DinSide Nå antyder en studie fra Center for Neural Science ved New York University at pauser har like god effekt på hukommelsen som en god natts søvn!
- Å ta en kaffepause etter timen kan faktisk hjelpe deg å huske informasjonen du akkurat har tatt inn, sier assisterende professor ved senteret, Lila Davachi, i en nyhetsmelding. Det skriver
WebMD onsdag.
Les også: Jobb raskere med mikropauser
Forskerne har funnet at aktiviteten i viktige områder av hjernen som står for hukommelse og behandling av informasjon (som sikrer læring), øker ved for eksempel en kaffepause etter presentasjon av informasjon.
- Hjernen arbeider for deg når du tar en hvil, så hvile er viktig for hukommelse og kognitive funksjoner, sier Davachi.
Forskerne slår dermed et slag for betydningen av pauser, spesielt i en arbeidshverdag som for mange er preget av grenseløs jobbing.
Les også: Søvn gjør deg smart
Pause, med eller uten kaffe
De amerikanske forskerne kaller det en kaffepause, men studien sier ikke noe om at du må innta kaffe i pausen for å bedre evnen til å huske informasjon. Det er imidlertid mye som tyder på at også kaffe kan ha sine gode effekter.
Tidligere denne uken kunne vi fortelle om forskere som etter å ha sett på store mengder forskningsdata, avliver myten om
kaffe er skadelig. Det skal faktisk ganske store mengder til for å gjøre skade, mens positive effekter som godt humør, opplagthet, redusert risiko for slag, hjertetrøbbel og
diabetes type-2 bør være godt nytt for kaffedrikkerne blant oss.
Les også: Seks gode grunner til å drikke kaffe