Dette er et forsøk på å få deg til å abonnere på en sms-tjeneste der hver melding koster 30 kroner. (Faksimile: Trivicell.com)

Dette er et forsøk på å få deg til å abonnere på en sms-tjeneste der hver melding koster 30 kroner. (Faksimile: Trivicell.com)

Dette er IKKE Ikea

Publisert: Tirsdag 1. juni 2010 kl 18:00

- Vi håper folk er kritiske til det de ser, sier kommunikasjonsrådgiver Frode Ullebust i Ikea.


Dinside Akkurat nå sirkulerer det en e-post som lokker med gavekort fra Ikea. I emnefeltet står det at du er i finalen i Ikea-konkurransen. Men Ikea selv har ingenting med e-posten å gjøre og ber publikum være våkne og kritiske til denne typen henvendelser.

- Vi ser dessverre at det er flere aktører som prøver å utnytte vårt merkenavn til sin fordel, sier Frode Ullebust i Ikea til DinSide.

Han kjenner til e-posten DinSide viser til, som lokker med et gavekort pålydende 4.500 kroner dersom du klikker på en lenke som leder deg til en nettside og en videre konkurranse.

Se hvor lett de tok 50 kroner!

Vil ha pengene dine

Hvor store vinnersjansene er, sier teksten ingenting om, men det som er sikkert, er at hvis du svarer på inngangsspørsmålet og taster inn mobilnummeret ditt, så har du meldt deg på en SMS-tjeneste der du mottar 3 meldinger per uke til 30 kroner stykket.

TriviCell, som står bak tjenesten, opplyser riktignok om, i svært liten skrift, at møbelkjeden Ikea ikke er en sponsor av eller en partner i kampanjen, men Ikea reagerer likevel på markedsføringen.

Oppfordrer til å slette

- Vi reagerer på TriviCells bruk av farger og at de har laget noe som er tilnærmet likt en Ikea-profil. Vi tar kontakt med disse aktørene og prøver å gjøre det vi kan for å stoppe dem, men utfordringen er at disse aktørene har sitt på det tørre når de skriver at Ikea ikke er involvert, sier Ullebust, som håper folk er kritiske til det de ser.

Han forteller at Ikea ber folk om å slette denne typen mailer dersom de får henvendelser fra publikum, og at mottakerne må være oppmerksom på hvilken tekst som står på nettsiden det henvises til.

Har du allerede meldt deg på tjenesten, skal du kunne stoppe den ved å sende beskjeden TC STOP til 2333.

Ikke meningen å lure noen

Yana Ershov på TriviCells kundeservice skriver til DinSide at de ikke har til intensjon å lure noen.

- Vi driver med spørreleker med premier, og i dette tilfellet er gaven et gavekort på 4.500 kroner du kan bruke på Ikea. Når vi kjører andre spørreleker med andre premier designer vi nettsiden med et utseende som reflekterer premien, for eksempel iPhone, Dell laptop, ferier osv.

Ershov skriver videre at TriviCell verken lager eller sender ut e-post til kunder, men at de de samarbeider med andre som promoterer deres tjenester.

ikea svindelforsøk svindelmail forbruk innholdstjenester sms-tjenester sms-svindel

DEL

Nye tester på Dinside

Volkswagen Passat: Førsteinntrykket er imponerende

Her er førsteinntrykket etter noen kilometer bak rattet.

TEST: Nye BMW X6 viser pondus

Nye BMW X6 er fortsatt rar, men sååå klar!

Bedre trådløs dekning? Vi har testet tre løsninger

Vi har testet tre ulike løsninger som kan hjelpe deg.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil