40,000 deltok i undersøkelsen, og det viste seg at de som drakk mer enn seks kopper te om dagen, minsket risikoen for hjertesykdommer med en tredjedel.
To til fire kopper kaffe skal også redusere risikoen for hjerteproblemer, men du bør ikke drikke mer enn fire kopper. Da opphører nemlig den beskyttende effekten.
Nederlendere pleier å drikke kaffen sin med litt melk i, og den svarte teen uten. Det har også vært motstridende rapporter om hvorvidt melk har en vesentlig betydning for polyfenoler, som antas å være teens mest fordelaktige stoff. Polyfenoler er en type antioksidanter, som beskytter kroppen mot sykdom og nedbryting.
I studien som ble publisert i «Journal of the American Heart Association» står det at de som daglig drakk mellom to og fire kopper, reduserte risikoen for hjertesykdommer med 20 prosent.
- Dette er i utgangspunktet gode nyheter for de som liker te og kaffe. Disse drikkene ser ut til å gi fordeler for hjertet, uten at det øker risikoen for å dø av noe annet, sier professor Yvonne van der Schouw, som ledet forskningen.
Men det er fortsatt livsstilen som er en av de mest avgjørende faktorene. Det hjelper altså lite å bare slurpe i seg disse drikkene og tro at alt skal ordne seg av seg selv.
- Å ta en sigarett sammen med kaffen kan annulere alle fordelene, og hjertet ditt blir heller ikke så mye beskyttet av at du drikker te i timesvis foran tven, sier Ellen Mason, sykepleier ved the British Heart Foundation.