(Foto: Cosworth)

(Foto: Cosworth)

Impreza får superbil-ytelser

Publisert: Onsdag 26. mai 2010 kl 18:00

Cosworth har bearbeidet den allerede spreke Impreza WRX STi. Resultatet er eksplosivt!


Dinside Det er lenge siden Cosworth gjorde mye av seg i bilsammenheng, men mange her i landet vil nok huske de heftige spesialutgavene Ford produserte av Escort og Sierra på 80/90-tallet, med god hjelp fra engineering-firmaet.

Her har de sammen med Subaru produsert den reneste Molotov-cocktail på hjul, nemlig en superpotent versjon av den "sivile rallybilen" Impreza WRX STi.

Les her vår test av Subaru WRX STi.

400 hk

Firerbokseren er blitt redesignet ganske ettertrykkelig med forsterkninger både her og der, endret eksossystem og modifisert turbolader. Resultatet er at boksermotoren, som fortsatt har et slagvolum på 2,5 liter, nå produserer 400 hestekrefter.

3,7 sekunder!

Sammen med Eibach (fjærer) og Bilstein (dempere), har Cosworth også videreutviklet et allerede kompetent chassis som, sammen med bredere hjul på 18-tommers felger og Subarus effektive firehjulsdrift, sørger for en 0-100-tid på fabelaktige 3,7 sekunder. Det er superbil-ytelser, og denne Super-Subaruen skaver dermed et tidels sekund av tiden til såpass som en Mercedes SLS AMG...

England er markedet

Vil du skaffe deg et eksemplar må du hente det fra Storbritannia, eneste marked for denne bilen, som dessuten skal produseres i kun 75 eksemplarer og ikke i elektrisk blått/gull. Tre farger står på programmet: Sølv, mørk grå og rød. Og du må venne deg til høyreratt...

Prisen? Ca. 500.000 kroner i England.

subaru impreza wrx sti cosworth cs400

DEL

Nye tester på Dinside

Testet: Porsche Cayenne S E-Hybrid

416 hestekrefter til rett over 211-hesters pris.

Samsung Galaxy Note 4

Står den etterlengtede toppmodellen til forventningene?

Nye Opel Corsa overrasket oss

Nye Opel Corsa byr på mye utstyr og hyggelige priser.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil