"Verdens mest berømte bil" til salgs

Publisert: Mandag 7. juni 2010 kl 20:00

Bilen Gizmag har kåret til verdens mest berømte, skal auksjoneres bort.


Dinside Oppdatert: Estimatet for bilen ligger nå på godt over 30 millioner - men det kan bli mer.

De modererer riktignok utsagnet noe med å skrive "i hvertfall for de som er født før 1970", og det stemmer nok at for oss av denne noe eldre garde er James Bonds Aston Martin-biler fra de tidligste filmene noe i nærheten av mytiske. Især DB4/DB5-modellene fra filmer som Goldfinger (1964) og Thunderball (1965), der Sean Connery spilte Bond i begge.

FMP 7B

Bilen RM Auctions presenter for salg er den ene av bare to gjenværende originale 007-biler av typen DB5 som ble benyttet under innspillingene av de ovenfor nevnte filmer. Salget er 'Automobiles of London'-auksjonen som skal foregå den 27. oktober i år i lokalene Battersea Evolution i London. Bilen presenteres med følgende identifikasjon: Chassis: DB5/1486/R; Motor: 400/1469/V; Originalt registreringsnummer - Storbritannia: FMP 7B.

Spesialeffekter

I de to nevnte filmene ble to biler brukt, begge DB5. Den ene ble meldt stjålet i 1997 og man antar at den er ødelagt. Bilene var bygget om med det berømte "spesialutstyret" av John Stears, en ekspert på spesialeffekter som også var involvert i effekter for Star Wars og Chitty Chitty Bang Bang. FMP 7B har en viktig rolle i både Goldfinger og Thunderball, og spesialeffektene fra sistnevnte film er bevart intakte, hvilket overrasket auksjonshuset da eieren presenterte dem for bilen, som han ønsker solgt til inntekt for bekjempelse av kriminalitet på grunn av fattigdom.



I god stand

Eieren, Jerry Lee, kjøpte bilen fra Aston Martinfabrikken i 1969. Frem til 1977 ble den ofte utstilt for publikum, til stor suksess. De neste tretti årene ble den bare vist to ganger offentlig, hvorav den ene på bilutstillingen i New York i 1981. Denne Aston Martin DB5 ble nylig restaurert og er i god stand. Den har tilbakelagt totalt 50.000 kilometer. Den er blitt lakkert om én gang.

Krefter og hemmelige våpen

Bilen er utstyrt med en sekssylindret motor med fire liter slagvolum og en maksimal effekt på 286 hestekrefter. Dreiemoment: 390 Nm. Toppfarten var 233 km/t og 0-100 tok under 7,5 sekunder. Dette var meget raskt midt på 60-tallet. Av gadgets den var utstyrt med kan nevnes utskytbart passasjersete, maskinpistoler i retningsviserne, skuddsikkert skjold, oljespreder, spikerspreder og røykskjerm. Den hadde også et sinnrikt navigasjonssystem (!) og nummerskiltet kunne rotere og dermed endres. Roterende dekkuttere kunne sprette ut fra hjulnavene og sette fiendens bil ut av spill. Det hele ble betjent med brytere i armlenet. I førerdøren skjulte det seg en telefon. Spesialutstyret skal visstnok fungere tilfredsstillende den dag i dag...

RM Auctions håper å få et sted mellom 1,5 og 2,5 millioner dollar for bilen. (10-17 millioner kroner).

Det skulle ikke forundre oss om den hentet inn enda mer.

Les mer her på auksjonshusets egne sider.

Nå har du bakgrunnskunnskap og kan bedømme selv. Hva tror du?

aston martin db5 db4 james bond 007 auksjon

DEL

Nye tester på Dinside

Test: Audi A3 Cabriolet 1,4 TFSI 150 hk S tronic

Akkurat slik en cabriolet skal være.

Nokia Lumia 930

Den mest gjennomførte Windows Phone-telefonen til nå.

Scrubba kan redde feriebagasjen

Smart for deg som skal på tur.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil