XC60 er blant modellene som får ny dieselmotor (Foto: Cato Steinsvåg)

XC60 er blant modellene som får ny dieselmotor (Foto: Cato Steinsvåg)

Volvo med diesel-offensiv

Publisert: Fredag 14. mai 2010 kl 06:00

Volvo kommer med flere nye norgesvennlige dieselmotorer. Her detaljene.


Dinside Volvo har en litt særegen motorfilosofi og satser fortsatt i stor grad på femsylindrede motorer. Nå kommer man med flere nye motoralternativer med effekt fra 115 til 177 hestekrefter. Disse havner i de fleste av Volvos modeller; C30, S40, V50, XC60, C70, V70, XC70 og S80.

To motorer

Det er lett å gå i surr blant nyhetene her ettersom det er flere versjoner av samme motor ute og går. Dessuten lever noen av de nåværende motorene videre parallelt. Kort sagt snakker vi om to nye motorer her, en 1,6-liter og en 2,0 liter. Begge baserer seg på tidligere utgaver, nemlig 1.6D og 2.4D.

D2

Den nye 1,6-literen får navnet D2 og yter 115 hestekrefter og 270 newtonmeter. Det kan sammenlignes med 109 hester og 240 newtonmeter i vanlige 1.6D som i en kort periode fortsatt vil leve videre parallelt i miljøutgavene Drive. D2 kommer som Drive-utgave med start-stopp-automatikk i løpet av året.

V50 får tre nye motorversjoner
D2 fås i første omgang i C30, S40 og V50. Til neste år kommer den også i V70 og S80. Motoren er kombinert med en sekstrinns manuell girkasse og CO2-utslippet i de tre førstnevnte bilene ligger på 114 gram.

D3 og D4

Den nye 2,0-literen er en forminsket versjon av motoren som til nå har hett 2.4D. Mindre slagvolum gir lavere forbruk. For å gjøre dette skikkelig vanskelig, lanserer Volvo motoren i tre effektversjoner, men bare to navn, D3 og D4.

I XC60, V70, XC70 og S80 kommer bare D3. Her får den en ytelse på 163 hestekrefter og 400 newtonmeter. Her vil den nåværende dobbelturbomotoren D5 med 205 hester og 420 newtonmeter være det kraftigere dieselalternativet. I disse bilene varierer forbruk og CO2-utslipp mellom 0,53 liter og 139 gram i S80 og 0,59 liter og 154 gram CO2 i XC60 og XC70. Sistnevnte tall gjelder for de forhjulstrukne Drive-utgavene.

Modell Startpris
C30 D2 115 hk 245.000 kr
V50 D2 115 hk 271.000 kr
V50 D3 150 hk 333.000 kr
V50 D4 177 hk 387.000 kr
XC60 D3 163 hk 471.000 kr
V70 D3 163 hk 430.000 kr
XC70 D3 163 hk 476.000 kr
S80 D3 163 hk 430.000 kr
Frakt- og leveringskostnader kommer i tillegg. Utstyrsnivået kan variere mellom modellene
Vil du har firehjulsdrift, er det fortsatt den gamle 2,4-literen som gjelder, med 163 eller 205 hestekrefter. Da stiger naturlig nok også forbruk og utslipp.

150 og 177 hestekrefter

I Volvo C30, S40 og V50 har D3 150 hestekrefter og 350 newtonmeter. Men en versjon med 177 hestekrefter og 400 newtonmeter kommer også, under navnet D4. Forbruket er imidlertid det samme for de to effektvariantene.

C30, S40 og V50 D3/D4 bruker 0,51 liter per mil og slipper ut 134 gram CO2 per kilometer. Kabrioleten C70 trenger 0,59 liter og 154 gram.

Prisene klare

Samtlige varianter nevnt i saken er allerede i prislistene hos den norske Volvo-importøren og dermed ute for salg. Se prisliste til høyre.

volvo diesel co2 d5

DEL

Nye tester på Dinside

Nå skal støvsugeren være «lydløs»

Merker man egentlig noen forskjell?

Playbulb: Lyspæren med innebygget høyttaler

Playbulb gir deg lys og lyd i ett.

Ja, det er forskjell på ferdigfyll og hjemmelaga

Vi har testa ferdigfyll mot hjemmelaga.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil