DinSide Personer som drikker mer enn to sukkerholdige brus i uken har ifølge forskere ved The University of Minnesota 87 prosent høyere risiko for å utvikle den svært dødelige sykdommen bukspyttkjertelkreft sammenlignet med personer som ikke drikker brus, melder MailOnline.
Usikre på om det finnes en årsakssammenheng
Forskerne er imidlertid usikre på om det er brusen i seg selv som er synderen, eller om brusdrikkende mennesker generelt har en mer usunn livsstil som gjør dem mer utsatt for kreft.
Ifølge studieleder Mark Pereira hadde personer som jevnlig drakk sukkerholdig brus generelt en tendens til å ha et dårligere kosthold og en mer usunn livsstil. Man fant for eksempel ingen sammenheng mellom fruktjuice og bukspyttkjertelkreft.
Flere studier har imidlertid vist at brus får blodsukkeret til å skyte i været, og dette øker arbeidsmengden for bukspyttkjertelen og stresser den. Det kan føre til at bukspyttkjertelen vokser, noe som igjen kan forårsake kreft.
- Det høye sukkerinnholdet i brus kan øke insulinnivået i kroppen, og dette tror vi at kan bidra til utviklingen av kreftsvulster i bukspyttkjertelen, sier Pereira til MailOnline.
Funnene er basert på en 14 år lang studie av 60.000 menn og kvinner i Singapore, hvorav 140 utviklet bukspyttkjertelkreft i løpet av perioden.
- Singapore er et velstående land med et utmerket helsevesen, og vi tror derfor at disse funnene også kan gjelde for andre vestlige land, sier Pereira.
Dr. Susan Mayne ved Yale Cancer Centre synes at resultatene er spennende, men understreker at studien har sine begrensninger.
- Selv om den fant en økt risiko er funnene basert på et relativt lite antall tilfeller, og det er fortsatt uklart om det finnes en årsakssammenheng mellom brus og bukspyttkjertelkreft eller ei, sier hun til MailOnline.
- Man avdekket at brusdrikking også hadde sammenheng med flere andre faktorer som er ugunstige for helsen, som for eksempel røyking og høyt inntak av rødt kjøtt – og det kan vi ikke kontrollere presist nok for.
I 2008 fikk 611 nordmenn bukspyttkjertelkreft, noe som gjør den til den åttende vanligste kreftformen her til lands. Prognosene er imidlertid svært dårlige, og over 80 prosent dør innen ett år etter at diagnosen blir stilt.
Det var denne kreftformen som tok livet av Patrick Swayze i fjor.
Røyking er den største risikofaktoren for bukspyttkjertelkreft, men personer med diabetes har også høyere risiko for å utvikle sykdommen. Det samme har overvektige mennesker og personer med kreftformen i familien. Snus er også en risikofaktor.
- Bevisene er fortsatt ikke gode nok, sier Jessica Harris i Cancer Research UK til MailOnline.
Harris understreker imidlertid at det er viktig å huske på at brus også kan føre til bukspyttkjertelkreft – og andre typer kreft – på en mer indirekte måte.
- Hvis man drikker mye sukkerholdig brus kan man legge på seg, og overvekt øker risikoen for en rekke kreftformer, deriblant tarmkreft og brystkreft.
Mange leger advarer særlig kvinner mot å drikke for mye brus fordi det også kan føre til beinskjørhet, sannsynligvis på grunn av fosforsyren i cola.
Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt.
Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:
Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger