(Foto: Volvo )

(Foto: Volvo )

Ny Volvo S60

Helt ny Volvo-modell

Publisert: Torsdag 11. februar 2010 kl 11:31

Audi A4-konkurrent som selv kan unngå fotgjengere i veien.


Dinside Som så mange bilprodusenter har Volvo sluppet bare litt informasjon, før de etterhvert gir oss det vi vil ha. Men denne gangen er S60 offisiell og vi har både eksteriør- og interiørbildene på plass, samt motorprogrammet.

Volvo hevder at den nye modellen er den mest dynamiske og sportslige bilen de noen gang har produsert.

Kan selv unngå å treffe fotgjengere

Den oppsiktsvekkende informasjonen om at bilen kan utstyres med et system som gjør at bilen på egen hånd oppdager fotgjengere i veien og iverksetter nedbremsing, hadde vi fra før. Det er kanskje ikke så rart at Volvo ønsker å skape blest om akkurat dette som angår merkets sikkerhets-image. Det er for øvrig et system vi gleder oss til å prøve - problemet er at det kanskje blir vanskelig å finne frivillige testpersoner...

S60 før V60

Det er på bilutstillingen i Genève i mars Volvo S60 skal vises første gang. Som vanlig er det sedanen som skal presenteres i første omgang. Nordmenn som forundrer seg over dette må minnes om at det i mange markeder - og større markeder - enn Norge, foretrekkes sedaner fremfor stasjonsvogner. Vi forventer at stasjonsvognen, som får betegnelsen V60, dukker opp senere på året - sannsynligvis til høsten.

Design og merkeidentitet

Om den (igjen!) nyansatte designsjefen Peter Horbury kan stå for designen (som i stor grad er blitt til før han tiltrådte), skal vi ikke si noe om. Han blir uansett nødt til å gå god for den da bilen nå de facto er blitt hans produkt. Vi tillater oss imidlertid å mistenke, på grunnlag av litt generelle uttalelser han kom med da vi møtte ham i fjor, at han muligens ville ha foretrukket litt mer markante innslag av Volvo-tradisjon i formgivningen.

Nå er det riktignok en vanlig foreteelse i bilverdenen, men vi merker oss at designen er en del mindre "outrert" enn den studien som ble presentert tidlig i 2009.




Vil være premium

Volvo ønsker å posisjoneree S60 resolutt i mellomklassens premium-segment og vi vil anta at Audi A4 regnes som nærmeste konkurrent. Til sedan å være har Volvo S60 en utpreget kupé-fasong som differensierer den fra konkurrentene. Sett skrått forfra kunne man endog tatt feil og trodd det var en kupé. Dette gir samtidig bilen et mer kompakt utseende, men Volvo hevder at det er bedre plass i interiøret enn det var i forgjengeren.

Valg av oppsett

Volvo S60 tilbys med to forskjellige avstemminger av understell og demping - Dynamic og Comfort. I Europa er Dynamic standard og Comfort tilvalg. (I USA er det omvendt). Det er uansett mulig å velge det aktive, adaptive understellet Four-C. S60 kan leveres med AWD firehjulsdrift fra Haldex.

Sikkerhetssystemer

Av nye forbedringer fremhever Volvo det videreutviklede stabilitetskontrollsystemet som integrerer en slags elektronisk differensialbrems på forakselen og en sensor som analyserer hellingsvinkelen på karosseriet. Mer spektakulært er det ovenfor nevnte systemet som skal begrense risikoen for å kjøre på fotgjengere når føreren er uoppmerksom. Her er en video som viser hvordan det arter seg i praksis:



Utfyller City Safety

Dessverre er dette systemet ekstrautstyr, og vi er spente på hva det vil koste og hvor mange kunder som er villige til å betale ekstra for å få hjelp til å unngå å kjøre ned myke trafikkanter... Det allerede svært nyttige City Safety, som vi kjenner fra Volvo XC60, er heldigvis standard. I denne artikkelen kan du lese om det geniale City Safety-systemet og se en demo-video.

Vi vil for øvrig komme mer grundig tilbake til sikkerhetssystemene i en egen artikkel.

Motorer i to etapper

Volvo S60 får en del nye betegnelser på sine motorversjoner i tillegg til de kjente T6, D5 og DRIVe. Det er D5, D3 (diesel) og T5,T4, T3 (bensin). Toppversjonen er T6 med sin turbomatede rekkesekser som produserer 304 hestekrefter og gir 440 newtonmeter dreiemoment. Slik motorisert klarer S60 250 km/t og 0-100 på 6,5 sekunder. T6 har AWD - firehjulsdrift - som standard.

Fra start leveres også S60 med en toliters rekkefirer med turbo og direkte bensininnsprøytning. Den kalles 2.0 GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) og kommer først i en variant med 203 hestekrefter som klarer 0-100 på 7,7 sekunder (manuell) og 8,2 sekunder (automat). Det kommer en sterkere variant av denne senere, kalt D5, samt to mindre GTDi-motorer med 1,6 liter slagvolum (T4 og T3).

Felles for GTDi-motorene er at de kan kombineres med Volvos dobbeltkløtsjkasse (i praksis automat), Powershift, med seks trinn.

Dieselmotorene kan leveres med sekstrinns manuell girkasse; de to sterkeste også med automat.

Motorprogrammet er som følger:


Motorprogram fra lansering

         
Bensin Motortype Slagvolum Effekt Dreiemoment
T6 3.0 R6, turbo 3,0 liter 304 hk 440 Nm
2.0 GTDi R4, turbo 2,0 liter 203 hk 300 Nm
Diesel        
D5 R5, turbo 2,4 liter 205 hk 420 Nm
D3 R5, turbo 2.0 liter 163 hk 400 Nm
R4 = fire sylindre i rekke osv.


Motorer som kommer i løpet av første produksjonsår

         
Bensin Motortype Slagvolum Effekt Dreiemoment
T5 R4, turbo 2.0 liter 240 hk 320 Nm
T4 R4, turbo 1.6 liter 180 hk 240 Nm
T3 R4, turbo 1.6 liter 150 hk 240 Nm
Diesel        
1.6 drivé R4, turbo 1.6 liter 115 hk 270 Nm
R4 = fire sylindre i rekke osv


Volvo satser på å selge 90.000 eksemplarer av nye S60 i løpet av et år - en tredjedel i USA, en tredjedel i Europa med Russland og en tredjedel i resten av verden.

Som nevnt kommer bilen til å vises i mars i Genève og markedslanseringen skal foregå i sommer.

volvo s60 nye nyhet gtdi d5 pedestrian detection geneve 2010

DEL

Nye tester på Dinside

Ja, vi er sjarmert

Vi tester smart-vannkoker.

21,5" iMac (2014) mot Dell Inspiron 23

Mac og Windows i alt-i-ett-duell.

OVERSIKT: Dinsides folkesuv-tester

Dinside tester folkesuver løpende, og her har vi plukket ut 20 av våre favoritter på markedet. God biljakt!

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil