil CO2-utslipp på 70 gram. Dette er bedre tall enn noen bil i salg i Norge i dag, med unntak av rene elbiler naturligvis.

En superbil med grensesprengende miljøegenskaper, med andre ord.

Denne bilen vil naturligvis være av mer akademisk interesse for de fleste av oss grunnet prisen. Men nettopp den biten er jo interessant nok i seg selv. Ny teknologi kommer ofte fra dyrere biler og sier noe om hva som kommer i vanlige biler senere.


Klarer de å beholde forbruket?

Det kanskje mest spennende med produksjonsutgaven av denne bilen blir hvorvidt Porsche klarer å beholde de utrolige forbrukstallene fra konseptbilen. Selv om vi har våre tvil til det, ville det være et nederlag for prestisjeprodusenten å måtte innrømme at en av deres viktigste konseptbiler de siste årene hadde spesifikasjoner som ikke var mulig å gjøre virkelighet av.

Vi regner derfor med at Porsche vil gjøre hva de kan for å nå standarden de selv har satt. Porsche selv trekker da også frem disse tallene i pressemeldingen om produksjonsbilen.

I tillegg skriver de at flere detaljer rundt bilen vil bli avslørt i de kommende månedene.

2013?

Vi regner nok med at tidspunktet for markedslansering er blant de opplysningene. I denne omgang gir de oss ingen hint om hvor lang tid det vil ta før bilen er på plass. Vi tipper minimum 2-3 år, selv om konseptbilen virker rimelig ferdig. Da har de i alle fall litt tid å jobbe på.
Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Mest populære nå:

Se alle bilder

Silvia Papas

Miami vice
Miami vice
  • Galleripris:
    7 000,-

Tone Flesche

Kattevask
Kattevask
  • Galleripris:
    2 200,-