UNDER OSLOFJORDEN: Snart kan også du kjøre her. (Foto: Per Ervland)

UNDER OSLOFJORDEN: Snart kan også du kjøre her. (Foto: Per Ervland)

Endelig åpner Bjørvikatunnelen!

Publisert: Tirsdag 20. april 2010 kl 16:54

Mandag 26. april er ventetiden over.


Dinside Hele formålet med Bjørvikatunnelen er å flytte trafikken vekk fra Bjørvika og Gamlebyen sentralt i Oslo, for å frigjøre arealet som i dag okkuperes av E18 og Bispelokket.

Og nå, nesten fem år etter byggestarten får vi snart se resultatet.

Åpner på mandag

Den 26. april åpnes det østgående løpet i tunnelen, en dag Oslo-beboerne har sett fram til lenge. Full fres i tunnelen blir det imidlertid ikke ennå, det andre løpet vil ikke stå klart før i august eller september 2010.

Les også: 40 nye veier fredet

Klaustrofobi?

Bjørvikatunnelen er på totalt 1100 meter, og selv om vestlendinger med kjennskap til Lærdalstunnelen helt sikkert vil smile overbærende av dette tallet, så er det like fullt et godt stykke arbeid som ligger bak.

I snitt ligger tunneltaket 10 meter under havoverflaten. 675 meter av tunnelen er forøvrig en senketunnel, satt sammen av prefabrikerte seksjoner. I følge Wikipedia blir den totale veilengden på rundt 8.000 meter når man også tar med tilførselsveier, av- og påkjøringsramper.

Se video fra Bjørvikatunnelen her:


Lys og ventilasjon

I følge Teknisk Ukeblad har Vegvesenet falt ned på laserlys for å styre bilistene, f.eks ved feltskifte:

– Det er montert 26 linser som slipper ut lyset som er produsert i en sentral på siden. Dette treffer reflektorer montert i asfalten. For bilistene vil det framstå som en vegg av lys og bidra til å lede dem på rett vei, sier byggeleder Petter Bergersen med ansvar for de tekniske anleggene.

Les også: Tre av fire mener bompenger er helt greit

Selve belysningen i tunnelen kommer fortsatt fra lysarmaturer med natrium (420 totalt), LED-lys har riktignok vært vurdert, men er foreløpig for dyrt.



Som bildespesialen viser, ser det ikke ut til at det er spart inn noe på ventilasjonsanlegget heller. Har du kjørt forbi Sørenga har du kanskje lurt på hva de store tårnene gjør, og svaret er enkelt: De 40-meters høye betongmonsterne er rett og slett gigantiske luftetårn for å få bort eksos fra tunnelen.

 (Foto: Per Ervland)
(Foto: Per Ervland)


Hvert av tårnene er utstyrt med to til tre vifter, men også selve tunnelen er godt utstyrt. Totalt har den 63 vifter, som alle har en effekt på 20,8 kW, samt partikkelsensorer som til enhver tid justerer hvor mye kraft viftene må ha for å holde luftkvaliteten på et akseptabelt nivå.

Les også: Tunnelbrann - slik oppfører du deg

Dyrt...

Hele prosjektet har en totalkostnad på rundt 4 milliarder kroner, og tunnelen er finansiert som et gigantisk spleiselag mellom Staten, Oslo kommune, samt bompenger fra Fjellinjen, bompengeringen i hovedstaden.

Kilde: Wikipedia og Teknisk Ukeblad.

Tunnel oslo statens vegvesen

DEL

Nye tester på Dinside

ASUS RT-AC87U

Dette er den klart raskeste trådløs-ruteren vi har testet.

Testet: Porsche Cayenne S E-Hybrid

416 hestekrefter til rett over 211-hesters pris.

Samsung Galaxy Note 4

Står den etterlengtede toppmodellen til forventningene?

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil