DinSide Klarer du ikke å gå en eneste dag uten kaffe, men har litt dårlig samvittighet for det? Slapp av, det er faktisk bra for deg, skal vi tro nyere forskning.
De som drikker kaffe regelmessig har over en tredjedel mindre sannsynlighet for å utvikle munnkreft, enn de som ikke drikker kaffe i det hele tatt, ifølge femalefirst.co.uk
Det er forskere fra universitetet i Utah, Salt Lake City, som har kommet frem til dette. De mener kaffe inneholder noen magiske ingredienser som kan redusere risikoen for munnkreft.
Trolig er det ikke koffein som er årsaken til dette, da tedrikking ikke har samme effekt.
I en kopp kaffe finnes det over 1000 kjemikalier, som også inkluderer antioksidanter. Kjemikalier, cafestol og kahweol blir vurdert som de mest gunstige ingrediensene, ettersom alle tre har antikreft-egenskaper.
Studien viste at de som drakk mindre enn fem kopper kaffe om dagen, hadde mindre sannsynlighet for å få sykdommen. Jo mer kaffe, jo mindre risiko hadde de for å få munnkreft.
Det er mange gode grunner til å hvorfor du bør få i deg en daglig dose av kaffe.
Ifølge Norske Helseformatikk får over 300 personer i Norge årlig diagnostisert kreft i munnen og i munndelen av svelget. Munnhulekreft omfatter kreftsykdom i lepper, munn, tunge, gummene og spyttkjertlene.
Tidlige tegn på kreft i munn og hals er forandringer i munnens bløtvev. Det kan være:
Et sår i munnen som ikke gror eller som øker i størrelse
Vedvarende smerte i munnen
Kuler eller hvite, røde eller mørke flekker inne i munnen
Fortykkelse av kinnet
Problemer med å tygge, svelge eller å bevege tungen
Vansker med å bevege kjeven, eventuelt hevelse eller smerte i kjeven
Sårhet i halsen eller følelse som om du har satt noe fast i halsen
Smerter rundt tennene eller løsning av tenner
Nummenhet i tungen eller andre steder i munnen
Endringer i stemmen
En kul på halsen
Sterke smerter i et øre, men normal trommehinne ved legeundersøkelse
Tobakk, høyt alkoholforbruk og langvarig eksponering for ultrafiolett lys, er blant risikofaktorene for å få munnkreft.